Política

Cibercontraatac d’Obama

El president mobilitza els 13 milions de seguidors de la seva xarxa per imposar la reforma sanitària. Partidaris i contraris al canvi porten la lluita a internet

Ha escla­tat la guerra. El debat sobre la reforma sanitària als Estats Units s’ha con­ver­tit les dar­re­res set­ma­nes en el camp de bata­lla de con­gres­sis­tes demòcra­tes i repu­bli­cans, grups de pressió de tota mena, govern i la Casa Blanca. I a pri­mera línia de foc hi ha el pre­si­dent, Barack Obama, que s’ha jugat bona part del seu crèdit polític a la carta sanitària.

Les cade­nes de tele­visió, les emis­so­res de ràdio, els dia­ris i, sobre­tot, el cibe­res­pai dels Estats Units, van plens aquests dies d’anun­cis a favor i en con­tra del pro­jecte estre­lla d’Obama. Al You­Tube se’n pot fer un tast i delec­tar-se amb vídeos com el d’un grup con­trari a la reforma sanitària que com­para els supo­sats estralls d’una even­tual inter­venció del govern en la sani­tat amb els que farien els fun­ci­o­na­ris si ges­ti­o­nes­sin un res­tau­rant i el d’una enti­tat favo­ra­ble al canvi que carac­te­ritza les asse­gu­ra­do­res pri­va­des com una colla de pira­tes sense escrúpols.

Els col·labo­ra­dors del pre­si­dent comen­cen a estar espan­tats: temen que passi com durant el man­dat del pre­si­dent Bill Clin­ton, en què els espots tele­vi­sius que adver­tien con­tra una supo­sada pujada d’impos­tos van qua­llar en l’opinió pública i van fer fra­cas­sar el pla. De moment, la reforma ja ha dei­xat tocada la popu­la­ri­tat del pre­si­dent, que ara té un nivell d’apro­vació del 53,6%, segons la mit­jana de Real Clear Poli­tics, 6,4 punts menys que fa un mes i mig.

Però, tal com va demos­trar en la llarguíssima cam­pa­nya per a la nomi­nació demòcrata a la Casa Blanca i en la bata­lla final per la pre­sidència, Obama no és un home que es ren­deixi fàcil­ment i ja ha orga­nit­zat el con­tra­a­tac per impo­sar el seu pla. El pre­si­dent compta amb una arma molt pode­rosa: un exèrcit de tretze mili­ons de segui­dors capaços de mobi­lit­zar-se pel seu líder, a qui ja van empènyer fa només uns mesos fins a les por­tes de la Casa Blanca.

Tots ells han rebut fa uns dies un cor­reu electrònic fir­mat per Barack Obama en què el pre­si­dent en per­sona els con­vida a con­tri­buir a convèncer els mem­bres del Congrés de les bon­dats de la reforma sanitària.
“A l’agost, els mem­bres del Congrés tor­nen a casa, on les mans que encai­xen i les veus que sen­ten no per­ta­nyen als lob­bis­tes, sinó a gent com tu”, explica el pre­si­dent als seus par­ti­da­ris, als quals demana que es com­pro­me­tin a par­ti­ci­par en “almenys un” dels “milers d’actes” que Orga­ni­zing for Ame­rica, la pla­ta­forma política que dóna suport al pre­si­dent, orga­nitza aquest mes. L’objec­tiu: “Asse­gu­rar-se que els teus mem­bres del Congrés [els ele­gits a la cir­cums­cripció elec­to­ral del des­ti­na­tari] saben que comp­tes amb ells perquè actuïn”. L’e-mail pre­si­den­cial va acom­pa­nyat d’un vídeo en què el líder s’adreça als nord-ame­ri­cans comuns amb la retòrica flo­rida que el va dur a la pre­sidència per dema­nar-los que “tre­ba­llin de valent” per “fer-se càrrec del nos­tre futur”, ara en mans dels “cínics de Was­hing­ton”.

Els estra­tegs d’Obama ja van revo­lu­ci­o­nar el màrque­ting polític amb l’ús que van fer de les noves tec­no­lo­gies durant la cam­pa­nya elec­to­ral. Ara el pre­si­dent aspira a cap­gi­rar la manera tra­di­ci­o­nal de fer política i con­ver­tir els ciu­ta­dans en el prin­ci­pal lobby del país gràcies a inter­net. La bata­lla tot just ha començat. 


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.