Educació

societat

Una experta alerta del perill d’una doble xarxa lingüística a les escoles

Mònica Barrieras, del Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades de la UB, advoca a Prada per reformular el model d’immersió, on ara detecta moltes disfuncions

Assegura que el canvi legislatiu de fa dos anys per blindar la llengua no ha tingut efectes

“Si nosal­tres matei­xos ens tan­quem en un gueto i renun­ciem a una part de la població, és el prin­cipi del final”. Davant les veus crei­xents -fins i tot l’Alhora de Jordi Grau­pera i Clara Pon­satí ho va pro­po­sar en el seu pro­grama elec­to­ral per al 12-M- que advo­quen per implan­tar una doble línia a l’escola cata­lana com a mesura que cre­uen més efi­ci­ent per pre­ser­var la llen­gua, així de con­tun­dent s’hi ha opo­sat, aquest matí a Prada, Mònica Bar­ri­e­ras, experta del Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades de la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, en un curs sobre el model lingüístic esco­lar als Països Cata­lans en el marc de la Uni­ver­si­tat Cata­lana d’Estiu (UCE). “Con­si­dero que seria un greu error si deci­dim que hi ha gent que ja no cal que apren­gui el català, no tindríem res a gua­nyar i sí molt a per­dre”, ha etzi­bat. Bar­ri­e­ras ha recor­dat que el de doble xarxa és el model que han pro­pug­nat PP i Vox en altres ter­ri­to­ris, i això equi­val segons ella a “renun­ciar a anar a totes en la llen­gua, al fet que sigui la de tots”. “Un model de línies no solu­ci­ona res, només pot fer per­dre gent a qui s’ense­nya el català”, ha insis­tit, per con­cloure: “És millor inten­tar anar a totes i no sor­tir-nos-en que tirar la tova­llola”.

Per a l’experta, l’alter­na­tiva ha de pas­sar per avançar a par­tir de l’actual model d’immersió lingüística, que veu impor­tant per a la cohesió social i la igual­tat d’opor­tu­ni­tats. Això sí, té clar que hi ha camí per millo­rar. “Cal repen­sar el model, reno­var-lo i fer-lo atrac­tiu”, afirma, a par­tir de mirar de solu­ci­o­nar les man­can­ces que hi veu actu­al­ment, ja que creu que no es pot fer la immersió com es va con­ce­bre fa 40 anys. I és que segons ella, avui la situ­ació és molt dife­rent res­pecte als anys 80, quan es va implan­tar la immersió, i en canvi “per inèrcia s’ha con­ti­nuat fent el mateix, no s’hi ha vol­gut inter­ve­nir”. En aquest sen­tit, tot i que admet que l’ús social del català està bai­xant entre els joves, cons­tata que la trans­missió lingüística no s’ha tren­cat, i per tant en números abso­luts no ha bai­xat la xifra de cata­la­no­par­lants habi­tu­als, però si bai­xen els per­cen­tat­ges d’ús és perquè ha arri­bat molta gent de fora que no l’ha adop­tat.

Entre les difi­cul­tats que veu en el model actual, així, cita molts rep­tes que venen del mateix sec­tor edu­ca­tiu, i que creu que no estan ben resolts, començant per l’aco­llida “cons­tant” que cal fer a la immi­gració, els mals resul­tats del PISA, clas­ses que “no es fan real­ment” en català, pro­fes­sors que van alter­nant de llen­gua o un apre­nen­tatge més “horit­zon­tal” entre els alum­nes que implica “menys expo­sició al català”. Igual­ment, cita la manca de recur­sos del sis­tema, i man­can­ces entre els docents. “Als mes­tres de primària no se’ls explica la immersió en tot el grau, quan són els que l’han d’apli­car”, lamenta, men­tre també diu que cal­dria reno­var les meto­do­lo­gies pedagògiques i millo­rar molt la for­mació del pro­fes­so­rat, ja que ara per exem­ple tam­poc aprèn res de soci­o­lingüística.

Bar­ri­e­ras també ha citat com a entre­banc la nova legis­lació contrària en ter­ri­to­ris com el País Valencià i les Illes. A Cata­lu­nya, el maig del 2022 els prin­ci­pals grups par­la­men­ta­ris van apro­var una nova llei per blin­dar el català davant les sentències judi­ci­als que volien obli­gar a implan­tar un 25% de cas­tellà en el sis­tema. Aquell acord va refer­mar el català com a llen­gua vehi­cu­lar a l’escola però va esta­blir per pri­mer cop el cas­tellà com a llen­gua cur­ri­cu­lar i que cal que sigui emprat “en els ter­mes que fixin els pro­jec­tes lingüístics de cada cen­tre”, tenint en compte la “situ­ació soci­o­lingüística” del seu entorn. “En la pràctica no ha tin­gut cap incidència real”, afirma ara Bar­ri­e­ras, amb con­tundència. I és que, segons ella, el pro­jecte lingüístic de cen­tre en la pràctica “ningú el mira mai”, i no hi ha hagut can­vis enlloc. “Sim­ple­ment va ser un intent d’esta­blir una lògica dife­rent en base a l’edu­cació i no a la política”, ha conclòs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia