Societat

Guerra total als accidents

El RACC proposa vint mesures per fer front a l’alta sinistralitat

Reclama l’accés progressiu al permís de conduir i la supressió de l’impost de matriculació

La inversió de la tendència a la reducció dels acci­dents a les car­re­te­res ha mobi­lit­zat el Reial Automòbil Club de Cata­lu­nya (RACC), que en el seu estudi recent sobre la sinis­tra­li­tat inclou una vin­tena de mesu­res en tots els ter­renys per fer front a les con­seqüències sag­nants de les dis­trac­ci­ons, la velo­ci­tat, les dro­gues i l’alco­hol. El RACC afirma que “les mesu­res que en el pas­sat van resul­tar posi­ti­ves, com ara la intro­ducció del permís per punts i la modi­fi­cació del Codi Penal, han anat dis­mi­nuint la seva capa­ci­tat de seguir reduint vícti­mes, i les cam­pa­nyes de cons­ci­en­ci­ació, tot i ser necessàries, resul­ten insu­fi­ci­ents”.

Per tot ple­gat, l’enti­tat ha pre­sen­tat vint mesu­res “d’apli­cació rela­ti­va­ment sen­zi­lla” que cre­uen que “poden tenir un impacte a curt ter­mini en la millora de la segu­re­tat viària”, aju­dar a “asso­lir l’objec­tiu que marca la Unió Euro­pea per al 2020” i “avançar de forma deci­dida cap a la visió zero vícti­mes”.

El RACC ha iden­ti­fi­cat qua­tre grans fac­tors que inter­ve­nen en l’acci­den­ta­li­tat i sobre els quals cal­dria actuar de manera urgent per mini­mit­zar el nom­bre de sinis­tres: les per­so­nes, els fac­tors de risc, els vehi­cles i les infra­es­truc­tu­res.

Lluís Puerto, direc­tor de la Fun­dació del RACC, cita tres de les prin­ci­pals mesu­res, totes d’àmbits dife­rents. La pri­mera seria que l’accés al permís de con­duir fos “pro­gres­siu”, tal com es fa en països com Irlanda, Àustria, Finlàndia, Suïssa i França. Puerto pro­posa, per exem­ple, que al prin­cipi de tenir el car­net no es pugui con­duir de nit, la taxa per­mesa d’alco­hol sigui zero i no es pugui anar acom­pa­nyat única­ment de per­so­nes de la mateixa edat. La idea és anar “aixe­cant les res­tric­ci­ons” a mesura que el con­duc­tor aprèn a “reconèixer les situ­a­ci­ons de risc”.

Pel que fa als vehi­cles, Puerto és par­ti­dari d’“eli­mi­nar l’impost de matri­cu­lació” per esti­mu­lar la reno­vació del parc de vehi­cles. “Ara el parc està enve­llit. De mit­jana, els cot­xes són del 2005 i hau­rien de ser dels anys 2011-2012”, diu Puerto, que recorda que els cot­xes nous tenen més mesu­res de segu­re­tat com el con­trol d’esta­bi­li­tat i l’avís que el cin­turó de segu­re­tat no està cor­dat.

El RACC també demana més inversió en el man­te­ni­ment de les obres de segu­re­tat viària, que, segons Puerto, els dar­rers anys s’ha reta­llat a la mei­tat, per millo­rar aspec­tes clau com ara l’adherència de l’asfalt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia