Societat

RIPOLL

Posaran un radar mòbil pel repunt d’atropellaments per excés de velocitat

L’Ajun­ta­ment de Ripoll i la Poli­cia Local volen reduir l’excés de velo­ci­tat dels vehi­cles que cir­cu­len pel nucli urbà després del repunt d’atro­pe­lla­ments de via­nants. L’any pas­sat n’hi va haver sis. Cinc dels con­duc­tors eren de fora. “La gent del poble cir­cula bas­tant bé, però prop d’un 90% dels infrac­tors són de fora, sobre­tot ens ve molt turisme que passa per anar a Toses o a Cam­pro­don i van a una velo­ci­tat exa­ge­rada”, explica a l’ACN el cap de la poli­cia, Fran­cesc Cam­payo. Volen posar cinc cai­xes i un radar mòbil que s’ins­tal·larà en els punts de més afluència. “El con­duc­tor no sap on és la càmera i haurà d’anar a poc a poc”, remarca. Ja han ini­ciat els tràmits amb l’estudi de via­bi­li­tat i espe­ren poder-ho posar en marxa l’any vinent.

La idea és anar movent el radar en funció del trànsit i amb el suport de les càmeres de con­trol que visu­a­lit­zen des de la comis­sa­ria. Un dels avan­tat­ges, segons Cam­payo, és que de nit no es veurà cap flaix a diferència del que pas­sava amb els més antics. “El con­duc­tor estarà obli­gat a bai­xar la velo­ci­tat si no vol ser mul­tat”, afe­geix.

La mesura busca reduir la velo­ci­tat al nucli urbà. “Els estu­dis indi­quen que a més velo­ci­tat, més risc de lesió hi ha”, afirma el cap de la poli­cia. En aquest sen­tit explica que 1 de cada 10 atro­pe­lla­ments amb vehi­cles que cir­cu­len a més de 32 km/h són mor­tals, men­tre que si ho fan a més de 48 km/h la xifra ja puja a 5 de cada 10 i més de 63 km/h a 9 vícti­mes mor­tals de cada 10 atro­pe­lla­ments, segons aques­tes estadísti­ques. Actu­al­ment per via urbana no es pot superar els 30 km/h. “La gent que denun­ciem va prop del doble de la per­mesa”, asse­nyala. L’any pas­sat van sal­tar les alar­mes amb un total de sis atro­pe­lla­ments i aquest any ja en por­ten dos, cap de mor­tal. “Hem de paci­fi­car el trànsit”, asse­nyala. Men­tre no tin­guin les cai­xes de radar, con­ti­nu­a­ran fent con­trols ale­a­to­ris a la ciu­tat.

L’altra assig­na­tura pen­dent a Ripoll és l’inci­visme. “És la màxima pre­o­cu­pació”, ha asse­gu­rat. En el que va d’any ja por­ten 86 actes aixe­ca­des per infrac­ci­ons de les orde­nan­ces. Entre els casos més habi­tu­als hi ha pro­pi­e­ta­ris de gos­sos que van sense morrió o des­lli­gats, defe­ca­ci­ons cani­nes o per­so­nes que beuen o ori­nen a la via pública. D’altra banda, Cam­payo també des­taca la importància de la col·labo­ració ciu­ta­dana en temes com les ocu­pa­ci­ons il·legals d’habi­tat­ges per poder actuar amb rapi­desa. L’any 2023 hi van haver 4 intents fallits i aquest any ja en por­ten 8 que s’han pogut evi­tar. L’any pas­sat hi va haver 5 ocu­pa­ci­ons i 4 desa­llot­ja­ments i enguany, 2 ocu­pa­ci­ons i 2 desa­llot­ja­ments.

Nou ins­pec­tor

Fran­cesc Cam­payo (1968) és cap de la Poli­cia Local de Ripoll des del febrer del 2022. Va arri­bar-hi com a sot­sins­pec­tor en comissió de ser­vei pro­ce­dent del cos de Mos­sos –va ser cap de sec­tor de Trànsit a Olot des de finals del 2003 fins a prin­ci­pis del 2022–. Lli­cen­ciat en dret i diplo­mat en gestió d’admi­nis­tració pública, va començar la seva car­rera com a Poli­cia Local d’Olot el 1989. Set anys més tard va entrar com a Mosso d’Esqua­dra, on ha estat en dife­rents uni­tats com ara poli­cia judi­cial, científica, segu­re­tat ciu­ta­dana, recerca i trànsit. És advo­cat de for­mació.

Des d’aquest juliol ha ascen­dit a ins­pec­tor, després de superar unes pro­ves de selecció amb tres aspi­rants més. Pro­pe­ra­ment farà el curs de for­mació a Mollet. Ripoll recu­pera així la figura d’ins­pec­tor al cap­da­vant de la Poli­cia Local, després d’uns anys d’haver-se’n que­dat sense. El que hi havia fa uns anys va mar­xar a una altra des­ti­nació. Cam­payo es mos­tra satis­fet i asse­gura que el seu objec­tiu és que­dar-se a la comarca. “A Ripoll es tre­ba­lla molt bé i la gent ens ajuda i això és impor­tant”, des­taca. Actu­al­ment la plan­ti­lla està for­mada per 18 agents -just a l’agost n’ha entrat un- i la pre­visió és tenir-ne 19 a par­tir de l’any vinent. També hi ha dones, un 30% del total d’agents. “La mit­jana és de 42 anys i hi ha mol­tes ganes de tre­ba­llar”, des­taca. La incor­po­ració de drons per vigilància i un lec­tor de matrícules per enxam­par infrac­tors són algu­nes de les millo­res que el cos ha incor­po­rat amb Cam­payo al cap­da­vant. “I tenim més pro­jec­tes”, con­clou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia