Successos

POLÍTICA

L’alcalde de Santa Susanna, a judici per un delicte de prevaricació

L’acusen de permetre un estacionament d’autocars en un espai qualificat de sol urbà

La fiscalia li demana dos anys i deu mesos de presó pel batlle i tretze d’inhabilitació

L’alcalde de Santa Susanna, Joan Cam­po­lier, ha defen­sat haver actuat pen­sant en “l’interès públic” i en resol­dre el “pro­blema d’esta­ci­o­na­ment” del muni­cipi quan l’any 2016, ate­nent una petició d’Auto­cars Cale­lla, va auto­rit­zar crear un pàrquing d’auto­cars en un solar qua­li­fi­cat com a sòl urbà. En el judici que se cele­bra a l’Audiència de Bar­ce­lona, ha dit que era un permís de “tem­po­rada” i ha insis­tit que no va con­tem­plar que vul­nerés l’orde­na­ment jurídic. Ha afe­git que el 2017 va donar llum verda que la com­pa­nyia tornés a usar l’espai amb la con­dició que l’apar­ca­ment estigués obert a tot­hom i que el preu es reduís a 5 euros. El fis­cal li atri­bu­eix un delicte con­ti­nuat de pre­va­ri­cació i demana 2 anys i 9 mesos de presó i 13 d’inha­bi­li­tació.

En la segona sessió del judici que se cele­bra a l’Audiència de Bar­ce­lona també ha decla­rat l’altra acu­sada en aquest pro­ce­di­ment, l’arqui­tecta muni­ci­pal de Santa Susanna. En una com­pa­rei­xença densa i en què se l’ha vist visi­ble­ment afec­tada, ha expli­cat que va tenir constància que Auto­cars Cale­lla volia obte­nir una auto­rit­zació de tem­po­rada pel ser­vei d’apar­ca­ment dels seus vehi­cles, el mes de febrer de 2016, en el marc d’una reunió amb la Comissió d’Urba­nisme de la Gene­ra­li­tat. “L’alcalde va dir que havia rebut una pro­posta d’una empresa d’auto­cars per esta­ci­o­nar en uns ter­renys de titu­la­ri­tat pri­vada que ja esta­ven repar­cel·lats”, ha indi­cat l’arqui­tecta que ha rela­tat que es va con­si­de­rar que la petició no s’ajus­tava al que dic­tava la Llei d’Urba­nisme de Cata­lu­nya. En aquest con­text i davant la insistència del bat­lle, es va optar per estu­diar si aquesta la demanda podia pros­pe­rar com a acti­vi­tat muni­ci­pal.

Així, ha decla­rat que el mes de maig següent, Auto­cars Cale­lla, va entrar una sol·lici­tud dema­nant desen­vo­lu­par una “acti­vi­tat per a la tem­po­rada turística” i que la jurista del con­sis­tori va dema­nar-li a ella que fes un informe “infor­ma­tiu” sobre “els usos del sòl en aquesta par­cel·la turística hote­lera”. Tot i que ha insis­tit en què aquest docu­ment no era vin­cu­lant, l’arqui­tecta ha dit que final­ment va deter­mi­nar que l’acti­vi­tat era “admis­si­ble” perquè “no veia cap mal en què els auto­bu­sos hi apar­ques­sin”. Alhora, ha negat haver rebut “pres­si­ons”. D’acord amb el fis­cal, poc després, l’empresa va entrar una nova instància per posar en marxa un ser­vei de pupil·latge en aquest pàrquing, de forma que també hi pogues­sin apar­car vehi­cles externs a la com­pa­nyia a canvi de pagar una quota.

La tècnica muni­ci­pal ha lamen­tat que quan va arri­bar el mes de novem­bre i va fina­lit­zar el ter­mini pac­tat, la com­pa­nyia no complís amb l’acor­dat i aban­donés els ter­renys. Ha rela­tat que va enge­gar-se la maqui­na­ria per obli­gar-la a desa­llot­jar l’espai i que, en paral·lel, Auto­cars Cale­lla va entrar una nova instància per fer ús dels ter­renys de forma tem­po­ral durant la tem­po­rada turística de 2017. “En aquell moment vaig fer un informe des­fa­vo­ra­ble perquè no havien res­pec­tat res”, ha comen­tat l’arqui­tecta. Amb tot, segons el fis­cal, aquell docu­ment dei­xava la porta oberta a enten­dre com a admis­si­ble el pro­jecte en cas que fos gratuït i obert al públic.

“L’interès públic”

En la seva com­pa­rei­xença davant el jutge, Joan Com­po­lier, ha deta­llat que l’auto­rit­zació per a tirar enda­vant l’esta­ci­o­na­ment no s’emmar­cava a un pro­ce­di­ment urbanístic, sinó que cor­res­po­nia a una “acti­vi­tat de tem­po­rada d’estiu” que tenia data de cadu­ci­tat. Així, ha remar­cat que el govern local “va sen­tir-se enga­nyat” quan, en arri­bar el mes de novem­bre, Auto­cars Cale­lla no va endur-se els seus vehi­cles de l’espai.

El bat­lle ha recor­dat que l’Ajun­ta­ment dona per­mi­sos per a acti­vi­tats d’estiu “contínua­ment” i ha dit que aquests no tenen relació amb l’urba­nisme. A més, ha expli­cat que hi havia “un interès públic” per “tro­bar una solució i endreçar el pro­blema de mobi­li­tat i apar­ca­ment a Santa Susanna”. En aquest sen­tit, ha asse­gu­rat que també hi havia pro­ble­mes de van­da­lisme con­tra aquests vehi­cles i ha des­ta­cat la neces­si­tat de man­te­nir una bona imatge del muni­cipi per pre­ser­var l’acti­vi­tat turística.

Pel que fa a la segona auto­rit­zació d’apar­ca­ment, la de 2017, Cam­po­lier ha asse­gu­rat que no va inter­pre­tar l’informe de l’arqui­tecta com a des­fa­vo­ra­ble: “Deia que l’apar­ca­ment havia de ser gratuït i d’ús públic, per això l’empresa va pre­sen­tar una nova pro­posta rebai­xant el preu d’accés a 10 euros”, ha comen­tat. Final­ment, asses­so­rat per tècnics muni­ci­pals, va sig­nar un decret d’alcal­dia que “pen­sava en l’interès gene­ral” i donava llum verda a l’esta­ci­o­na­ment fixant un preu de 5 euros que “no era gratuït però era baix i per­me­tia tenir els auto­bu­sos vigi­lats perquè també s’incloïa un vigi­lant”.

Segons Cam­po­lier la mesura “va ser un èxit per Santa Susanna”. En aquest sen­tit, ha dei­xat clar que “mai es va pen­sar en l’interès d’Auto­cars Cale­lla” i que l’objec­tiu sem­pre va ser “resol­dre un pro­blema greu de pàrquing”.

La fis­ca­lia acusa l’alcalde d’un delicte con­ti­nuat de pre­va­ri­cació urbanística per ator­gar llicències urbanísti­ques “sabent de la seva injustícia” i a l’arqui­tecta muni­ci­pal d’un delicte de pre­va­ri­cació urbanística “per haver infor­mat favo­ra­ble­ment una llicència urbanística sabent la seva injustícia”. Per l’alcalde demana dos anys i deu mesos de presó, una multa de vint mesos a raó d’una quota diària de 15 euros, i 13 anys d’inha­bi­li­tació. A l’arqui­tecta, un any i deu mesos de presó, una multa de catorze mesos a raó d’una quota diària de 15 euros, i nou anys d’inha­bi­li­tació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia