Educació

Educar en memòria històrica

La figura de Salvador Puig Antich s’afegeix al programa educatiu de Memorial Democràtic per difondre l’injustícia de la repressió

Més de vuitanta docents interessats en la temàtica han compartit ja recursos didàctics per formar estudiants crítics

“Volem formar alumnes crítics i democràtics, davant dels totalitarismes

Acon­se­guir que l’alum­nat jove s’interessi per fets que van suc­ceir fa més de mig segle no és una tasca fàcil. Els docents bus­quen pro­pos­tes per fer pro­pers fets històrics com la Guerra Civil Espa­nyola o la dic­ta­dura fran­quista.

Hi ha cen­tres que no han d’anar gaire lluny per tro­bar res­tes de la història, com l’ins­ti­tut Pau Vila de Saba­dell. L’edi­fici esco­lar es va cons­truir sobre un dels tres refu­gis anti­a­e­ris de la ciu­tat. Aquesta con­dició ha estat apro­fi­tada per l’equip docent per par­lar de la memòria històrica, els bom­bar­de­jos de l’avi­ació ita­li­ana i impli­car els matei­xos alum­nes en la inves­ti­gació històrica del refugi. Fins aquest any 2024 no sabien on eren les entra­des del refugi i l’alum­nat, jun­ta­ment amb el pro­fes­so­rat, ha pro­fun­dit­zat en l’arxiu històric per tro­bar foto­gra­fies i plànols que indi­ques­sin on es podien tro­bar. Fins i tot, l’ins­ti­tut va reco­llir diners per poder obrir el refugi per ells matei­xos, sense l’ajuda de cap ins­ti­tució. Malau­ra­da­ment, no van poder acon­se­guir-ho, però con­ti­nuen impli­cats a donar a conèixer aquesta part de la història que està lite­ral­ment sota els seus peus.

“Els ense­nya­ments sobre l’exili, la depor­tació o l’Holo­caust han de for­mar part com a tema explícita­ment cur­ri­cu­lar”, asse­nya­lava la sub­di­rec­tora gene­ral d’Orde­nació Cur­ri­cu­lar del Depar­ta­ment d’Edu­cació, Rita Ossó. L’objec­tiu de la jor­nada és com­par­tir eines i recur­sos pedagògics, faci­li­tar siner­gies i inter­can­viar meto­do­lo­gies entre els diver­sos mem­bres de la comu­ni­tat edu­ca­tiva. Al con­trari del que pot sem­blar, la memòria històrica no és un tema exclu­siu de les ciències soci­als. Des del depar­ta­ment s’aposta per fer un ense­nya­ment mul­ti­dis­ci­pli­nari. “La tasca d’aquest grup és essen­cial per pre­ser­var la memòria de la lluita per la democràcia i per la lli­ber­tat”, va comen­tar Ossó. “Volem for­mar alum­nes crítics i democràtics, i més ara amb l’aug­ment dels tota­li­ta­ris­mes”, hi afe­gia.

Més enllà de com­par­tir les experiències de diver­sos cen­tres, l’acte també reco­llia pro­pos­tes edu­ca­ti­ves per a l’any vinent. Dins de la ini­ci­a­tiva Tes­ti­mo­nis a l’aula, Sal­va­dor Puig Antich s’afe­gia al currículum. En aquest pro­jecte, els alum­nes escol­ten en pri­mera per­sona i a través de relats per­so­nals alguns dels fets més relle­vants de la història con­tem­porània. Fins ara, l’ex pres polític Car­les Vallejo o la mili­tant femi­nista Isa­bel Alonso eren algu­nes de les figu­res esco­lli­des. Per al curs 2024/25, la figura de Sal­va­dor Puig Antich s’afe­geix a la ini­ci­a­tiva Tes­ti­mo­nis a l’aula per com­ple­tar una immersió en la història del jove, con­ver­tit avui per a molts en un símbol de l’anti­fei­xisme. Aquest gest s’incor­pora a un seguit d’acci­ons del govern de la Gene­ra­li­tat per com­me­mo­rar els 50 anys de l’exe­cució de Puig Antich.

El direc­tor de Memo­rial Democràtic, Jordi Font i Agulló, remar­cava que els tes­ti­mo­nis vius d’aquesta època comen­cen a des­a­parèixer. Per això, és impor­tant “for­mar els docents perquè siguin capaços de donar con­text a la història de Cata­lu­nya amb una visió plu­ral, ètica i par­ti­ci­pada”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia