Infraestructures i serveis

El ‘Glòria’ deixa seqüeles

Un mes després del temporal que va assolar el país, les infraestructures recuperen a poc a poc la normalitat i es van quantificant les destrosses

Alguns dels danys més greus trigaran mesos i fins i tot anys a poder-se reparar

Avui fa un mes el pas que el tem­po­ral ‘Glòria’ dei­xava greus afec­ta­ci­ons a les infra­es­truc­tu­res. Car­re­te­res, vies de tren, pas­se­jos marítims i la xarxa de sane­ja­ment es van veure afec­tats amb danys que encara no s’han aca­bat de quan­ti­fi­car de forma glo­bal, tot i que les dife­rents admi­nis­tra­ci­ons han anat fent recomp­tes par­ci­als.

Només a la xarxa de car­re­te­res, els dies de tem­po­ral es van comp­ta­bi­lit­zat fins 527 incidències de tot tipus que van com­por­tar 105 talls via­ris. Pel que fa a lles car­re­te­res de la xarxa de la Gene­ra­li­tat, encara n’hi ha una de tallada. Es tracta de la BV-5301 al muni­cipi del Brull (Osona) on les plu­ges van pro­vo­car un esvo­ranc. Men­tre es tre­ba­lla per repa­rar-la s’ha fet un bypass pro­vi­si­o­nal per per­me­tre l’accés dels veïns. Ter­ri­tori pre­veu que els tre­balls per arre­glar la via i que es pugui tor­nar a tra­ves­sar el massís del Mont­seny de banda a banda s’allar­guin tres mesos i tin­guin un cost de 3 mili­ons i mig d’euros. També està tallada la car­re­tera BV-5128, que va de Sant Cebrià de Vallalta a Sant Iscle de Vallalta, al Maresme. Els tre­balls de repa­ració de l’esvo­ranc que fa la Dipu­tació de Bar­ce­lona no esta­ran enlles­tits fins a mit­jans de setem­bre, segons explica l’alcalde de Sant Iscle.

D’afec­ta­ci­ons per des­pre­ni­ments de talus­sos i eslla­vis­sa­des, n’hi ha hagut a les qua­tre demar­ca­ci­ons cata­la­nes. Ter­ri­tori xifra en 1,8 mili­ons d’euros els danys a les comar­ques giro­ni­nes, on s’han des­ti­nat 400.000 euros a les obres de recons­trucció del pont de la C-35 a Maçanet de la Selva, men­tre que estan pen­dents d’exe­cu­tar tre­balls de la GI-550. Pel que fa a les Ter­res de l’Ebre, s’ha fet una actu­ació d’emergència a la car­re­tera C-12 amb un cost de 700.000 euros.

Danys a prop del mar

Part dels danys més visi­bles van ser al lito­ral. La potent lle­van­tada va des­truir pas­se­jos marítims, des­plaçar sorra i acu­mu­lar mun­ta­nyes de brossa al davant del mar. De mica en mica, el lito­ral va tor­nant a la nor­ma­li­tat a les plat­ges, però en alguns punts cos­tarà tenir-ho tot a punt per a la tem­po­rada d’estiu. A la part nord del Maresme, les plat­ges més pro­pe­res a la desem­bo­ca­dura de la Tor­dera van que­dar espe­ci­al­ment afec­ta­des. A Mal­grat de Mar i a Pineda de Mar els pas­se­jos marítims van que­dar trin­xats i encara no s’han pogut refer. El tem­po­ral va fer créixer una onada solidària al lito­ral català. Milers de volun­ta­ris han sumat esforços des del cap de set­mana poste­rior al Glòria per mirar de des­bros­sar les plat­ges més afec­ta­des per l’acu­mu­lació de resi­dus de tota mena que va arros­se­gar la com­bi­nació de plu­ges tor­ren­ci­als i fort onatge.

El Glòria també ha ser­vit perquè els muni­ci­pis cos­ta­ners es replan­te­gin com s’ha de ges­ti­o­nar el lito­ral en pre­visió que fenòmens com aquest puguin sovin­te­jar en el futur. Repre­sen­tants del Ven­drell, Cala­fell, Sit­ges, Vila­nova i la Geltrú, Cube­lles, Cunit, Roda de Berà, Crei­xell, Tor­re­dem­barra, Alta­fu­lla i Tar­ra­gona van sig­nar dime­cres el pacte de Coma-ruga, d’adap­tació al canvi climàtic, per uni­fi­car cri­te­ris pel que fa a la gestió de les plat­ges d’aquest lito­ral. El res­pon­sa­ble de plat­ges de l’Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona (AMB), Daniel Pala­cios, reco­neix que el Glòria ha de ser­vir per replan­te­jar com han de ser les plat­ges. Entre Mont­gat i Cas­tell­de­fels, l’AMB ha xifrat en 700.000 euros el cost dels danys pro­vo­cats pel tem­po­ral. Cal­cu­len que la majo­ria de plat­ges metro­po­li­ta­nes podran recu­pe­rar la nor­ma­li­tat per Set­mana Santa, quan comença la tem­po­rada, tot i que en alguns casos, com ara les plat­ges de la Mar Bella i la Nova Mar Bella de Bar­ce­lona, es notarà molt la pèrdua de sorra si no s’hi fan apor­ta­ci­ons abans. La reti­rada de dei­xa­lles acu­mu­la­des està pràcti­ca­ment aca­bada. Només queda enlles­tir la platja del Fòrum, la més pro­pera a la desem­bo­ca­dura del riu Besòs, on s’ha acu­mu­lat la major quan­ti­tat de res­tes. Els movi­ments de sorra van col­gar en alguns punts equi­pa­ments de les plat­ges, com ara bancs i apar­ca­bi­ci­cle­tes, men­tre que també van pro­vo­car afec­ta­ci­ons als sis­te­mes de dunes de Cas­tell­de­fels i Gavà, en el pri­mer cas per inun­da­ci­ons i en el segon perquè han que­dat tapa­des per més sorra. També s’haurà de refer més de 2.000 metres de tan­cat.

La xarxa fer­roviària va que­dar molt tocada durant els dies de tem­po­ral, quan hi va haver talls de forma gai­rebé simultània a les línies R1, RG1, R2 Nord, R3, R11 i R15 al tram sud. Les incidències pro­vo­ca­des per cai­guda d’arbres a la via, eslla­vis­sa­des i inun­da­ci­ons es van anar reso­lent de manera gra­dual. Ara només queda el tall de la línia R1 del Maresme pel tren­ca­ment del pont sobre la Tor­dera, que uneix les esta­ci­ons de Mal­grat de Mar i Bla­nes. Adif va comu­ni­car la set­mana pas­sada que les obres tin­dran una durada de deu mesos i que està pre­vist que esti­guin enlles­ti­des a prin­cipi del mes de desem­bre, perquè els tre­balls pre­li­mi­nars ja han començat. El cost de l’obra és de 8,5 mili­ons d’euros. Els pilars de la nova infra­es­truc­tura es fona­men­ta­ran a 40 metres de pro­fun­di­tat per donar-los més soli­desa i es gua­nyarà en altura per evi­tar afec­ta­ci­ons de futu­res cres­cu­des del riu Tor­dera.

Pel que fa a danys oca­si­o­nats per la tem­pesta en infra­es­truc­tu­res d’abas­ta­ment d’aigua, l’Agència Cata­lana de l’Aigua (ACA) ha fet una esti­mació apro­xi­mada de 40 mili­ons d’euros al con­junt del ter­ri­tori en espera de tenir tan­cada la llista de totes les actu­a­ci­ons. Dins del pres­su­post hi ha una línia específica d’ajuts dotada amb 10 mili­ons d’euros per sub­ven­ci­o­nar la repa­ració d’infra­es­truc­tu­res d’abas­ta­ment d’alta mal­me­ses, és a dir, cap­ta­ci­ons d’aigua, a riu o pous, i cano­na­des que arri­ben fins als dipòsits muni­ci­pals. Des del pas de la tem­pesta, l’ACA ha anat fent actu­a­ci­ons d’emergència, com ara reti­rada d’arbres i vege­tació en ponts i guals obtu­rats. També ha començat la reti­rada d’arbres acu­mu­lats a l’embas­sa­ment de Sau. A la zona de la presa s’hi acu­mu­len 60 hectàrees de resi­dus que es tri­garà mesos a reti­rar com­ple­ta­ment.

LA XIFRA

40
milions d’euros
és el cost aproximat dels danys del ‘Glòria’ a les infraestructures d’abastament d’aigua.

Plantegen una obertura parcial del pont del Petroli

La reparació total del pont del Petroli de Badalona va per llarg. És per això que l’Ajuntament es planteja una reobertura parcial de la passera, la part menys afectada per les destrosses provocades pel temporal Glòria que va malmetre especialment la plataforma del final del pont. Aquesta és la solució que permetria tenir accessible una part del pantalà durant els mesos d’estiu, els de més afluència a les platges. L’Ajuntament de Badalona donarà a conèixer avui els resultats de l’informe tècnic que ha de determinar quin és l’abast dels danys provocats per la combinació de vent i fort onatge la matinada del 21 al 22 de gener. En funció de l’afectació de l’estructura es podrà precisar quin és el cost de la reparació i quina serà la durada dels treballs. Abans de prendre la decisió d’obrir parcialment el pont de cara a l’estiu, s’ha d’estudiar la manera de mantenir la seguretat, ja que la passarel·la sense la plataforma final és estreta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia