Societat

La producció als cellers de la DO Penedès cau un 80% a l’abril per la crisi del coronavirus

L’ens avisa que hi haurà excedent de raïm a les vinyes i augura una verema “problemàtica” si no es regulen els preus

Els cellers de la DO Penedès han ajus­tat el ritme d’embo­te­lla­ment durant les últi­mes set­ma­nes davant la cai­guda de ven­des i con­sum que ha pro­vo­cat la crisi del coro­na­vi­rus. En com­pa­ració a l’abril de l’any pas­sat, el Con­sell Regu­la­dor cons­tata que la pro­ducció al con­junt de cellers ha cai­gut un 80%.

Així ho asse­nyala el direc­tor de l’ens, Fran­cesc Oli­ve­lla, que asse­gura que ha cai­gut en picat el nom­bre de dis­tin­tius de qua­li­tat que la DO pro­por­ci­ona als cellers per embo­te­llar els vins que sor­ti­ran al mer­cat els pro­pers mesos.

En paral·lel, Oli­ve­lla adver­teix que aquest estiu hi haurà exce­dent de raïm a la vinya, la qual ara “està a ple ren­di­ment”, i augura que la verema serà “pro­blemàtica” si no hi ha una regu­lació de preus.

“Ara mateix hi ha empre­ses que no venen cap ampo­lla perquè tre­ba­llen 100% a la res­tau­ració”, lamenta el direc­tor de la DO Penedès a l’hora de valo­rar l’impacte que la crisi del coro­na­vi­rus està tenint al sec­tor.

Si bé el Con­sell Regu­la­dor no dis­posa de dades exac­tes de la cai­guda del con­sum, sí que cons­tata que els cellers han ajus­tat la pro­ducció de cara als pro­pers mesos. Com­pa­rant el nom­bre d’eti­que­tes que la DO sub­mi­nis­trava a les empre­ses ara fa un any amb les que està dis­tri­buint ara, hi ha hagut un des­cens del 80%.

Amb aquest esce­nari, i a l’espera de reco­pi­lar les dades de ven­des reals del pri­mer tri­mes­tre d’aquest 2020, Oli­ve­lla vati­cina que a finals d’any es regis­trarà una dava­llada del vi con­su­mit del 25% en com­pa­ració el 2019.

“Dels gai­rebé 20 mili­ons d’ampo­lles que havíem de ven­dre en el con­junt de l’any, pre­ve­iem que hi haurà un des­cens de 5 mili­ons”, sen­ten­cia.

El tan­ca­ment de la res­tau­ració a nivell esta­tal i a l’estran­ger degut al risc de con­tagi de la covid-19 és el prin­ci­pal ene­mic amb què topa el sec­tor.

Pel que fa als super­mer­cats, la DO Penedès con­firma que hi ha un cert aug­ment de con­sum però també avisa que els cli­ents com­pren ampo­lles de menys qua­li­tat “per por de la crisi econòmica”.

En el cas de les expor­ta­ci­ons, Oli­ve­lla apunta que les ven­des també han cai­gut però diu que hi ha empre­ses que estan man­te­nint tímida­ment el negoci a l’estran­ger, bé sigui amb venda en boti­gues com a través de la dis­tri­bució on-line.

“La tem­pesta per­fecta”

La crisi del coro­na­vi­rus ha escla­tat en plena flo­ració de les vinyes, fet que pre­o­cupa espe­ci­al­ment la DO Penedès, que aquest any pre­veia una “molt bona verema”.

Oli­ve­lla insis­teix que enguany les vinyes pro­dui­ran una gran quan­ti­tat de raïm, i tem que se’n des­virtuï el preu en un moment en què els cellers hau­ran d’ajus­tar des­pe­ses. “Tin­drem un pro­blema a nivell de tot el ter­ri­tori”, lamenta.

Oli­ve­lla recorda que la verema del 2019 va estar mar­cada per un intensa polèmica sobre el preu del raïm, i es mos­tra pre­o­cu­pat de cara als pro­pers mesos.

“Si a la crisi de preus hi afe­gim la bai­xada de ven­des dels ela­bo­ra­dors, ens tro­bem davant la tem­pesta per­fecta per a què les coses no vagin gaire bé”, apunta, asse­nya­lant espe­ci­al­ment les reper­cus­si­ons que poden patir els page­sos.

Per aquest motiu, insta les admi­nis­tra­ci­ons a fixar una regu­lació de preus i esta­blir mesu­res que per­me­tin donar sor­tida al vi base.

Més enllà de les mesu­res marc per al sec­tor, Oli­ve­lla subrat­lla que la DO Penedès ja ha pres ajus­tos interns. En aquest sen­tit, s’han reduït les quo­tes als asso­ci­ats i s’ha acor­dat aplaçar alguns paga­ments.

El direc­tor del Con­sell Regu­la­dor asse­gura que aquests ajus­tos, afe­gits a la cai­guda de ven­des anu­als, com­por­ta­ran una reducció del pres­su­post del 30% res­pecte els càlculs fets a prin­ci­pis d’any.

Segons Oli­ve­lla, l’ajust econòmic se cen­trarà en recon­ver­tir la des­pesa pen­sada per a esde­ve­ni­ments públics en noves polítiques de comu­ni­cació digi­tal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia