Societat

les inversions de l'estat

Foment presenta l’aeroport Barcelona-Costa Brava

El ministre Íñigo de la Serna planteja un pla amb l’horitzó del 2026 perquè Vilobí es converteixi en la quarta pista del Prat

El govern espanyol compromet una inversió global de 1.929 milions d’euros

Bar­ce­lona té mar i platja però en un futur tindrà, també, costa i, encara més, la Costa Brava. El minis­tre de Foment, Íñigo de la Serna, va anun­ciar ahir des de l’aero­port del Prat que el seu depar­ta­ment posa en marxa un pla inver­sor de 1.929 mili­ons d’euros en matèria aero­portuària a Cata­lu­nya que té com a gran objec­tiu con­ver­tir l’aero­port de Girona en la quarta pista de l’aero­port de Bar­ce­lona. El pla pre­veu grans inver­si­ons a Bar­ce­lona i Girona amb l’objec­tiu de con­ti­nuar crei­xent i fer pos­si­ble que el Prat ges­ti­oni el 2026 fins a 70 mili­ons de pas­sat­gers. L’anunci es va fer el mateix dia que es va saber que aquest gener el Prat ha tin­gut més de 3 mili­ons de pas­sat­gers amb un crei­xe­ment del 9%.

L’acte de pre­sen­tació del nou pla direc­tor de l’aero­port bar­ce­loní es va rea­lit­zar en presència de repre­sen­tants del món econòmic i polític, bàsica­ment del PP, i amb l’assistència del secre­tari d’infra­es­truc­tu­res i mobi­li­tat de la Gene­ra­li­tat, Ricard Font, com a màxima auto­ri­tat cata­lana, si no es té en compte la doble con­dició de con­se­ller i minis­tre que l’arti­cle 155 dona a De la Serna. En aquest con­text, el minis­tre va apro­fi­tar per repas­sar les últi­mes inver­si­ons anun­ci­a­des pel minis­teri en matèria d’obra pública al Prin­ci­pat i ho va resu­mir asse­gu­rant que “l’Estat actua a un ritme acla­pa­ra­dor a Cata­lu­nya men­tre que d’altres s’embo­li­quen amb altres coses”.

El pla que ha de per­me­tre a l’aero­port de Bar­ce­lona con­ti­nuar crei­xent sense que­dar ofe­gat con­sis­teix a fer rea­li­tat velles obres pro­po­sa­des fa uns anys i que encara esta­ven pen­dents de con­creció, a més d’altres que ja estan en marxa. La més impor­tant serà la cons­trucció d’una nova ter­mi­nal, la T3, davant de l’actual T1, però a l’altre cos­tat de la pista trans­ver­sal. Es tracta d’un edi­fici satèl·lit que cos­tarà 200 mili­ons d’euros i on hi haurà 17 pas­sa­rel·les d’embar­ca­ment per avi­ons de gran capa­ci­tat. Un sis­tema de trans­port encara per defi­nir unirà la T1 i la T3 per sota de la pista trans­ver­sal.

L’arri­bada del tren a la T1 i la T2, obra ja en cons­trucció, és una altra de les rea­lit­za­ci­ons que pre­veu el pla de De la Serna, amb una inversió glo­bal de 330 mili­ons d’euros però encara sense data con­creta d’entrada en ser­vei. A tocar de la T2, el pro­jecte també pre­veu desen­vo­lu­par-hi una gran àrea dedi­cada a la logística i al comerç electrònic, i també al desen­vo­lu­pa­ment d’un sec­tor dedi­cat a hotels, i un parc d’empresa i nego­cis en gene­ral

Con­nexió ràpida

L’altra gran pota del pla són les obres que ampli­a­ran i moder­nit­za­ran l’aero­port de Vilobí d’Onyar. En pri­mer lloc es des­ti­na­ran 15 mili­ons d’euros a ampliar la pla­ta­forma d’esta­ci­o­na­ment dels avi­ons i 265 mili­ons més a ampliar en 60.000 metres qua­drats les actu­als ins­tal·laci­ons de la ter­mi­nal de pas­sat­gers.

Es tracta de tre­balls que es plan­te­gen en un pla inver­sor que es començarà a exe­cu­tar el 2022 i que haurà d’estar enlles­tit el 2026. La peça fona­men­tal d’aquest pro­jecte són els 55 mili­ons d’euros que es des­ti­na­ran a cons­truir l’estació de l’AVE a 500 metres de l’aero­port per faci­li­tar una con­nexió amb el cen­tre de Bar­ce­lona de només “40 minuts”, segons va dir el minis­tre. La cons­trucció d’aquest bai­xa­dor per a l’alta velo­ci­tat obli­garà també a cons­truir una “con­nexió ràpida” fins a la ter­mi­nal.

De la Serna va aca­bar la seva inter­venció, tal com havia començat, asse­gu­rant que tots els mili­ons com­pro­me­sos als aero­ports són la mos­tra del “com­promís del govern d’Espa­nya amb Cata­lu­nya”.

LES XIFRES

1.929
milions,
amb IVA, és el que l’Estat espanyol es compromet a invertir en aeroports catalans fins al 2026.
255
milions
costarà la connexió subterrània entre l’actual terminal T1 i la futura T3 del Prat de Llobregat.
55
milions
és la inversió que es durà a terme per a l’estació del TAV, a tocar de l’aeroport de Vilobí d’Onyar.

La Generalitat troba a faltar la connexió amb Reus

En una entrevista publicada per aquest diari l’agost del 2016, en parlar de política aeroportuària, el conseller de Territori, Josep Rull, hi deia això: “Amb vista al futur, si continuem amb aquest creixement (el del Prat), tindrem un problema de pistes, i hauríem de ser capaços que l’aeroport de Girona fos la quarta pista i el de Reus, la cinquena. Això s’ha de fer a través de la connexió ferroviària de l’alta velocitat, amb una combinació efectiva de ferrocarril i avió.”

A la Generalitat, la doble connexió amb Reus i Girona ha estat sempre una prioritat al mateix nivell, però en l’acte de presentació d’ahir el ministre Íñigo de la Serna va parlar de Girona però no va dir ni mitja paraula de Reus, ni tan sols per dir que potser més endavant s’estudiarà alguna inversió. Des de la Generalitat encara es defensa la necessitat de connectar amb Reus “perquè té sentit de mercat”, segons van argumentar ahir fonts de l’administració catalana a aquest diari. Des de la Generalitat es considera que el pla de De la Serna “queda coix” i sobta que en una inversió global de quasi 2.000 milions d’euros no s’hi hagi previst una partida de 50 milions per fer possible la construcció d’una estació intermodal que permetria connectar l’alta velocitat del Camp de Tarragona amb l’aeroport reusenc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia