Infraestructures
L’acord per ampliar el Prat preveu allargar 500 metres la pista del mar
L’objectiu és que sigui una realitat el 2033 i inclou una inversió de 3.200 milions, la construcció d’una nova terminal satèl·lit i un tren subterrani per connectar amb la T1
La proposta redueix en 87 metres l’ocupació a la Ricarda i afecta la part del Remolar que ja està dins de la tanca de seguretat
L’acord per ampliar la capacitat de l’Aeroport del Prat suposarà una inversió de prop de 3.200 milions d’euros, que inclou la prolongació de fins a 500 metres de la tercera pista, la que està més propera al mar, amb una ocupació a la llacuna de la Ricarda, al municipi del Prat de Llobregat, que es redueix en 87 metres respecte a la proposta inicial d’Aena, tot i que continua endinsant-s’hi uns 400 metres. També entra una mica a l’espai natural del Remolar, a Viladecans, tot i que afectarà la zona que ja es troba dins de la tanca de seguretat actual. Per compensar aquesta afectació, el projecte preveu ampliar 250 hectàrees d’espais naturalitzats i una anella verda al voltant de la infraestructura aeroportuària per a usos agrícoles, a més d’un fons ambiental compensatori i la remodelació ja prevista a les dues terminals, segons ha explicat el president, Salvador Illa, en una compareixença aquest migdia. La proposta, aprovada per la Generalitat i el Ministeri de Transports i consensuada amb el gestor aeroportuari Aena, també inclou la construcció d’una terminal satèl·lit nova -ja prevista en el pla delta del 1994- i un tren subterrani que la connecti amb la terminal T1.
Segons ha remarcat Illa, el calendari establert preveu com a propers passos iniciar la redacció del pla director que s’aprovaria el 2028 i el procediment d’avaluació ambiental estratègica, així com la redacció tècnica i arquitectònica i d’enginyeria del projecte i la declaració de l’impacte ambiental. L’execució del projecte començaria el 2030 per “tenir-ho tot enllestit” el 2033, “si tot va bé”, ha remarcat.
El president de la Generalitat, que ja des de l’inici del seu mandat va situar l’ampliació de l’aeroport com una de les prioritats de la legislatura, ha assegurat que Catalunya “necessita una aeroport intercontinental” que permeti viatjar arreu del món sense haver de passar per París, Londres, Madrid o Frankfurt. Un aeroport que es converteixi en un hub de connexió internacional, però amb un projecte que Illa ha assegurat compleix “escrupolosament” amb totes les directius i normatives ambientals. També ha assegurat que l’objectiu és “reduir l’impacte acústic ”. Per això, Illa ha defensat que és “fonamental ” mantenir la longitud mínima de la pista del mar -tercera pista- des d’on es puguin enlairar tots els vols. “Allunyar el punt d’enlairament vol dir allunyar les molèsties a les poblacions veïnes”, ha remarcat. Tots els aterratges es farien per la pista interior.
També s’ha pactat un fons de compensació ambiental perquè l’aeroport i Aena reforcin “apreciablement” les tasques de preservació i gestió de valor ecològic que ja fan en l’actualitat.
A més, la proposta vol potenciar la connexió amb els aeroports de Girona i Reus a través la xarxa ferroviària.
“Comptem amb una proposta sòlida, consensuada i definitiva”, ha assegurat el president que ha considerat que no es pot “perdre més temps” i “cal passar a l’acció” després d’anys de projectes aturats i una “certa indecisió”, en referència a l’anterior govern de Pere Aragonès, que al final després de negociacions el 2021 no va arribar a cap acord amb la llavors ministre de Transports, Raquel Sánchez.