Infraestructures i serveis

successos

Una mala revisió va causar el xoc de trens de Vila-seca l’estiu passat

La investigació de la comissió del ministeri de Transports conclou que no es van revisar bé els frens del tren de mercaderies de Captrain que va col·lisionar contra un Rodalies que va causar ferits greus

“La causa de la col·lisió fron­tal va ser la insu­ficiència de frens del tren 95172 [Cap­train] cau­sada per manca d’ajus­ta­ment en els timons de fre després de la rea­lit­zació d’una ope­ració de reper­fi­lat de les rodes. S’ha con­si­de­rat com a fac­tor con­tri­bu­ent la rea­lit­zació d’una prova de fre­nada incapaç de detec­tar la insu­ficiència de fre. S’han con­si­de­rat com a fac­tors sistèmics l’absència de pro­ce­di­ments per a les labors poste­ri­ors al reper­fi­lat i per a la rea­lit­zació de les pro­ves de fre­nada”. Aquesta és la con­clusió a que arriba la Comissió d’Inves­ti­gació d’Acci­dents Fer­ro­vi­a­ris (CIAF) del minis­teri de Trans­ports res­pecte del xoc fron­tal entre un tren de mer­ca­de­ries de l’empresa Cap­train i un tren de Roda­lies amb 75 pas­sat­gers, a tres quarts de deu de la nit del 12 de juny del 2022 a Vila-seca, un acci­dent que fa pro­vo­car sis ferits greus, setze de lleus i set con­tu­si­o­nats. La via va estar tallada fins a les 6 del matí del dia 13.​Un total de 72 trens van par­tir retard: 3 de llarga distància, 55 de mitja distància i 14 de mer­ca­de­ries. També es va haver de trans­bor­dar un tren i se’n van can­cel·lar 14 més. La reforma del tren de mer­ca­de­ries s’havia fet als tallers de Gestió i Man­te­ni­ment de Mate­rial Fer­ro­vi­ari (GMF) de Cons­tantí des d’on el tren va sor­tir en direcció a Bar­ce­lona Can Tunis. A la sor­tida de Reus, a les 21:35 h. el tren comença a recórrer un tram en pen­dent que posa en evidència la insu­ficiència dels frens i el maqui­nista ho comu­nica al punt de coman­da­ment a les 21:44 h. infor­mant-lo que de manera immi­nent que s’haurà de sal­tar la senyal de parada situ­ada a la bifur­cació de Vila-seca i que estava en mode de parada pre­ci­sa­ment per pro­te­gir l’iti­ne­rari del tren de Roda­lies que sor­tia del’estació de Vila-seca. Des del cen­tre de con­trol s’inten­tarà avi­sar al con­duc­tor del tren de Roda­lies sense poder-hi con­tac­tar.

Sense la senya­lit­zació l’acci­dent hau­ria pogut tenir con­seqüències més greus perquè, quan el tren de mer­ca­de­ries se salta la senyal de parada, automàtica­ment es dis­para també en mode parada la senyal pro­pera però en direcció contrària per al tren de Roda­lies. Així, el de pas­sat­gers estava atu­rat en la segona senyal quan el de mer­ca­de­ries va xocar amb ell a les 21:46 h. Tot i que no li atri­bu­eix res­pon­sa­bi­li­tat en l’acci­dent, el res­pon­sa­ble de cir­cu­lació que tre­ba­llava al cen­tre de Con­trol de Tràfic Cen­tra­lit­zat (CTC) de l’Estació de França de Bar­ce­lona va donar posi­tiu d’alco­hol.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia