Infraestructures i serveis

Quart cinturó, el nom ara prohibit

El projecte neix l’any 1966 per unir les ciutats de la segona corona, de Vilafranca a Mataró

Les polèmiques i canvis d’objectius l’han convertit en una ronda comarcal

L’Estat, titular de la via, va obligar a augmentar la velocitat al tram de Terrassa fins als 120 Km/h

L’auto­via B-40, o quart cin­turó, es va dis­se­nyar l’any 1966, en ple fran­quisme, com una gran ronda viària concèntrica per con­nec­tar les ciu­tats de la segona corona de la regió metro­po­li­tana de Bar­ce­lona, des de Vila­franca del Penedès fins a Mataró. Era el quart cin­turó perquè Bar­ce­lona ja en tenia el pri­mer, intern, la ronda del Mig, n’havia de tenir un segon, les ron­des, que van ser una rea­li­tat l’any olímpic, i encara un ter­cer, l’actual B-30. Aquest, doncs, era el quart cin­turó. El pro­jecte, que va res­tar atu­rat fins que l’any 1995 el lla­vors Minis­teri de Foment en va ela­bo­rar els pri­mers estu­dis infor­ma­tius i d’impacte ambi­en­tal, cons­tava de qua­tre trams que havien d’enllaçar les pobla­ci­ons de Vila­franca, Abrera, Ter­rassa, Gra­no­llers i Mataró. El Minis­teri, però, pen­sava en una via d’alta capa­ci­tat, amb un mínim de dos car­rils per sen­tit, que fun­cionés també com a des­do­bla­ment de l’AP-7 en el tram català i con­nectés, via l’A-2, amb el cen­tre de la Península. Vaja, una auto­pista per als cami­ons de mer­ca­de­ries més que una con­nexió local entre el Baix Llo­bre­gat i els Valle­sos.

D’aquests trams pre­vis­tos, a finals de l’any 2008 es va estre­nar el de Gra­no­llers-Mataró, l’actual C-60. Aquest tram, però, el va cons­truir la Gene­ra­li­tat, gràcies a un acord amb el Minis­teri de Foment, com un avançament del que havia de venir. Actu­al­ment, també fun­ci­ona un petit tram a Abrera i un altre a Ter­rassa.

El quart cin­turó ha estat sem­pre un pro­jecte con­tro­ver­tit, fins al punt que la seva inclusió, sense traçat, en el Pacte Naci­o­nal per a les Infra­es­truc­tu­res del tri­par­tit va ser un dels ele­ments que va fer tron­to­llar el pacte d’esquer­res. El PSC hi era favo­ra­ble, men­tre que ERC i ICV sem­pre han defen­sat que hi ha altres alter­na­ti­ves per millo­rar la con­nexió entre el Baix Llo­bre­gat i els Valle­sos. Una con­nec­ti­vi­tat que, actu­al­ment, s’ha de fer per una car­re­tera comar­cal, la de Ter­rassa a Mar­to­rell, una de col·lap­sada en hores punta, la B-30, o pagant el peatge de Rubí.

L’opo­sició de deter­mi­nats par­tits i enti­tats, amb mani­fes­ta­ci­ons inclo­ses, i, també, el canvi d’objec­tiu de la via, de gran capa­ci­tat en la xarxa viària de l’Estat a via de con­nexió comar­cal, han fet pas­sar a la història el nom de quart cin­turó i, fins i tot, l’ofi­cial, la B-40. Ara, aquesta via és la ronda Nord, la ronda Nord de Ter­rassa el tram que ja fun­ci­ona i la ronda Nord de Ter­rassa a Saba­dell la que és un pro­jecte. La manca d’un mínim con­sens ha fet apar­car, a casa nos­tra, el tram fins a Gra­no­llers.

Tot això, però, té un han­di­cap. I és que aquesta via és de titu­la­ri­tat esta­tal, un pro­jecte a què l’Estat no ha renun­ciat pas. El Minis­teri sí que va fer una pro­posta de traçat entre Ter­rassa i Gra­no­llers i ningú no diu que qual­se­vol dia no plan­tegi un estudi infor­ma­tiu que torni a encen­dre el ter­ri­tori. Només la manca de con­sens i d’inversió a Cata­lu­nya ho ha evi­tat fins ara. Un exem­ple que l’Estat vol tenir la dar­rera paraula en aquesta via, s’ano­meni com s’ano­meni, és que va obli­gar que la velo­ci­tat a la ronda Nord de Ter­rassa fos de 120 quilòmetres per hora i no els 80 que havien pac­tat l’Ajun­ta­ment i la Gene­ra­li­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia