Societat

Tradicions

Una ‘bandera' eterna

L'obra 'Bandera de Catalunya', que ja es va recuperar més alleugerida i amb música el 2012, ha tornat aquest divendres sant amb més vitalitat que mai i amb un format modern i actual

Tres visites teatralitzades, un mercat medieval, efectes visuals i sonors, van captivar el públic en una aposta que manté el llegat de l'autor, Esteve Albert

Ramon Manentja va revisar la posada en escena de l'obra fent-ne una versió més musical i més reduïda

Bell­caire d'Empordà té un gran tre­sor, de fet, en té molts; un és la seva mateixa història, on sobre­surt el seu cas­tell palau, però també la capa­ci­tat d'haver impul­sat un espec­ta­cle, Ban­dera de Cata­lu­nya, que ja és signe d'iden­ti­tat d'aquesta històrica població. Però ara estem davant un tre­sor que s'ha reno­vat total­ment, adap­tant-se als nous temps, però sense trair les seves arrels, la seva essència, com es va veure aquest diven­dres sant. Aquesta és una obra que ens parla de llu­nya­nes dis­pu­tes entre el com­tat d'Empúries i la Corona d'Aragó –vegeu la peça–. Una pro­posta que ens fa viat­jar en el temps fins a situar-nos a l'edat mit­jana, ara fa uns 700 anys, en el tom­bant del segle XIII i començaments del segle XIV.

Una obra, un relat, té un artífex o cre­a­dor. S'ha defi­nit Esteve Albert, l'autor, impul­sar i cre­a­dor, com un somi­a­dor de caràcter bohemi, que va saber engres­car la gent del poble, el 1979, per impul­sar un espec­ta­cle històric, amb més d'un cen­te­nar d'actors, apro­fi­tant un deco­rat digne d'un gran film medi­e­val: la plaça dels Com­tes d'Empúries, això sí sense cap ras­tre de cartró pedra. Aquí hi ha pedra picada en tots els sen­tits. Un relat que ens parla de com en plena uni­fi­cació dels com­tats, el d'Empúries es resis­tia a aquesta uni­fi­cació i les dis­pu­tes eren cons­tants. El cas­tell palau de Bell­caire n'és una bona mos­tra, situat a l'extrem sud del com­tat i a poca distància de la vila de Tor­ro­e­lla de Montgrí, des d'on el monarca de la Corona d'Aragó va manar cons­truir el cas­tell del Montgrí per fer front al com­tat. A part del text d'Esteve Albert, l'obra incor­po­rava bala­des i cançons medi­e­vals de tro­ba­dors com ara Mar­cabrú, Matieu de Caersi, Raim­baut de Vaquei­ras, Ponç d'Ortafà i Beren­guer de Palou. La com­po­sició de mol­tes de les melo­dies va anar a càrrec de Maria Dolors Mas­fer­rer, amb la lle­tra del mateix Esteve Albert. El més curiós de tot és la fas­ci­nació d'Albert per Bell­caire i la seva història. Esteve Albert va néixer al Maresme el 1914 i va morir a Andorra la Vella el 1995. Va ser fona­men­tal­ment una per­so­na­li­tat inqui­eta i com­pro­mesa amb la recu­pe­ració de la memòria històrica del ter­ri­tori. El reco­nei­xe­ment públic no li va arri­bar fins tard, quan el 1990 va rebre la Creu de Sant Jordi. No és gens estrany, doncs, que Xavier Fàbre­gas, en un arti­cle publi­cat a Serra d'Or el juny del 1981 el definís, i amb molt d'encert, com “un bard del segle XX”. És cert que el lle­gat d'Albert és monu­men­tal i s'ha estat sem­pre fidel al seu espe­rit. I aquest idea es va man­te­nir el 2012, quan un grup de joves van recu­pe­rar l'espec­ta­cle, però sense con­for­mar-se sinó que el van voler fer evo­lu­ci­o­nar, com ha pas­sat encara més aquest any. Una aposta radi­cal, moderna, seri­osa i rigo­rosa amb l'espe­rit del tre­ball d'Albert. Es tracta adap­tar-lo, sense trair-lo, als nous temps i alleu­ge­rint esce­nes a fi d'adap­tar-lo a un públic que ha anat crei­xent amb l'obra però que també ha anat can­vi­ant.

Segons explica Est­her Pujol, aquest any s'han fet can­vis impor­tants i s'ha deci­dit apos­tar per una fórmula dife­rent, adap­tada als nous temps, orga­nit­zant visi­tes tea­tra­lit­za­des. El nou for­mat, que es va estre­nar diven­dres sant, va recon­ver­tir-se en una gran visita tea­tra­lit­zada que va per­me­tre pas­se­jar pels esce­na­ris men­tre les esce­nes se suc­ce­ei­xen a la plaça de l'Oli, al car­rer Major, al vol­tant del cas­tell –parets, fos­sat i plaça– i a l'inte­rior del cas­tell, en un espec­ta­cle ple d'efec­tes visu­als i sonors. Aquest for­mat va ser­vir per millo­rar sense trair l'espe­rit d'Esteve Albert. Un pri­mer recor­re­gut a les cinc de la tarda es va pla­ni­fi­car perquè fos apte per a tot­hom, i es va pen­sar per a per­so­nes amb mobi­li­tat reduïda, famílies amb nens petits i cot­xets; el segon a les set de la tarda, i l'últim, a les nou del ves­pre, van tan­car amb èxit el nou for­mat. A més, i al llarg de tot el dia, al vol­tant del cas­tell hi va haver un gran mer­cat medi­e­val, que de fet va ser l'aposta de l'edició del 2016, una taverna i una pro­gra­mació espe­cial de totes les cançons de Ban­dera de Cata­lu­nya, inter­pre­ta­des al mig­dia pel grup Bitayna, diri­git per Ramon Manent. Després de l'última sessió, la de les nou del ves­pre, la música celta va impreg­nar d'encant Bell­caire.

L'obra original
A partir de la consulta de diferents publicacions i documents dels segles XIII-XIV, Esteve Albert va estructurar aquesta obra de teatre en tretze quadres en què s'il·lustren les disputes entre el comtat d'Empúries i la Corona d'Aragó. Es tracta d'aquells segles de màxima expansió de la corona catalanoaragonesa per tota la Mediterrània, en què, com diu la Crònica de Ramon Muntaner, “cap peix treure el cap gosa si no et duu pintada al llom”, en clara referència a la senyera.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia