Política

‘Braveheart', però a la catalana

Al contrari que altres produccions d'èpica històrica, els autors de la minisèrie ‘1714' es volen allunyar del maniqueisme i les inversemblances històriques

Ja s'han recollit 30.000 euros

“Tot i que és ficció,
el que succeeix a ‘1714' podria haver passat”, explica Alfred Bosch

La minisèrie 1714 que pre­pa­ren la pro­duc­tora Pro­di­gius i Tele­visió de Cata­lu­nya (TVC) amb la intenció d'estre­nar-la cap a la Diada de l'any vinent, la del Tri­cen­te­nari, és d'un gènere, la ficció històrica, al qual la tele­visió cata­lana ja està ave­sada. Tot i això, aquesta serà la pri­mera ficció sobre els fets que donen peu a la diada naci­o­nal de l'onze de setem­bre que es por­tarà la pan­ta­lla, i a més en un moment polític d'espe­cial sig­ni­fi­cació: just en el tres-cents ani­ver­sari d'aquells fets, i en un moment polític en què el país ha pres el camí cap a l'exer­cici del dret d'auto­de­ter­mi­nació.

Fora de Cata­lu­nya hi ha molts pre­ce­dents de pro­duc­ci­ons de ficció sobre els fets naci­o­nals de dife­rents països. L'escocès Bra­ve­he­art és un dels refe­rents que es va plan­te­jar la pro­duc­tora a l'hora d'encara el pro­jecte, però, en cara que hi ha vol­gut mar­car mol­tes distàncies. El film es va estre­nar el 1995 amb un nota­ble èxit de públic i narra la rebel·lió dels esco­ce­sos con­tra el rei anglès amb William Wallace, encar­nat per l'actor Mel Gib­son, al cap­da­vant. El guió, però, va incloure ine­xac­ti­tuds històriques per tal de reforçar-ne el dra­ma­tisme nar­ra­tiu: Wallace apa­reix com un gran heroi, men­tre que el rei Edu­ard és carac­te­rit­zat com un tirà impla­ca­ble, quan aquest retrat no resulta ajus­tat a les cròniques i al fet que va ser el rei que va intro­duir el par­la­men­ta­risme. Així mateix, una altra llicència nar­ra­tiva és l'embaràs de la dona del rei per part de Wallace.

A 1714, en canvi, es vol fugir del mani­que­isme de bons i dolents i per­so­nat­ges plans amb una història en què el pro­ta­go­nista, John Sin­clair, és un espia anglès irònic i dis­tant res­pecte al destí dels cata­lans, i es tro­ben per­so­nat­ges ple de mati­sos en les dues ban­des enfron­ta­des. El que mou la història, a més, és la relació de Sin­clair amb l'esclava Mari­anna, que fa de ser­venta dels Dal­ma­ses, una família noble bar­ce­lo­nina. “És sobre­tot una història d'amor”, va expli­car el pro­duc­tor, Agustí Mez­quida. A l'hora de pre­pa­rar el guió, tam­poc no s'ha vol­gut caure en llicències nar­ra­ti­ves que con­tra­di­guin els fets històrics. De fet, a les tres novel·les de la tri­lo­gia 1714 d'Alfred Bosch, en què es basa la minisèrie, l'autor va voler docu­men­tar els fets històrics de manera que res de la seva ficció els pogués con­tra­dir. “M'ho vaig mirar molt per acon­se­guir que, tot i ser ficció, tot el que suc­ce­eix en la novel·la hagués pogut pas­sar”, va expli­car Bosch a aquest diari.

La minisèrie es troba en aquests moments en plens pre­pa­ra­tius. S'està enlles­tint el càsting per a tots els papers i la defi­nició de les loca­lit­za­ci­ons, per tal de rodar-la a par­tir de febrer i estre­nar-la cap a la Diada de l'any vinent. A més, s'estan reco­llint apor­ta­ci­ons voluntàries a través d'una cam­pa­nya de micro­me­cen­tatge a la pla­ta­forma Verkami. S'hi pot acce­dir a través del web www.​1714.​tv. Ahir es van superar els 30.000 euros reco­llits i l'objec­tiu és acon­se­guir-ne 200.000.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia