Societat

Fent perfums gota a gota

Esperança Casas és l’única mestra artesana perfumista de l’Estat. Ha estat premiada arreu del món

Els seus perfums s’inspiren en obres i personatges de la cultura catalana, com ara Lola Anglada o Joan Salvat-Papasseit

Un perfum artesà no es pot fer en menys de vuit mesos. Cada un es fa amb un mínim de vint elements

Espe­rança Casas molt poques vega­des ha repe­tit un per­fum. Només en casos molt excep­ci­o­nals ha deci­dit no des­truir la fórmula i fer-lo per segona vegada, i de cada un dels per­fums que ha repe­tit recorda el motiu pel qual ho ha fet. “A Florència, per exem­ple, una de les vega­des que vaig par­ti­ci­par a la mos­tra arte­sana de l’Arti­gi­a­nato e Palazzo, que es fa al Palau Cor­sini orga­nit­zada per la família Cor­sini, el 2017, vaig pre­sen­tar una bos­seta «moder­nista» amb qua­tre per­fums ins­pi­rats en dones: la Dona de Llum, fet pen­sant en el qua­dre de Ramon Casas on surt la Júlia sor­tint del bany; la Dona de l’Espe­rit, ins­pi­rat en el mateix qua­dre, Retrat de Júlia (1907), que després vaig veure de por­tada al lli­bre de Roger Bas­tida La mirada de la sar­gan­tana; la Dona de la Sere­ni­tat, un home­natge a la tieta de tota la vida, i, final­ment, la Dona de l’Har­mo­nia, dedi­cat, però, als espe­rits rebels. Doncs bé, allà em van dema­nar els ori­gi­nals del per­fum de la Dona de Llum i de la Dona de l’Espe­rit. M’ho vaig pen­sar molt però sabia que l’excel·lència d’aque­lla fira era molt impor­tant i els cli­ents van estar dis­po­sats a espe­rar un any i mig perquè els tornés a fer. Per això ho vaig accep­tar”, explica. I els va tor­nar a fer. Els cli­ents final­ment van espe­rar un any i dos mesos i la per­fu­mista recorda l’ale­gria amb què van rebre el per­fum tant temps després i el valor que van demos­trar tenir per l’arte­sa­nia.

Un per­fum que va repe­tir és l’Aigua de Nadal, l’olor de “la tertúlia de Nadal”, diu. El va fer per pri­mer cop per a la seva família i amics. “Com que sabien el llarg procés, en rebre’l ja me’n van encar­re­gar per al següent any i així qui en rebia me n’encar­re­gava per rega­lar les pròximes fes­tes, fins que ara ja he tor­nat al prin­cipi i només el regalo jo de nou.”

El per­fum té un procés molt com­plex que, segons Espe­rança Casas, no es pot fer en menys de vuit mesos. Ella fa els per­fums gota a gota i amb mace­ra­ci­ons llar­gues que faci­li­ten les siner­gies. Hi entren en joc “un mínim de vint ele­ments” (d’uns més o menys 240 ele­ments amb què poden arri­bar a tre­ba­llar els per­fu­mis­tes arte­sans), explica la que és l’única mes­tra arte­sana per­fu­mista de l’Estat i que un cop, diu, va fer un per­fum, el Moxai­nes, amb 70 ele­ments. “Els per­fu­mis­tes arte­sans tre­ba­llem amb les matèries de la terra, que venen de resi­nes, d’arrels, de fus­tes, de fulles, de frui­tes, d’espècies, de flors, de plan­tes...”, explica. L’Espe­rança va fun­dar El Jardí Secret, el seu taller cre­a­tiu, a Tiana, on viu, i al llarg dels anys que s’ha dedi­cat a aquesta pro­fessió –ara ja s’ha jubi­lat– ha gua­nyat dese­nes de pre­mis inter­na­ci­o­nals, sobre­tot als Estats Units. La dar­rera dis­tinció ha estat el premi d’excel·lència Dr. Ghada Hij­jawi-Qad­dumi Hono­rary Award, dels 7th Inter­na­ti­o­nal Craft Awards 2023 de Nova Delhi (en record de la Dra. Ghada Hij­jawi-Qad­dumi, espe­ci­a­lista en arte­sa­nia, art i arqui­tec­tura i cura­dora de diver­sos museus, direc­tora inter­na­ci­o­nal del World Crafts Coun­cil). Ha estat la pri­mera euro­pea a ser dis­tin­gida amb aquest premi, que li lliu­ra­ran a finals d’any en la gala de la Set­mana d’Arte­sa­nia de l’Índia. Dins el pro­grama i per difon­dre l’ofici, l’Espe­rança orga­nit­zarà les pri­me­res jor­na­des de per­fu­me­ria cre­a­tiva i expe­ri­men­tal per petició d’un cen­tre del sud de l’Índia.

El 2019 va obrir Bcn Art Lab®, un estudi escola de per­fum expe­ri­men­tal i cre­a­tiu, que va ser inclòs en el pro­grama for­ma­tiu de Mad’in Europe el juny del 2020. Hi han pas­sat dese­nes d’alum­nes, sobre­tot nord-ame­ri­cans. Per fer els seus per­fums busca ele­ments per tot arreu i explica que sovint algu­nes matèries les ha hagut de com­prar en llocs remots i cos­to­sos (alguns li han cos­tat anys de tro­bar). Com­pra els ele­ments als extrac­tors pro­fes­si­o­nals (“per­so­nes que conei­xen molt bé la matèria i fan l’extracció en el moment ade­quat i en el mateix entorn de la font essen­cial per pro­te­gir-la”). Asse­gura que no tre­ba­lla més amb uns ele­ments que amb uns altres i que no té per­cen­tat­ges d’ele­ments més o menys uti­lit­zats (com fa la indústria, que ha de man­te­nir unes quan­ti­tats fixes sem­pre per poder repe­tir els matei­xos olors dels seus per­fums) perquè ella crea no a par­tir de la matèria sinó a par­tir d’una idea, d’una ins­pi­ració. Quan fa clas­ses no diu mai els ele­ments que es faran ser­vir “perquè pri­mer cal la idea i després ja va sor­tint; un per­fum és tan com­plex que quan el fas és com si fes­sis una escul­tura”. “Pri­mer has de tenir la idea. Com a arte­sana no em moc ni per tendències ni per modes ni, encara menys, per cri­te­ris de ven­des. Sem­pre he creat per­fums que han res­post a una idea que he neces­si­tat expres­sar”, explica. Les seves cre­a­ci­ons han estat lli­ga­des sem­pre a la cul­tura i ha par­ti­ci­pat en molts esde­ve­ni­ments cul­tu­rals, sobre­tot dels que es fan al seu poble, Tiana. És una arte­sana inter­na­ci­o­nal però molt bol­cada en la seva comu­ni­tat. Alguns dels per­fums que ha fet els ha lli­gat a actu­a­ci­ons i esce­no­gra­fies que s’han fet al seu poble, o s’ha ins­pi­rat en artis­tes que d’alguna manera s’hi han rela­ci­o­nat (també s’ha ins­pi­rat en altres artis­tes cata­lans). Va fer un per­fum ins­pi­rat en la Lola Anglada, que va viure a Tiana; un altre ins­pi­rat en la pin­tura de Josep Del­gado, també de Tiana, i ha tre­ba­llat un per­fum al vol­tant de l’obra d’Àlvar Suñol, durant molts anys veí de la població. N’ha fet d’altres ins­pi­rats en artis­tes cata­lans, com per exem­ple un al vol­tant de l’obra de la pin­tora Macu Jordà o de l’escul­tor Josep Lli­mona. També s’ha ins­pi­rat en èpoques, des de l’edat mit­jana fins al moder­nisme. “En vaig fer un del Renai­xe­ment per al fes­ti­val de música antiga Tiana Antica.” Aquest maig en pre­senta un d’ins­pi­rat en Joan Sal­vat Papas­seit, que no estarà a la venda. El dar­rer que ha fet és el Druida. Mai comença un per­fum amb idees pre­con­ce­bu­des. “No des­carto res ni començo amb una idea pre­es­ta­blerta. Cada per­fum té la seva història”, diu.

Va començar en el món dels per­fums a Parera, on tre­ba­llava. “Però em vaig ena­mo­rar de la matèria natu­ral i vaig començar a inves­ti­gar, a for­mar-me i a crear”, explica.

2016
El perfum Naturalesa Urbana
rep la plata als premis Top Artisan Fragrances of the Year dels EUA. El mateix prescriptor selecciona el perfum Sari el 2017, i Dona d’Esperit el 2018. El 2022 guanya la plata amb el perfum Sense Nom.
2019
El Llibre de Pètals,
primer al The Five Best New Artisan Perfumes dels EUA.
2023
Al 7th International Craft Awards rep
el premi a la trajectòria Dr. Ghada Hijjawi-Qaddumi Honorary Award for Excellence.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia