Societat

Conflicte laboral al Prat

Els instructors de seguretat aèria carreguen contra Aena

L’associació Ainsa denuncia que l’ens de gestió aeroportuària imposa la precarietat en el sistema de treball

Màxima pressió sobre els treballadors d’Eulen perquè desconvoquin avui la vaga

Aena fa negoci a compte de la segu­re­tat, i els per­ju­di­cats per aquesta política són els tre­ba­lla­dors, que han d’accep­tar con­di­ci­ons labo­rals precàries, i els pas­sat­gers, que han de supor­tar llar­gues cues d’espera. Aquesta és la con­clusió d’un docu­ment fet públic aquests dies per l’Asso­ci­ació Naci­o­nal d’Ins­truc­tors de Segu­re­tat Aèria, Ainsa, res­pon­sa­ble de la for­mació del per­so­nal que s’ha decla­rat en vaga a l’aero­port de Bar­ce­lona.

La nota, sig­nada pel pre­si­dent d’Ainsa, Juan José Villa­verde, sosté que actu­al­ment hi ha diver­sos con­flic­tes perquè “la falta de més per­so­nal de segu­re­tat està obli­gant a tre­ba­llar amb pocs fil­tres per rea­lit­zar les fun­ci­ons d’ins­pecció necessàries”. Segons els ins­truc­tors, el pro­blema rau en el fet que Aena està reduint els cos­tos dels con­cur­sos i això fa que, a les empre­ses de segu­re­tat, no els interessi pre­sen­tar-s’hi per les con­di­ci­ons econòmiques que s’ofe­rei­xen.

Amb aquest pano­rama, Ainsa afirma: “Si els preus pro­por­ci­o­nats per Aena són bai­xos i el ges­tor aero­por­tu­ari redu­eix cos­tos reta­llant els fil­tres per fer la ins­pecció, això dona com a resul­tat que els que fun­ci­o­nen estan sobre­car­re­gats de feina.” Com que les empre­ses dels sec­tors no pre­mien aquests llocs de tre­ball amb com­ple­ments que facin interes­sant la des­ti­nació, els vigi­lants de segu­re­tat pre­fe­rei­xen altres fei­nes en què es gua­nyi un sou més ele­vat o hi hagi menys pressió. Aquesta situ­ació de pre­ca­ri­e­tat labo­ral denun­ci­ada per Ainsa és la mateixa que estan esgri­mint els tre­ba­lla­dors d’Eulen com a causa que els ha por­tat a fer la vaga. A més de recla­mar un incre­ment en el com­ple­ment aero­por­tu­ari, els tre­ba­lla­dors també es quei­xen de la falta de per­so­nal que no els per­met fer els des­can­sos cor­res­po­nents o els impe­deix aban­do­nar el lloc de tre­ball per dinar o anar al lavabo.

Més comu­ni­cats

El comu­ni­cat d’Ainsa és un dels diver­sos que aquests dies s’han fet públics amb relació al con­flicte del Prat. En aquest sen­tit, ahir se’n van difon­dre dos més, un d’Eulen i un altre del Minis­teri de Foment, tots dos amb la clara intenció de pres­si­o­nar els tre­ba­lla­dors que avui estan citats a una assem­blea per rati­fi­car o rebut­jar l’acord a què es va arri­bar dimarts al ves­pre amb un incre­ment del plus aero­por­tu­ari fins a situar-lo en 200 euros i un reforç de plan­ti­lla de 25 per­so­nes.

L’assem­blea dels tre­ba­lla­dors està con­vo­cada entre les onze del matí i les set de la tarda, per donar marge a tots els tre­ba­lla­dors dels diver­sos torns a pren­dre-hi part, i una de les qüesti­ons que haurà de valo­rar és el com­promís d’Aena per asse­gu­rar llocs de tre­ball i con­di­ci­ons labo­rals en els futurs con­trac­tes, i que ahir al ves­pre encara s’havia de con­cre­tar en un docu­ment que ha recla­mat el comitè de vaga. Aquest últim epi­sodi de la llarga nego­ci­ació és el que els tre­ba­lla­dors han per­se­guit des del pri­mer moment, quan van exi­gir a Aena que segués a la taula de nego­ci­ació per par­lar de les con­di­ci­ons gene­rals de la con­tracta de la segu­re­tat a l’aero­port.

Nego­ci­ació amb Ilu­nion

Paral·lela­ment al con­flicte d’Eulen, l’altra gran empresa que tre­ba­lla en la segu­re­tat del Prat, Ilu­nion, es troba nego­ci­ant de fa temps amb els seus tre­ba­lla­dors una millora de les con­di­ci­ons labo­rals que implica també incre­men­tar el plus aero­por­tu­ari. La vaga con­vo­cada per un sin­di­cat mino­ri­tari a par­tir del dia 16 es va des­con­vo­car ahir.

3
empreses
de seguretat diferents treballen al Prat; Eulen, Ilunion i ICT, cada una amb parcel·la concreta a vigilar.
8
hores
és previst que s’allargui l’assemblea de treballadors d’Eulen d’avui, en què s’ha de votar el futur de la vaga.
40
treballadors
d’Eulen es troben de baixa laboral, deu dels quals s’hi han acollit en els últims dies.

La vaga capgira el funcionament de l’aeroport

Ni dimarts ni ahir, dimecres, eren dies de vaga a l’aeroport del Prat, però tant ahir com el dia anterior es van reproduir les cues i les llargues esperes que van arribar a 1 hora de temps a la T1 i als 50 minuts a la T2. Les terminals van viure el mateix ritme de trànsit de personal que els altres dies, amb grans aglomeracions a primera hora del matí pels viatgers que van preferir acudir a l’aeroport amb molta antelació per poder facturar la maleta com abans millor i posar-se a la cua de seguida. Tot plegat ha fet que la vida de l’aeroport s’hagi trasbalsat de dalt a baix aquests dies perquè les companyies d’aviació han vist com es formaven cues a hores intempestives davant dels mostradors de facturació, amb esperes que no es poden atribuir a la seva gestió. Els comerços de l’aeroport també continuen notant els efectes de la protesta. A la zona del Duty Free, hi ha botigues que han notat un gran increment del nombre de persones que només hi entren per fer el badoc i matar el temps mentre esperen la sortida del seu vol.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia