Política

Jaume Oliveras

Alcalde del Masnou (ERC)

“Els veïns, per sortir del poble, miraran a la C-32 i no a l’N-II”

“Les eleccions són al maig i el govern continua treballant en funcions. Esperem que la pacificació avanci segons el calendari”

“Vam dir que no a extreure sorra del fons marí, però estem disposats a parlar-ne si ens presenten una altra proposta”

Tenim el repte de millorar el transport públic en un municipi complicat per la seva orografia

Encapçala el ter­cer man­dat con­se­cu­tiu com a alcalde del Mas­nou i té clar que el prin­ci­pal repte serà la trans­for­mació per paci­fi­car l’N-II. Li dema­nem per aquest i altres rep­tes de futur que té el govern muni­ci­pal.

El pre­si­dent Ara­gonès va anun­ciar al Mas­nou els 384 mili­ons per millo­rar la mobi­li­tat al Maresme i paci­fi­car l’N-II. Amb els pres­su­pos­tos pror­ro­gats a Madrid i l’anunci d’elec­ci­ons, veu peri­llar l’obra?
Estic con­vençut que no. És un pro­jecte que estem espe­rant des de fa molt temps. La Gene­ra­li­tat està aca­bant el pro­jecte de paci­fi­cació de l’N-II i dels acces­sos de l’auto­pista, que és la part que està més avançada. Les elec­ci­ons són al maig i el govern con­ti­nua tre­ba­llant en fun­ci­ons. Espe­rem que la paci­fi­cació avanci segons el calen­dari pre­vist. No ens ha de pre­o­cu­par.
La pre­visió era començar pel Baix Maresme. Teniu calen­dari?
No en tenim, però la pre­visió era començar les obres el 2025, que es podria allar­gar cap al 2026. Per part nos­tra hem fet la feina i, abans que la Gene­ra­li­tat, vam dibui­xar com ho volíem. Ens queda algun ser­rell per tan­car, però ens hem posat d’acord en com havien de ser les tres roton­des noves a l’N-II o el car­ril bici a la trama urbana.
Què supo­sarà per al Mas­nou, a més de treure trànsit?
És un canvi radi­cal en la mobi­li­tat a tot el muni­cipi. Això ens obliga a tre­ba­llar en un nou pla que començarem ben aviat per paci­fi­car la mobi­li­tat al nucli antic, on la pri­o­ri­tat ha de ser el via­nant i no el cotxe. Des que vam assu­mir l’alcal­dia, el 2015, vam acce­le­rar la paci­fi­cació dels car­rers i ara toca donar coherència a tot el muni­cipi. Tot va lli­gat perquè els veïns, per sor­tir del poble, mira­ran més cap a la C-32 que no pas bai­xar a l’N-II.
I la zona verda per a resi­dents que es vol ampliar, es jus­ti­fica dins aquest pla de mobi­li­tat?
Sí, a l’abril por­tem l’ampli­ació de les qua­tre zones perquè fun­ci­oni a l’estiu. La idea és faci­li­tar l’apar­ca­ment als resi­dents i ges­ti­o­nar l’espai públic millo­rant la mobi­li­tat. Es tracta de zones del muni­cipi on hi ha con­flic­ti­vi­tat en el trànsit, a l’entorn de la façana marítima i les dues esta­ci­ons, on hi ha més neces­si­tat per apar­car.
S’ha reo­bert l’estació d’Ocata, però falta més trans­port públic per dei­xar el cotxe pri­vat?
L’R1, amb els seus pro­ble­mes i defec­tes, no té un fun­ci­o­na­ment òptim. Tenim el repte de millo­rar el trans­port públic en un muni­cipi com­pli­cat per la seva oro­gra­fia. Segui­rem dema­nant a la Gene­ra­li­tat que es reforci amb més freqüències i una nova parada de la línia 808 que ve de Teià. També tenim dues esta­ci­ons de tren.
L’estació nova sub­terrània no té fun­ci­o­nant els ascen­sors. Us pre­o­cupa que s’inundi amb for­tes plu­ges?
Espe­rem que d’aquí a uns dies fun­ci­oni amb plena nor­ma­li­tat quan es doni la con­nexió a Renfe. Les experiències d’esta­ci­ons soter­ra­des com la de Premià de Mar no han supo­sat cap pro­blema, i espe­rem que per a nosal­tres tam­poc ho suposi.
El Mas­nou es va fer enrere en el pla de rege­ne­ració de plat­ges.
Vam dir que no a extreure sorra del fons marí, però estem dis­po­sats a par­lar-ne si ens pre­sen­ten una altra pro­posta. S’ha demos­trat que l’extracció de sorra no ser­veix per esta­bi­lit­zar les plat­ges i que la natura ho torna tot al seu lloc. No ens pre­o­cupa, perquè tenim molta platja al tram cen­tral degut al port del Mas­nou i si en per­dem és en el tram en direcció a Mont­gat.
ERC va per­dre la majo­ria i ha pac­tat amb el PSC i comuns. Està satis­fet de les ali­an­ces?
Està fun­ci­o­nant i tenim un govern molt esta­ble amb un man­dat molt més tran­quil que l’ante­rior, que va començar con­vuls amb els con­flic­tes a l’entorn del cen­tre d’aco­llida i després amb la pandèmia.
S’ha apro­vat un pres­su­post de 31 mili­ons amb una gran inversió per expro­piar el pati del Casino. És a tocar?
Tenim la pre­visió pres­su­postària del que va dic­ta­mi­nar el jurat d’expro­pi­ació amb un milió d’euros. Diríem que urbanísti­ca­ment és pro­pi­e­tat de l’Ajun­ta­ment però no en tenim la pos­sessió legal i no hi podem entrar. Estem espe­rant la reso­lució del Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia i con­fiem que s’acabi bé per tor­nar a par­lar amb el Casino, amb qui les con­ver­ses sem­pre estan ober­tes. És un pro­jecte lli­gat amb la paci­fi­cació de l’N-II per con­ver­tir-lo en la plaça de la vila i con­nec­tar amb els car­rers de via­nants i el cen­tre històric. Hi ha un pri­mer pro­jecte per exe­cu­tar la plaça pres­su­pos­tat des de l’any pas­sat.
La plaça és una aposta d’ERC en espera del que digui el jutge. El tea­tre és el pas següent?
Nosal­tres sem­pre hem dema­nat a l’enti­tat la cessió a l’Ajun­ta­ment per reha­bi­li­tar-lo i explo­tar-lo. No ha estat pos­si­ble per part de l’enti­tat i espero que en un futur imme­diat ho pugui ser. No sabem el que tri­ga­rem, però per­sis­tiré.
S’han anun­ciat dues pro­mo­ci­ons d’habi­tatge de pro­tecció ofi­cial que farà la Gene­ra­li­tat.
Aca­bem d’adju­di­car els de la plaça de l’U d’Octu­bre i d’aquí a un any aca­ben els de la plaça de la Dona. La Gene­ra­li­tat en farà 80 de llo­guer, que es farà en dos punts. Volem que la gent jove no hagi de mar­xar i neces­si­tem posar molt habi­tatge de fàcil accés. Es reprèn també una pro­moció, des­ti­nada a gent gran, que havia que­dat atu­rada.
El crei­xe­ment urbanístic a Can Ber­na­des va enda­vant?
Sí, està tot apro­vat, només falta el pro­jecte d’urba­nit­zació, i el 50% serà de pro­tecció ofi­cial. Així ho va deter­mi­nar la Comissió d’Urba­nisme. Al Mas­nou no tenim sòl públic i la política que hem seguit ha estat modi­fi­car el pla gene­ral here­tat del govern de CiU per den­si­fi­car-lo, acon­se­guint equi­pa­ment, i fer habi­tat­ges pro­te­gits.
S’ha creat la pla­ta­forma Sal­vem la Miralda. Pre­o­cupa aquest pro­jecte al govern?
Nosal­tres vam pre­sen­tar al·lega­ci­ons al pro­jecte pel tema comer­cial i de mobi­li­tat. Ara volem mirar els can­vis que s’hi facin per veure co queda. Ale­lla té la sobi­ra­nia en el seu terme però hem de pro­te­gir el comerç local.
Hi ha una reserva entre els dos muni­cipi pel tras­llat de la via del tren. Ho veu­rem?
És molt com­pli­cat que ho veiem. Sí que el tren de la costa ha entrat en crisi pel canvi climàtica, però si s’hagués de fer un altre tren no seria per subs­ti­tuir si no per posar més tren. Neces­si­tem més trans­port públic i menys cot­xes, no eli­mi­nar una via del tren. A curt ter­mini o mig ter­mini no ho veig.
Tota la vida a la política i serà el ter­cer man­dat com a alcalde. Pensa a ple­gar o busca relleu?
Jo penso a tirar enda­vant els pro­jec­tes subs­tan­ci­als d’aquest man­dat i prou feina tinc. No m’he plan­te­jat res més per ara.
Com és la relació amb l’opo­sició?
Cor­recte. Són grups muni­ci­pals amb regi­dors que tots s’han reno­vat i tots son nous que es van posant al dia dels temes i s’han de situar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia