Societat

Queixes dels usuaris pels talls a les línies de Rodalies

Malestar i confusió el primer dia feiner amb el servei alterat per les afectacions de les obres de la Sagrera a l’R1, R2 Nord i R11

Critiquen que es triga massa, mentre que Renfe està “satisfeta” del pla alternatiu

Els usu­a­ris de Roda­lies afec­tats per les obres de la Sagrera lamen­ta­ven ahir dilluns, coin­ci­dint amb el pri­mer dia fei­ner amb talls, que no havien rebut prou infor­mació i que els seus tra­jec­tes s’allar­guen una o dues hores més del que és habi­tual. Les quei­xes, el males­tar i el des­con­cert eren la tònica gene­ral entre els afec­tats per les alte­ra­ci­ons en el ser­vei de les línies de Roda­lies R1, R2 Nord i R11, que com a mínim durant les pro­pe­res dotze set­ma­nes veu­ran inter­rom­put el tra­jecte en tren per les obres que s’estan fent a la nova estació bar­ce­lo­nina de la Sagrera. Des d’ahir i fins al 2 de desem­bre, la cir­cu­lació de trens estarà tallada entre Pas­seig de Gràcia i Sant Andreu Com­tal, i els trens de l’R2 Nord i l’R11 ini­ci­a­ran i fina­lit­za­ran el recor­re­gut en aquesta última estació. A causa d’aques­tes obres, només cir­cu­len els trens de la línia R2 des de l’aero­port fins a l’estació de França i des de Mont­cada i Rei­xac fins a Maçanet, on es pot enllaçar amb la línia R4, entre Mont­cada i Rei­xac i Man­resa.

Els infor­ma­dors de Renfe no dona­ven l’abast per aten­dre els usu­a­ris que arri­ba­ven a l’estació de Sant Andreu Com­tal en els trens plens de gom a gom de les línies que pas­sen per Girona i Gra­no­llers. “Pre­fe­reixo pagar que l’abo­na­ment gratuït, perquè he de mati­nar i con­ti­nuo arri­bant tard”, es lamen­tava l’Alba, que venia de Girona. La gran majo­ria de pas­sat­gers que ana­ven al cen­tre de Bar­ce­lona opta­ven per aga­far el metro, a uns minuts cami­nant de l’estació de tren, i no pas el bus llançadora que els duia fins a la Sagrera. La indig­nació aug­men­tava entre els que s’havien assa­ben­tat “de casu­a­li­tat” de les obres, i es quei­xa­ven que no havien tin­gut accés als hora­ris amb prou temps per pla­ni­fi­car la millor opció.

“Ha estat un caos”, asse­gu­rava la Conxi, que acom­pa­nyava el seu fill a fer un curs a prop de l’estació de Sants i que ha tri­gat una hora més del pre­vist a anar de Molins de Rei al seu destí, fins al punt que veia “invi­a­ble” arri­bar a la for­mació.

Des de la direcció de Roda­lies, en canvi, es mos­tra­ven “molt satis­fets” pel fun­ci­o­na­ment del pla alter­na­tiu de trans­ports, que ha com­por­tat repla­ni­fi­car hora­ris de 700 maqui­nis­tes perquè tot fun­cionés “com una seda”, en parau­les de la direc­tora de Roda­lies de Cata­lu­nya, Mayte Cas­ti­llo. Segons dades de Renfe, fins a les nou del matí havien fet ser­vir el bus alter­na­tiu 200 per­so­nes. A l’estació de Sant Andreu Com­tal es van obrir les por­tes per assu­mir la riuada de pas­sat­gers. La direc­tora de Renfe evi­tava par­lar d’aglo­me­ra­ci­ons i defen­sava que la ins­tal·lació d’una escala addi­ci­o­nal per­met millo­rar l’eva­cu­ació de l’estació, tot recor­dant que els trens poden por­tar un pas­satge de 700 o 800 per­so­nes.

No tenia la mateixa per­cepció l’Asso­ci­ació de Veïns de Sant Andreu, que aler­tava que “el que està pas­sant pel que fa a aglo­me­ra­ci­ons de gent a l’estació L1 del metro és un perill”, perquè es pro­du­eix un tap a les màqui­nes de venda de tiquets. En canvi, des de Renfe valo­ra­ven com a satis­fac­tori el ser­vei de metro perquè va absor­bir el pas­satge.

Les obres a la nova estació de la Sagrera també impli­quen afec­ta­ci­ons pun­tu­als per als usu­a­ris de la línia R1, que ahir i els caps de set­mana del 29 i 30 d’octu­bre i del 12 i 13 de novem­bre hau­ran de fer trans­bord a Bada­lona, on els trens fina­lit­za­ran i ini­ci­a­ran el tra­jecte per la línia del Maresme. Durant tot aquest període, el ser­vei a l’aero­port es farà amb ori­gen o des­ti­nació Bar­ce­lona-Estació de França.

Molèsties necessàries

La minis­tra de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, dema­nava dis­cul­pes a la ciu­ta­da­nia afec­tada pels talls en el ser­vei de Roda­lies a causa de les obres, encara que des­ta­cava que són neces­sa­ris per esco­me­tre aquesta impor­tant actu­ació fer­roviària. Sánchez reco­nei­xia, en decla­ra­ci­ons a TV3, que no s’havien pogut començar les obres a l’estiu –per reduir les afec­ta­ci­ons– “pel curs de les adju­di­ca­ci­ons i lici­ta­ci­ons”. “No ha estat un bon mes de setem­bre”, adme­tia Sánchez, i asse­nya­lava que el govern espa­nyol ha adju­di­cat més de 800 actu­a­ci­ons per més de 2.000 mili­ons d’euros.

LA XIFRA

70.000
persones
es veuran afectades per l’alteració del servei en aquestes línies, el 19% dels usuaris de Rodalies.

LA DATA

02.12.22
Es reobrirà
la circulació de trens interrompuda entre Passeig de Gràcia i Sant Andreu Comtal.

LA FRASE

Pel curs de les adjudicacions i licitacions, no ha estat possible començar abans, a l’estiu
Raquel Sánchez
Ministra de transports, mobilitat i agenda urbana


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia