Societat

Foc, protestes i molta aigua

La dimensió de l'obra que encara s'està rea­lit­zant a Girona ha tin­gut con­seqüències soci­als i també afec­ta­ci­ons diver­ses en la mateixa exe­cució dels tre­balls. Dos epi­so­dis són els que pro­ba­ble­ment més han alar­mat els giro­nins, i tots dos tenen a veure amb l'aigua. El 29 de setem­bre del 2014 i dos mesos més tard, el 30 de novem­bre del 2014, el túnel del TAV es va inun­dar. Les for­tes plu­ges d'aquells dies, i el fet que el pou d'atac del túnel a Mas Xirgu no s'hagués tapat, van pro­vo­car que hi entres­sin més de 50 mili­ons de litres d'aigua en la pri­mera inun­dació. Va cal­dre una set­mana de tre­balls per treure tota l'aigua. Per resol­dre-ho, Foment va cons­truir un mur de maó que sepa­rava el pou d'atac del riu Güell i la riera de la Pabor­dia. L'Ajun­ta­ment, però, ja va adver­tir que si no es tapava el pou d'ataca i hi havia un nou epi­sodi de plu­ges for­tes podria pas­sar el mateix, ja que el mur que­dava per sota del de l'altra riba del Güell. Des d'Adif, però, no en van fer cas, i el 30 de novem­bre es va repro­duir la situ­ació. Final­ment des de Madrid van veure la neces­si­tat d'actuar amb més rigor i van arre­glar-ho. Però no de seguida, ja que van començar a fer-ho qua­tre mesos més tard.

El 9 de març del 2009, pels volts de les dues de la tarda, una immensa columna de fum negre es va alçar al parc Cen­tral. Una màquina, una hidro­fresa, que cos­tava 3 mili­ons d'euros, era el focus del foc per un incendi al motor que la va des­truir total­ment. Vuit dota­ci­ons dels Bom­bers van par­ti­ci­par en les tas­ques d'extinció. Va ser una inter­venció ràpida, d'uns qua­ranta minuts, sense ferits de cap mena, però la virulència de les fla­mes i la columna de fum van ser espec­ta­cu­lars.

L'endar­re­ri­ment de les obres ha tin­gut també un efecte econòmic a la ciu­tat. Diver­sos dels nego­cis de la plaça Europa han tin­gut pro­ble­mes greus per sobre­viure aquests anys en què, a més, la crisi tam­poc hi aju­dava. L'efecte, però, anava més enllà de la plaça, i així ho havien denun­ciat comer­ci­ants de tot Sant Narcís i d'altres bar­ris. Els veïns van arri­bar a fer pro­tes­tes al car­rer, i van amenaçar de treure ells matei­xos les tan­ques si no s'aca­ba­ven d'una vegada les obres. L'ober­tura del pas­seig d'Olot va aju­dar a asse­re­nar els ànims.

D'altres espais, com ara els car­rers Josep M. Giro­ne­lla i Ovi­edo, ara refor­mats, van estar durant anys ocu­pats pel pas con­ti­nuat de cami­ons de gran tonatge de les obres, que hi tenien un car­ril espe­cial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia