Política

Xavier Ponsdomènech

Cap de l’oposició a l’Ajuntament de Calella (ERC)

“La segregació escolar a La Minerva s’ha de resoldre”

“Hem avisat el govern que és l’últim any que ens abstenim en els pressupostos si no es compleixen tots els temes pactats”

“Hem aconseguit una partida de 330.000 euros per adaptar el pas sota la via del tren al final del carrer Àngel Guimerà”

L’ampliació de l’hospital està molt lligada al futur aparcament de Can Saleta

Xavier Pons­domènech ocupa el lloc de cap de l’opo­sició a l’Ajun­ta­ment de Cale­lla des del 2019. ERC va pas­sar de qua­tre regi­dors a tres el 2023. La política pro­ac­tiva i de mà estesa ha lli­mat asprors ante­ri­ors amb el govern.

S’han tor­nat a abs­te­nir en el pres­su­post del 2025, igual que en el del 2024. Per quina raó?
Hi ha una entesa de diàleg amb el govern i nosal­tres vam pre­sen­tar fins a onze mesu­res de les quals només en van reti­rar tres, hem vol­gut allar­gar aquest marge de con­fiança amb una nova abs­tenció. El 2024, en què també es van incor­po­rar pro­pos­tes nos­tres, no es van aca­bar de dur a terme, mal­grat que també sor­tia a la memòria d’alcal­dia, que per a nosal­tres és la bíblia dels pres­su­pos­tos. Ens vam quei­xar a l’alcalde d’aquesta manca de com­promís. És el cas d’un estudi sobre la diver­si­fi­cació de l’eco­no­mia cir­cu­lar que es va incor­po­rar i que no s’ha rea­lit­zat i que en aquests nous comp­tes s’ha tor­nat a aga­far. Som cons­ci­ents que hi ha una bona volun­tat, però també hem avi­sat el govern que seria l’últim any que ho faríem si no es com­pleix amb tots els temes pac­tats.
Han acon­se­guit acord per un pro­jecte que s’arros­se­gava de fa molts anys.
Adap­tar els pas­sos sota la via del tren ha tin­gut una tra­jectòria exces­si­va­ment llarga, però sem­bla que ara sí que es durà a terme amb una par­tida de 330.000 euros ini­cial per al pas del final del car­rer Àngel Gui­merà. Tard, però arriba.
Han encapçalat la lluita con­tra la segre­gació esco­lar amb l’escola La Minerva al cap­da­vant. Detec­tat el pro­blema, es va pel bon camí?
Fa anys que s’arros­sega i no pot espe­rar més. S’ha de resol­dre. I tant nosal­tres com els Comuns hem estat tre­ba­llant i tre­ba­llem en aquest sen­tit. Ara el cen­tre dis­posa d’una AFA molt deci­dida i rei­vin­di­ca­tiva que posa damunt de la taula les man­can­ces que cal resol­dre sense més excu­ses. Fins i tot van acon­se­guir reu­nir-se amb la comissió d’Edu­cació del Par­la­ment! La segre­gació per nosal­tres va molt lli­gada a la imatge de l’escola i aquesta passa pel man­te­ni­ment, però també per “ven­dre” el cen­tre a les famílies de Cale­lla, que ha de com­pe­tir amb El Far, que té a tocar i que es va inau­gu­rar fa pocs anys. També cal­dria dotar-la d’una bona oferta d’extra­es­co­lars.
El fet que es declarés desert el con­curs públic per tro­bar una enti­tat bancària que financés les obres de Can Saleta és un revés per al pro­jecte?
Les infor­ma­ci­ons que han sor­tit no són gaire acla­ri­do­res. No es va pre­sen­tar només Banc Saba­dell, sinó també Cai­xa­Bank, però ho va fer fora de ter­mini. Aquesta situ­ació va impe­dir que s’obrís el sobre i es veiés quina oferta havia pre­sen­tat i si era més interes­sant. Banc Saba­dell havia impo­sat un aval a l’empresa muni­ci­pal Gest­via –que és qui assu­meix el pro­jecte–, i l’Ajun­ta­ment va creure que no era admis­si­ble. Per això, ara des de Gest­via es busca nego­ciar direc­ta­ment amb les enti­tats bancàries. L’opció que han pres els con­se­llers de Gest­via és bona, perquè també es pot recórrer a l’Ins­ti­tut Català de Finan­ces. D’acord que és una lici­tació tècni­ca­ment fallida, però no hau­ria de reper­cu­tir nega­ti­va­ment en la cons­trucció de l’apar­ca­ment.
L’ampli­ació de l’hos­pi­tal es manté per al 2030?
Està molt lli­gada a la cons­trucció del futur pàrquing de Can Saleta. Si la cons­trucció del pàrquing es retarda, aca­barà con­di­ci­o­nant les obres del cen­tre sani­tari, perquè hi ha l’acord entre admi­nis­tra­ci­ons que les dues actu­a­ci­ons seran simultànies. Hem de fer tots els pos­si­bles per acce­le­rar Can Saleta quan encara no hi ha pres­su­pos­tos de la Gene­ra­li­tat. Si acon­se­guim posar la pri­mera pedra a l’apar­ca­ment abans que el govern català tin­gui tan­cats els comp­tes, fun­ci­o­narà com a pressió perquè hi hagi par­tida per a l’hos­pi­tal. Si no ho fem així, pot­ser la Gene­ra­li­tat ho uti­lit­zarà com a excusa per no des­ti­nar-hi els diners.
Ha tor­nat a revi­far el debat con­trari al nou accés a l’auto­pista C-32. En quin cos­tat se situa ERC?
Des d’ERC, tal com ja vam fer abans de les elec­ci­ons al Par­la­ment, ens vam mani­fes­tar en con­tra. Però ho vam fer amb uns ter­mes molt clars: que qual­se­vol pro­posta que vin­gui de la Gene­ra­li­tat ho faci acom­pa­nyada d’un estudi de via­bi­li­tat medi­am­bi­en­tal i d’impacte sobre la mobi­li­tat; que hi hagi con­sens en el con­sis­tori i que se sot­meti l’apro­vació a una con­sulta popu­lar. Fa poc, a través de la moció que es va moure a la comarca des de dife­rents enti­tats soci­als contràries al nou accés, la gent d’ERC ens vam reu­nir amb repre­sen­tants d’altres muni­ci­pis també afec­tats pels nous acces­sos de l’auto­pista i vam com­pro­var que dins del par­tit hi ha dife­rents posi­ci­ons segons l’afec­tació que hi ha sobre el ter­ri­tori. Però es tracta d’una actu­ació amb un calat tan pro­fund en el ter­ri­tori que no ens podem per­me­tre pren­dre una decisió equi­vo­cada.
La trans­for­mació del mer­cat en cen­tre cívic con­venç?
La decisió no ha estat prou par­ti­ci­pa­tiva. Ens hau­ria agra­dat que s’hagués bus­cat un major con­sens sobre l’acti­vi­tat que hi ha d’anar a dins. El pro­jecte no ens agrada perquè nosal­tres defensàvem man­te­nir la venda dins l’edi­fici i com­pa­gi­nar-la amb l’espai d’enti­tats pre­vist. Una altra de les coses que van molt lli­ga­des a l’actu­ació i que des del man­dat ante­rior que dema­nem és la pro­lon­gació del car­rer Sant Joan fins a la car­re­tera N-2 i així l’espai mer­cat que­da­ria inte­grat dins aquesta paci­fi­cació.
El debat sobre recla­mar mà dura con­tra la mul­ti­rein­cidència delinqüencial s’ha cal­mat.
Crec que en aquell moment hi va haver part de cam­pa­nya popu­lista per part de l’alcalde i amb comen­ta­ris molt des­a­for­tu­nats que vin­cu­la­ven delinqüència amb immi­gració. Ell mateix va aca­bar adme­tent que s’havien esbi­ai­xat les seves parau­les i va redreçar el seu dis­curs només cap a la rein­cidència, no pas la mul­ti­rein­cidència, que des del punt de vista judi­cial no exis­teix. En aquest sen­tit a nosal­tres sem­pre ens tro­barà al cos­tat, davant la defensa de la segu­re­tat de la ciu­ta­da­nia. Sí que sem­bla que la situ­ació s’ha cal­mat, però la pro­blemàtica no s’ha resolt i cal con­ti­nuar tre­ba­llant-hi. A ERC ens agrada par­lar molt de pre­venció, però a aquest govern el que li agrada també molt és inver­tir i s’han gas­tat molts diners en càmeres de segu­re­tat que segur que ser­vei­xen per reco­pi­lar pro­ves quan s’enxampa un delinqüent, però que no són sufi­ci­ents. La pre­venció es tre­ba­lla en el car­rer, des de la medi­ació i els ser­veis soci­als.
Fa un any es mos­trava molt crític amb el model turístic i les rela­ci­ons esta­bler­tes entre l’empre­sa­riat i l’Ajun­ta­ment. Ha can­viat res?
Res de res. La regi­do­ria res­pon­sa­ble no ha can­viat gens el con­veni que man­te­nen entre les dues parts des de fa molts anys. No fa gaire els Comuns van entrar una moció en què recla­ma­ven que es reor­denés el tema turístic i vam apro­fi­tar des d’ERC per recla­mar una taula de tre­ball i deba­tre models, com ara el de Llo­ret, que fun­ci­ona amb una agència turística i en una única direcció amb tots els actors impli­cats. Aquí encara fun­ci­o­nem per sepa­rat l’empre­sa­riat turístic i els comer­ci­ants. No s’ha mogut res. Com a millor exem­ple, el 2023 es va dir que tre­ba­llaríem ple­gats per donar sor­tida a les lici­ta­ci­ons de ser­veis a la platja que no havien pros­pe­rat i el novem­bre de l’any pas­sat ens van con­fir­mar que no es tira­rien enda­vant cap de les pro­pos­tes deba­tu­des. Cale­lla con­ti­nuarà tenint les matei­xes guin­gue­tes de sem­pre i la platja Gran con­ti­nuarà amb man­can­ces de ser­veis com fins ara.
Cal replan­te­jar l’Iron­man ara que ja ha fet deu anys?
És un debat difícil i com­plex. Ara no ens veuríem dis­po­sats a treure’l, però sí que exi­gim els estu­dis per­ti­nents i els infor­mes clars sobre com i de quina manera reper­cu­teix a Cale­lla, més enllà de la pro­pa­ganda que se’n fa. És evi­dent que hi ha uns bene­fi­cis, però ens cal quan­ti­fi­car el retorn real d’aquest sobre­es­forç que pateix la ciu­tat.
La nova Okto­ber­fest ha estat un pedaç?
Ho ha estat perquè han inten­tat man­te­nir la festa amb el que tenien. I el que tenien era més aviat poc. Emple­nar l’enve­lat amb una oferta dife­rent d’allò que és l’essència de la festa de la cer­vesa i amb l’excusa de voler donar-li una volta no ha fun­ci­o­nat. Les ban­des que venien sem­pre van mar­xar a Santa Susanna i en les noves dates de l’Okto­ber­fest de Cale­lla els grups ja no tenien dis­po­ni­bi­li­tat. Cre­iem que ha dei­xat de ser l’Okto­ber­fest. Hau­rem d’espe­rar a la nova edició per veure si la pro­posta pren volada.
El model de fira sem­bla ina­mo­vi­ble pel que fa a l’estruc­tura.
És cert que s’han anat intro­duint can­vis en una estruc­tura que data de fa molts anys. Alguns han estat un encert i d’altres no tant. L’any pas­sat ens va agra­dar que sepa­res­sin la part més tra­di­ci­o­nal de les enti­tats i del monogràfic, però con­si­de­rem que man­te­nir els preus, per molt popu­lars que siguin, és una bar­rera perquè hi pugui dis­fru­tar tot­hom, sobre­tot les famílies que no tenen recur­sos. Nosal­tres apos­tem per una pro­posta més inclu­siva i mal­grat que s’han fet pas­ses tímides com entra­des anti­ci­pa­des on-line reduïdes, no aca­ben de fun­ci­o­nar. Des del govern, alcalde inclòs, estan afer­rats a un dis­curs que iden­ti­fica la ciu­ta­da­nia amb la Cale­lla de sem­pre, la de tota la vida. Nosal­tres no ens hi sen­tim iden­ti­fi­cats perquè Cale­lla és diversa i plu­ral i no ens agrada posar eti­que­tes de ciu­tadà.
L’aug­ment en les taxes de les ter­ras­ses va esva­lo­tar els afec­tats.
Era de pre­veure i mal­grat que des del govern es va inten­tar reduir l’impacte asse­gu­rant que només era un euro per taula de més, de fet la mesura supo­sava un incre­ment del 80%. Una puja des­me­su­rada que al final s’ha hagut de frac­ci­o­nar en dos anys i de forma gene­ra­lit­zada sense tenir en compte les espe­ci­fi­ci­tats de cada zona del muni­cipi. Una mala gestió que no es pot jus­ti­fi­car perquè sigui un govern nou, perquè molts dels regi­dors ja tenen una llarga tra­jectòria dins el con­sis­tori.
És crític amb el model turístic. També amb el comer­cial del car­rer Església?
També és un tema d’una gran com­ple­xi­tat. Orde­nan­ces que puguin induir a noves dinàmiques comer­ci­als en el car­rer Església són molt difícils d’esta­blir. En tenim exem­ples per exem­ple a Bar­ce­lona, on les orde­nan­ces en aquest sen­tit van ser molt cri­ti­ca­des i algu­nes fins i tot no es van poder apli­car. De fet pivo­ten sobre l’oferta i la demanda entre qui lloga el local i qui posa el negoci. Poc es pot fer en aquest sen­tit. Què podem fer com a ciu­tat? Donar més bons ser­veis. No pots recla­mar als hotels que siguin de cinc estre­lles quan el seu entorn no ho és, amb vore­res tren­ca­des, car­rers bruts i inse­gu­re­tat. Millo­rar els ser­veis i faci­li­tar l’apar­ca­ment, que passa per l’actu­ació de Can Saleta i l’apar­ca­ment en altura a La Mun­ta­nyeta que ara el govern vol ani­ve­llar amb les pis­tes d’atle­tisme per poder cons­truir-hi a sobre el nou pavelló espor­tiu.
Per què van can­viar el sen­tit del vot en les orde­nan­ces fis­cals?
Perquè des del 2022 ja ens adver­tien que supo­sa­ria un aug­ment impor­tant. Hi ha hagut una manca de pre­visió per part del govern que ha aca­bat reper­cu­tint en la ciu­ta­da­nia. Estem a les por­tes d’una nova con­trac­tació de la neteja a la ciu­tat, amb un plec de con­di­ci­ons molt com­plex i que hau­ria de garan­tir un dels aspec­tes més crítics en el muni­cipi, com és el de la neteja pública. Ara mateix ja hi ha una empresa con­trac­tada que està ela­bo­rant com ha de ser aquest plec i estem molt ama­tents. En espe­cial perquè s’han fet movi­ments que no ente­nem i amb els quals no estem d’acord, com ara la com­pra en el man­dat ante­rior d’uns con­te­ni­dors, amb un cost d’1,3 mili­ons d’euros, que no sabem si es podran apro­fi­tar amb un nou model de reco­llida. Tenim clar que un porta a porta a tota la ciu­tat és invi­a­ble, però aquest estudi ens ha de dir quins altres sis­te­mes s’hau­ran d’imple­men­tar per opti­mit­zar els ser­veis. Serà un dels aspec­tes en què no en dei­xa­rem pas­sar ni una.
Cale­lla ha superat els 20.000 habi­tants. És una bona notícia?
Bé, com­porta drets i deu­res. Tin­drem un major pres­su­post, però al mateix temps se’ns acu­mu­la­ran els ser­veis que cal donar a la ciu­ta­da­nia. Teòrica­ment ens hauríem de dotar d’un parc de bom­bers, per exem­ple, o recu­pe­rar els ser­veis soci­als que ara mateix ens està donant el Con­sell Comar­cal. No és fàcil, però és engres­ca­dor.
Quins dels rep­tes exe­cu­ta­ria pri­mer en cas que en tingués l’opor­tu­ni­tat?
Com a ERC ens hauríem abo­cat a fer un pla de xoc de man­te­ni­ment de la ciu­tat. Hi ha un bon gra­pat d’espais que estan des­cui­dats. També hauríem actuat per reor­de­nar la façana marítima. Quan el nos­tre grup va entrar el 2019 vam dibui­xar una façana marítima sense cot­xes i tot­hom se’ns va tirar al damunt, i ara és el futur imme­diat. Una façana que també incloïa la natu­ra­lit­zació de la platja que ara es comença a exe­cu­tar. És el gran canvi a nivell d’imatge, medi­am­bi­en­tal i de millora de la salut de les per­so­nes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia