Societat

societat

Una incidència tecnològica global afecta l’aeroport del Prat, el 061 i diversos hospitals

Els problemes informàtics s’han solucionat al migdia, després del col·lapse de passatgers a la Terminal 1 i la reprogramació d’algunes cites mèdiques en alguns centres sanitaris

Una incidència tec­nològica a nivell glo­bal ha afec­tat fins aquest diven­dres l’Aero­port del Prat, el telèfon 061, diver­sos hos­pi­tals i cen­tres sani­ta­ris, entre d’altres empre­ses i ser­veis.La majo­ria de pro­ble­mes s’han anat solu­ci­o­nat al llarg del matí i, en gran part, han estat resol­tes a par­tir del mig­dia, sobre­tot a l’Aero­port del Prat i al sis­tema sani­tari català.

El secre­tari de Tele­co­mu­ni­ca­ci­ons i Trans­for­mació Digi­tal del govern, Marc Realp, ha expli­cat en decla­ra­ci­ons a RAC 1 i TV3 que la causa de la incidència és l’actu­a­lit­zació de la pla­ta­forma de ciber­se­gu­re­tat CrowdS­trike, que ha fet un proveïdor mun­dial nord-ame­ricà i que hau­ria resul­tat “incom­pa­ti­ble” amb els sis­te­mes de Micro­soft, pro­vo­cant les incidències informàtiques a nivell glo­bal. L’empresa nord-ame­ri­cana res­pon­sa­ble de CrowdS­trike ha atribuït la incidència a “un únic defecte” en l’actu­a­lit­zació per al sis­tema ope­ra­tiu Win­dows.

Aena ha anun­ci­ant a través de les xar­xes les afec­ta­ci­ons pro­vo­ca­des per la “cai­guda glo­bal del sis­tema informàtic” que ha afec­tant els vols dels diver­sos aero­ports, com el de Bar­ce­lona i Palma, que han acu­mu­lat retards tant en l’arri­bada com en la sor­tida i també una quin­zena de can­cel·laci­ons. Eren majo­ritària­ment vols ope­rats per Vue­ling, amb des­ti­na­ci­ons dis­pars com Menorca, Sant Sebastià, Jérez de la Fron­tera, Lon­dres, Niça, Porto o Mar­se­lla. Els sis­te­mes informàtics de l’Aer­port del Prat s’han recu­pe­rat al llarg del mig­dia, segons ha infor­mat Aena, que ha xifrat en 105 els vols can­cel·lats a tot l’Estat.

Les prin­ci­pals afec­ta­ci­ons s’han donat a la fac­tu­ració de l’equi­patge, on s’han for­mat llar­gues cues en plena tem­po­rada d’estiu, fet que ha pro­vo­cat, segons han expli­cat els pas­sat­gers a l’ACN, el “caos” i el “col·lapse”, sobre­tot a la ter­mi­nal T1 del Prat. Men­tre ha durat la incidència, Aena ha infor­mat que les ope­ra­ci­ons s’esta­ven fent de forma manual. Per això algu­nes com­pa­nyies, com Rya­nair , han acon­se­llat als seus pas­sat­gers que anes­sin a l’aero­port “com a mínim 3 hores abans” per poder fer el chek-in. Les com­pa­nyies aeries han aca­bat omplint i donant als pas­sat­gers les tar­ge­tes d’embar­ca­ment de forma manual i fins i tot en alguns casos els pas­sat­gers han aca­bat pas­sant el con­trol de segu­re­tat amb les male­tes fins a l’avió, on el per­so­nal de l’aerolínia les ha introduït a la bodega.

L’Aero­port del Prat tenia pre­vis­tes aquest diven­dres 1.047 ope­ra­ci­ons, entre ater­rat­ges i enlai­ra­ments.

Des de la Gene­ra­li­tat s’ha tre­ba­llat per inten­tar mini­mit­zar la incidència, sobre­tot en l’àmbit de la salut i la intra­net de la Gene­ra­li­tat per solu­ci­o­nar-la el més aviat pos­si­ble. De fet, el secre­tari de Tele­co­mu­ni­ca­ci­ons i Trans­for­mació Digi­tal ha asse­gu­rat que han tro­bat una solució tem­po­ral per res­ta­blir els sis­te­mes afec­tats, que tal com ha pro­nos­ti­cat han tor­nat a fun­ci­o­nar al cap d’unes hores.

El telèfon 061 ha recu­pe­rat la nor­ma­li­tat aquest mig­dia. Abans, però, el depar­ta­ment de Salut i el Ser­vei d’Emergències Mèdiques (SEM) ha dema­nat als ciu­ta­dans que només uti­lit­zin aquest telèfon per emergències sanitàries i evi­tes­sin tru­car per resol­dre dub­tes o fer con­sul­tes.

La incidència també ha afec­tat diver­sos hos­pi­tals i cen­tres com els trac­ta­ment de radi­o­teràpia de l’Ins­ti­tut Català d’Onco­lo­gia (ICO), els cen­tres de Sant Joan de Déu a Esplu­gues i Sant Boi de Llo­bre­gat, el Con­sorci Sani­tari de Ter­rassa, l’Hos­pi­tal de Gra­no­llers, el Banc de Sang i Tei­xits, l’Ins­ti­tut Gutt­mann i alguns cen­tres d’atenció primària que no són de l’Ins­ti­tut Català de la Salut (ICS). Segons ha expli­cat Realp, els ordi­na­dors de taula de molts tre­ba­lla­dors no fun­ci­o­na­ven i això ha pro­vo­cat pro­ble­mes, per exem­ple, en la pro­gra­mació de visi­tes. Amb tot, el con­se­ller de Salut, Manel Bal­cells, ha des­ta­cat que no ha que­dat afec­tat el ser­vei assis­ten­cial.

Amb tot, la incidència ha obli­gat a ajor­nar els trac­ta­ments de radi­o­teràpia a l’Ins­ti­tut Català d’Onco­lo­gia i al Con­sorci Sani­tari de Ter­rassa, tot i que la situ­ació als dos cen­tres s’ha nor­ma­lit­zat a les 12h del mig­dia. La majo­ria de trac­ta­ments s’han repro­gra­mat per aquest mateix diven­dres, excep­tu­ant els menys crítics que se’ls ha citat per dilluns.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia