Infraestructures i serveis

infraestructures

Comissió política pel traspàs de Rodalies al febrer

L’òrgan liderarà els grups executius per crear la nova empresa, traspassar infraestructures i acordar el finançament

El 18 de gener es crearà la comissió tècnica per l’aeroport del Prat

La con­se­llera de Ter­ri­tori, Ester Cape­lla, sor­tia satis­feta de la reunió aquesta tarda amb el minis­tre de Trans­ports, Oscar Puente, amb diver­sos acords per abor­dar el traspàs de Roda­lies, la reforma de l’aero­port del Prat i la cons­trucció de la Ronda Nord entre Ter­rassa i Saba­dell. La pri­mera set­mana de febrer es cons­ti­tuirà la comissió política entre ambdós governs que lide­rarà el traspàs de Roda­lies a la Gene­ra­li­tat. Aquest òrgan impul­sarà les diver­ses comis­si­ons de tre­ball que afron­ta­ran la cre­ació de la nova empresa mixta Roda­lies de Cata­lu­nya que subs­ti­tuirà Renfe en el ser­vei fer­ro­vi­ari de pro­xi­mi­tat, el traspàs de les infra­es­truc­tu­res, el finançament neces­sari i la pres­tació del ser­vei.

La pri­o­ri­tat pel govern català és “avançar en el dis­seny i la cons­ti­tució de l’empresa” sobre la que pivo­tarà el des­ple­ga­ment del traspàs. Tenint en compte que l’acord polític d’inves­ti­dura con­tem­pla el traspàs de les línies del Maresme, Sant Vicenç i Vic-Puig­cerdà, el minis­teri rea­firma que només es tras­pas­sa­ran les línies “amb trànsit exclu­siu de Roda­lies” i que sigui “via­ble” excloure-les de la xarxa fer­roviària esta­tal.

En un segon acord, el 18 de gener es cons­ti­tuirà a la seu bar­ce­lo­nina de Ter­ri­tori la comissió tècnica per a la moder­nit­zació de l’aero­port del Prat El minis­teri s’ha afa­nyat a rea­fir­mar que ha de ser­vir per con­ver­tir Bar­ce­lona en l’aero­port “de referència” al sud d’Europa en vols inter­con­ti­nen­tals amb Àsia amb una inversió pre­vista de 1.700 mili­ons, una gran ope­ració urbanística que vol dur a terme el ges­tor esta­tal Aena sacri­fi­cant, si cal, l’espai natu­ral pro­te­git de la lla­cuna de la Ricarda, i a la que s’opo­sen els governs català i del Prat.

En dar­rer terme, Cape­lla i Puente han acor­dat sig­nar les enco­ma­nes de cons­trucció dels inter­can­vi­a­dors de Roda­lies i FGC a Vol­pe­lle­res i Hos­pi­tal Gene­ral i de la paci­fi­cació de la N-II al Maresme un cop el con­sell de minis­tres aprovi els docu­ments que ja tenen el vis­ti­plau de la Gene­ra­li­tat. Un cop sig­nats els con­ve­nis serà el govern català qui exe­cu­tarà les obres. El mateix passa amb la con­nexió de l’AP2 amb l’AP7, i l’Eix Piri­nenc de la N-260, que es podran tra­mi­tar quan s’aprovi el canvi legis­la­tiu pen­dent. De “molt pro­fi­tosa” ha qua­li­fi­cat Cape­lla la reunió i de “plena” la pre­dis­po­sició del minis­tre Puente tot recor­dant que “tots ens hi juguem la cre­di­bi­li­tat” en referència directa al com­plexe traspàs de Roda­lies.

El ministeri farà un nou conveni a la Ronda Nord

Més enrevessat és el desbloqueig de la Ronda Nord de Terrassa a Sabadell. La consellera ha volgut reafirmar de nou que el Govern complirà la seva paraula d’executar la prolongació de la B-40 en aquest tram però en les condicions tècniques establertes en el protocol signat per ambdós governs el 7 de juliol del 2023. Això vol dir que s’aparca el conveni presentat per l’anterior ministra Raquel Sánchez i rebutjat per la Generalitat i que Puente presentarà un text nou “ajustat escrupolosament” al protocol signat al seu dia. El problema en aquest cas és que també és una encomana de gestió que no es pot executar com les altres sense modificar un article de la llei estatal de carreteres. Capella avança que el ministeri havia inclòs el canvi legislatiu en un dels decrets que avui s’havien d’aprovar al Congrés amb el vot imprescindible de Junts. Per l’enredo d’avui en l’aprovació dels decrets, a la sortida de la reunió encara no se sabia si el canvi de la llei havia estat aprovat. En cas que no, el ministeri s’ha compromès a impulsar el canvi legislatiu per una altra via.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia