Educació

JOAN CUMERAS

DIRECTOR DE L’INSTITUT JAUME SOBREQUÉS DE GIRONA. REPRESENTANT DELS CENTRES DE SECUNDÀRIA DE LA DEMARCACIÓ

“Els docents demanem diàleg, temps i aclariments”

Reclamen al Departament d’Educació que es tingui en compte la seva opinió, com un agent més

Recorda que la vaga de demà a favor de la immersió lingüística hauria de ser una preocupació del país

És el direc­tor de l’ins­ti­tut Sobrequés de Girona, on tre­ba­llen 70 pro­fes­sors i hi ha cap a 800 alum­nes. Denun­cia que amb els anys les direc­ci­ons han hagut d’ento­mar més res­pon­sa­bi­li­tats i tas­ques en una jor­nada labo­ral de 45 hores. “És abso­lu­ta­ment insu­fi­ci­ent i ho suplim amb més hores; cal que es dimen­si­oni cor­rec­ta­ment.”

La vaga de demà a favor de la immersió és espe­ci­al­ment sig­ni­fi­ca­tiva.
Estem radi­cal­ment en con­tra que per pica­ba­ra­lles polítiques i judi­ci­als entrin en una qüestió que hau­ria de ser de caire abso­lu­ta­ment pedagògic. El fet de l’obli­ga­to­ri­e­tat d’aquest 25% ens deixa per­ple­xos. Totes les pro­ves objec­ti­ves diuen que els alum­nes cata­lans sur­ten amb un nivell de cas­tellà per­fec­ta­ment equi­pa­ra­ble al de qual­se­vol comu­ni­tat autònoma de l’Estat. No s’entén aquesta fixació feta per un jutge d’haver de fer un nom­bre d’hores en una llen­gua. Tindrà un caire dife­rent de la dels altres dies perquè el Sin­di­cat d’Estu­di­ants dels Països Cata­lans s’hi afe­geix i és el dia límit que té la Gene­ra­li­tat per apli­car la norma. El model d’immersió el valo­rem com el gran sis­tema d’igual­tat del país. El cas­tellà ja té prou mit­jans i l’única llen­gua que té difi­cul­tats ens sem­bla que és el català. Què pas­sarà demà? Hi haurà molta presència d’estu­di­ants, força del pro­fes­so­rat, però venim de tres dies de vaga i en que­den dos més. I segur que tindrà una incidència. Però si aquesta jor­nada de vaga estigués en un con­text dife­rent tin­dria encara més segui­ment per part del pro­fes­so­rat. La llen­gua és una rei­vin­di­cació que res té a veure amb una millora labo­ral; és una pre­o­cu­pació que hau­ria de ser del país.
Què recla­men les direc­ci­ons?
Acla­rir dub­tes i ser un agent més a tenir en con­si­de­ració. No pot ser que el depar­ta­ment parli només amb sin­di­cats i fun­da­ci­ons i no tin­gui en compte les direc­ci­ons, que són les que repre­sen­ten els cen­tres. Tenim inputs de pro­fes­sors, pares, alum­nes, admi­nis­tració i som els res­pon­sa­bles de l’apli­cació de les polítiques edu­ca­ti­ves. La infor­mació que tenim de la comu­ni­tat edu­ca­tiva és essen­cial perquè s’uti­litzi per quan s’han de con­cre­tar polítiques edu­ca­ti­ves. Les jun­tes són òrgans con­sul­tius i dema­nem que s’uti­lit­zin, que s’escolti les nos­tres apor­ta­ci­ons, perquè hi ha coses al sis­tema que no aca­ben d’anar bé.
Qui­nes?
El calen­dari. No és el motiu prin­ci­pal però és un motiu. No hi ha hagut prou interacció amb els que ho hem de dur a terme. No es tracta de tre­ba­llar menys, en abso­lut. Docents, direc­ci­ons tre­ba­llem des de l’1 de setem­bre i que els alum­nes vin­guin abans no ens afecta en aquest sen­tit. En què ens afecta? En la qua­li­tat de la nos­tra feina. Tenim menys temps per pre­pa­rar el curs. Hi ha fac­tors obvis com els exàmens de setem­bre de bat­xi­lle­rat, que són l’1 i 2 de setem­bre. El dilluns 5 cor­re­gim, el 6 farem ava­lu­a­ci­ons però els alum­nes tenen dos dies per fer recla­ma­ci­ons. Per tant, el dia 7 no sabrem quins alum­nes són de pri­mer o de segon de bat­xi­lle­rat i a l’hora de con­fec­ci­o­nar els grups és com­plex. També hi ha pro­ble­mes amb les dates de matri­cu­lació, els cicles for­ma­tius..., tot és molt just. El bene­fici que com­por­ten aquests dies d’avançament no mereix tots els pro­ble­mes que ens oca­si­o­nen.
I quant al currículum d’ESO?
Una de les coses que no veiem clares és, tal com ho va plan­te­jar el con­se­ller, que cada cen­tre podia apli­car el currículum nou o ajor­nar-ho d’aquí a un any. Hi ha cen­tres amb un nivell de com­ple­xi­tat menor en què és més fàcil arri­bar a acords amb certa cele­ri­tat, però hi ha altres cen­tres en què és molt més difícil apli­car-ho per al curs vinent. No ens agrada gens la idea que hi hagi cen­tres que amb el currículum nou siguin con­si­de­rats els bons i que els que man­tin­guin el que hi ha siguin els dolents o els més man­dro­sos. L’estruc­tura del cen­tre ho fa com­pli­cat. És millor que s’apli­qui per a tot­hom al mateix temps.
Les mobi­lit­za­ci­ons de la set­mana pas­sada, però, han ser­vit per pres­si­o­nar.
En el currículum d’ESO sí que s’han acos­tat posi­ci­ons, com ara la inclusió de la filo­so­fia a quart d’ESO o de matèries que fomen­ten la cre­a­ti­vi­tat. Però quant al bat­xi­lle­rat no teníem l’esbor­rany fins diven­dres, quan feia dies que es dis­tribuïa al Saló de l’Ense­nya­ment. No s’ha fet cor­rec­ta­ment. Com a part del sis­tema hauríem de tenir la infor­mació amb temps per poder fer apor­ta­ci­ons abans de dis­tri­buir-la a alum­nes i famílies. Ens agra­da­ria par­ti­ci­par en un debat sobre els can­vis de bat­xi­lle­rat. Sem­pre pen­sem en els alum­nes. Les vagues no són gratuïtes per als docents que hi hem par­ti­ci­pat. Hem dei­xat de per­ce­bre diners per acon­se­guir millo­rar el sis­tema edu­ca­tiu, aspec­tes que afa­vo­ris­sin el nos­tre alum­nat. Sort en té, el sis­tema, de la vocació dels docents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia