Societat

Territori

Endesa accepta les primeres liquidacions a la vall Fosca

La companyia ha començat a reconèixer com a procedents les primeres reclamacions dels veïns que van autoliquidar el seu deute real des del 2009

Ajuntament i veïns del Baix Pallars reclamen millores en el servei

Els veïns afec­tats pel con­flicte elèctric de la vall Fosca amb Endesa van anun­ciar dijous, en una roda de premsa a l'ajun­ta­ment de la Torre de Cab­de­lla, que la com­pa­nyia elèctrica ha començat a reconèixer com a pro­ce­dents les pri­me­res recla­ma­ci­ons dels veïns que van auto­li­qui­dar el seu deute real des del 2009 pre­nent com a base al con­tracte de la llum del 1927. Des­taca el cas d'una veïna de la Pobleta de Bellveí a qui la com­pa­nyia ha donat la raó i li ha permès auto­li­qui­dar 166 euros, quan en un prin­cipi li'n recla­mava 4.339. Aquest fet és con­si­de­rat pels veïns com “una gran victòria”.

Ani­mats per la CUP de la vall Fosca, prop d'una tren­tena de veïns van deci­dir desen­ten­dre's de l'acord entre el con­sis­tori i Endesa i van deci­dir ingres­sar l'import que ells cre­ien cor­recte fent una auto­li­qui­dació. La com­pa­nyia, a comp­ta­go­tes, els ha anat con­tes­tant. La res­posta més “clara i con­tun­dent” l'ha fet arri­bar a aquesta veïna de la Pobleta, a qui ha comu­ni­cat que li retor­narà els diners abo­nats de més, donat que l'ingrés era supe­rior a aquesta quan­ti­tat.

La for­mació cupaire ha sol·lici­tat també que es deixi sense cap valor ni efecte l'acord del 12 de gener del 2017 sig­nat entre l'Ajun­ta­ment i la com­pa­nyia Endesa, de reco­nei­xe­ment de deute. La CUP el con­si­dera “nul de ple dret” i “greu­ment per­ju­di­cial” per a l'interès públic. La for­mació ha donat a conèixer que el con­sis­tori va nego­ciar amb Endesa finançar el deute de les fac­tu­res de l'enllu­me­nat i dependències muni­ci­pals, assu­mint un deute de 260.574 euros i renun­ci­ant a futu­res recla­ma­ci­ons en cas que es demostrés la vali­desa del con­veni del 1927. La CUP hi ha afe­git que, “prèvia­ment a la sig­na­tura de l'acord, de data 31/12/2016, l'Ajun­ta­ment de la Torre de Cab­de­lla ja havia pagat a l'empresa la quan­ti­tat de 16.193 euros”. La for­mació lamenta que de cap d'aques­tes deci­si­ons ha estat mai infor­mada en el ple de l'Ajun­ta­ment.

Aquesta mateixa set­mana, Con­sum ha apos­tat per resol­dre a través de la medi­ació i l'arbi­tratge la pro­blemàtica que enfronta els veïns de la Torre de Cab­de­lla amb Endesa en relació amb l'IVA que han de pagar pel con­sum elèctric. Ente­nen que Endesa hau­ria de fac­tu­rar l'IVA del con­tracte del 1927 i no apli­car-lo damunt de la tarifa regu­lada que fixa el preu volun­tari per al petit con­su­mi­dor tal com defen­sava Endesa i va esta­blir la sentència del TSJC.

LA XIFRA

4.339
euros
és l'import que reclamava Endesa a una veïna de la vall Fosca, que finalment en pagarà 166.

Baix Pallars reclama millores en el servei elèctric

El de la vall Fosca no és l'únic front que té obert Endesa a les comarques pallareses. Els veïns de Baix Pallars i l'Ajuntament de Baix Pallars han presentat una reclamació col·lectiva a la companyia elèctrica en la qual mostren el seu malestar per les “repetides anomalies” en el subministrament elèctric que suporten de manera reiterada a tot el municipi. Els afectats denuncien “microtalls” de llum, que s'han agreujat en els darrers anys i que generen “greuges” als veïns en un àmbit particular i als negocis locals. Juntament amb la reclamació, els veïns han presentat un recull de 158 signatures de veïns de tots els nuclis del municipi, a més d'una relació de les incidències dels últims anys.

La demanda sol·licita una actuació i reparació d'Endesa que normalitzi el subministrament. Així mateix, els veïns reclamen a la companyia que faciliti un informe explicatiu de l'estat i el manteniment de les línies elèctriques i que doni resposta a les reclamacions. Els veïns també demanen que se'ls bonifiqui en les futures factures d'acord amb les incidències que han suportat, unes afectacions “que venen de fa anys”, però que s'han agreujat en els darrers mesos, segons explica Sílvia Gilart, portaveu de l'associació de veïns. Gilart confessa que els talls són “constants” i que s'accentuen “quan cauen quatre gotes d'aigua o hi ha una nevada”. L'alcalde de Baix Pallars, Josep Maria Semino, ha explicat que des del consistori ja fa més de dos anys que es reclama una actuació, però per ara no han trobat cap resposta de la companyia elèctrica. Semino ha detallat que els talls de llum provoquen “pujades i baixades de tensió” que malmeten els electrodomèstics. Espera que aquesta actuació conjunta faci “pressió” i normalitzi la situació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia