Societat

comerç

Campanya a favor del peix de proximitat

Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural vol que es coneguin els peixos propis i se n’incrementi el consum

El con­sum de peix a les cases cata­la­nes no ha parat de bai­xar des del 2008. Segons dades de la Gene­ra­li­tat en els dar­rers deu anys hem pas­sat de con­su­mir 27 kg de peix per per­sona i any a con­su­mir-ne 18. La cai­guda és espe­ci­al­ment impor­tant els dar­rers tres anys, quan es cal­cula que el con­sum de peix ha cai­gut un 25%, entre altres cau­ses, per la pujada de la inflació. En els dar­rers anys també hi ha hagut un canvi d’hàbits i ruti­nes en les famílies i els experts asse­gu­ren que hi ha una manca de relleu gene­ra­ci­o­nal en els con­su­mi­dors de peix. També hi ha un gran des­co­nei­xe­ment de quins son els pei­xos pro­pis del país i les seves avan­tat­ges de con­su­mir-los.

Per donar-li la volta a la situ­ació i fer que els pei­xos de les nos­tres cos­tes siguin cone­guts i apre­ci­ats el govern ha enge­gat una cam­pa­nya per pro­moure el con­sum de peix de pro­xi­mi­tat. Amb l’eslògan Pim Pam Peix, la cam­pa­nya vol trans­me­tre que hi ha peix per a totes les but­xa­ques, que es pot cui­nar fàcil­ment i que forma part del patri­moni cul­tu­ral català. La cam­pa­nya també vol trans­me­tre que el con­sum de peix és molt impor­tant des del punt de vista d’una ali­men­tació salu­da­ble.

Es conei­xen pocs pei­xos

Les espècies pes­que­res de pro­xi­mi­tat són poc cone­gu­des i poc valo­ra­des pel con­su­mi­dor. Als ports de Cata­lu­nya, es desem­bar­quen i comer­ci­a­lit­zen cada any més de 200 espècies dife­rents de peix i marisc, però, d’acord amb enques­tes rea­lit­za­des, una per­sona con­su­mi­dora mit­jana en coneix com a màxim cinc, i reco­neix que en gene­ral sem­pre com­pra els matei­xos pei­xos.

L’any 2022, es van con­su­mir a Cata­lu­nya 67.457 milers de kg de peix fresc i, d’aquests, el lluç i el salmó repre­sen­ten un 16% cadas­cun, el bacallà i l’orada el 8% cadas­cun, el seitó un 7% i un 6% el llo­barro. És a dir, només sis espècies repre­sen­ten més del 61% en volum del total con­su­mit, i cal tenir en compte que són prin­ci­pal­ment pei­xos pro­ce­dents de fora de Cata­lu­nya.

Per aquest motiu, el Depar­ta­ment d’Acció Climàtica, Ali­men­tació i Agenda Rural amb la col·labo­ració dels agents que con­for­men el sec­tor del peix i el marisc, vol amb aquesta cam­pa­nya pro­moure el con­sum d’espècies pes­que­res de pro­xi­mi­tat, asse­qui­bles i amb excel·lents pro­pi­e­tats nutri­ci­o­nals, poc cone­gu­des i poc valo­ra­des pel con­su­mi­dor.

Mel­ves i bonítols

Són espècies com ara les mel­ves i els bonítols, que es tro­ben prin­ci­pal­ment a les llot­ges de Roses, Palamós i Arenys de Mar, la canana, que es troba a la Ràpita, l’Amet­lla de Mar i Cam­brils, la gamba blanca, que es con­cen­tra prin­ci­pal­ment a la llotja de l’Amet­lla de Mar i a les llot­ges del seu vol­tant, el pop blanc, abun­dant en tot el lito­ral però prin­ci­pal­ment des de la llotja de Vila­nova i la Geltrú fins les Cases d’Alca­nar, o el seitó, repar­tit al llarg del lito­ral però espe­ci­al­ment emblemàtic a les llot­ges de l’Escala i Bla­nes.

Totes les but­xa­ques

La cam­pa­nya també vol fer saber que a la Medi­terrània hi ha pro­duc­tes acces­si­bles a totes les but­xa­ques, fàcils de cui­nar i de men­jar, i que també supo­sen un plaer per al pala­dar. Per això, alhora de com­prar peix, és impor­tant saber quina és la millor època per con­su­mir deter­mi­na­des espècies, que nor­mal­ment coin­ci­deix no només amb la millor qua­li­tat sinó també amb un preu més asse­qui­ble per ser més abun­dants.

Pesca res­pon­sa­ble

A més, quan con­su­mim peix de la costa cata­lana, es fa una aposta per la pesca sos­te­ni­ble, ja que la pesca marítima a Cata­lu­nya es carac­te­ritza per ser una pesca cos­ta­nera: les bar­ques sur­ten cada dia a pes­car i tor­nen el mateix dia a port a ven­dre les seves cap­tu­res. Això vol dir que el nos­tre pro­ducte és molt fresc, de manera que es pot tro­bar a les pei­xa­te­ries o res­tau­rants a les poques hores de sor­tir de la mar. Aquest pro­ducte, a més de fresc, té el valor afe­git de la pro­xi­mi­tat des del punt de vista medi­am­bi­en­tal; així, quan men­gem peix de les nos­tres cos­tes estem afa­vo­rint i pro­mo­ci­o­nant una pesca res­pon­sa­ble i sos­te­ni­ble, una pesca de milla 0.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia