Urbanisme

De carretera a eix cívic

A partir del 2025, el consistori transformarà l’avinguda de l’Estatut de Rubí, una de les cicatrius urbanístiques

Fa dècades que és una assignatura pendent que es va començar a desencallar el 2019 assolint la titularitat de la via

La intenció és que sigui la porta d’entrada al parc de Ca n’Oriol, l’INS L’Estatut i el futur hospital comarcal

Dècades de deman­des veïnals i actu­a­ci­ons urbanísti­ques par­ci­als i sense un cri­teri glo­bal que­da­ran rele­ga­des a la història de Rubí quan, el segon semes­tre de l’any que ve, l’Ajun­ta­ment, en col·labo­ració amb la Dipu­tació de Bar­ce­lona, comenci la pri­mera fase dels tre­balls per con­ver­tir, defi­ni­ti­va­ment, l’avin­guda de l’Esta­tut en un eix cívic i deixi de tenir la con­fi­gu­ració de car­re­tera de con­nexió amb Ter­rassa i Sant Cugat, com es va con­ce­bre el 1974 amb el nom de Car­rero Blanco i poste­ri­or­ment ano­me­nada BP-1503. Hau­ran cal­gut més de cin­quanta anys i acon­se­guir-ne la titu­la­ri­tat el 2019 –1.995 m– amb el traspàs des de la Gene­ra­li­tat per fer pos­si­ble que, en 18 mesos, s’abordi una canvi d’imatge que la faci més acces­si­ble als via­nants i als ciclis­tes i sigui una entrada a l’espai verd més impor­tant dins la trama urbana, el parc de Ca n’Oriol, i un con­nec­tor amb els equi­pa­ment esco­lars de l’ins­ti­tut L’Esta­tut i l’escola del Bosc.

Jun­ta­ment amb la con­tinuïtat de la trans­for­mació de l’avin­guda Comas i Solà al sud, entre els gira­to­ris de la plaça de l’Agri­cul­tura i de la plaça d’Urània, que inclou el pro­jecte, també es pre­veu que sigui la porta d’entrada al futur i llar­ga­ment rei­vin­di­cat equi­pa­ment sani­tari que ha de donar ser­vei a Rubí, Sant Cugat i Cas­tell­bis­bal, bate­jat ini­ci­al­ment com a hos­pi­tal comar­cal Vicente Fer­rer i ara com a cen­tre d’alta reso­lució sanitària.

Totes aques­tes actu­a­ci­ons s’inclo­uen en el pro­jecte que ara es troba en expo­sició pública i que es va apro­var, aquest mes en el ple, amb els vots a favor del PSC i En Comú Podem (ECP), així com dels grups Veïns per Rubí (VR) i l’Alter­na­tiva d’Uni­tat Popu­lar (AUP). ERC, VOX i el PP s’hi van abs­te­nir.

L’actu­ació només és una pri­mera fase de trans­for­mació de l’avin­guda, que es farà per fases des de la con­nexió amb la C-1413 i afecta un àmbit d’uns dos qui­lo­me­tres (33.774 m²), que cos­ta­ran uns 5,5 mili­ons d’euros i s’exe­cu­ta­ran en un període de 18 mesos.

En con­cret, s’actuarà en els trams entre la plaça de l’Agri­cul­tura i el car­rer de Galícia; entre el car­rer Ari­bau i el car­rer Que­vedo; a l’avin­guda Comas i Solà; a la vorera sud del car­rer de Galícia, entre l’avin­guda i el car­rer de Madrid; a la vorera oest del car­rer de Madrid, entre els car­rers Mare de Déu de Lour­des i el car­rer Galícia, i als espais lliu­res al vol­tant de l’INS L’Esta­tut dins del parc.

Tot i que ara no hi ha pro­ble­mes de trànsit com havia pas­sat en dècades pas­sa­des, ja que hi cir­cu­len uns 18.000 vehi­cles, 3.100 per­so­nes a peu i uns 142 ciclis­tes, les obres inclo­uen tots aquells cri­te­ris urbanístics que garan­tei­xen la segu­re­tat viària mit­jançant una mobi­li­tat més sos­te­ni­ble, segura i agra­da­ble, ja que és la segona via amb més acci­dents, regis­trant uns 44 atro­pe­lla­ments entre el 2015 i el 2018, i els iti­ne­ra­ris per a via­nants són poc segurs. Per això s’hi ins­tal·laran semàfors i nova senya­lit­zació per reduir la velo­ci­tat dels vehi­cles, es cre­a­ran nous pas­sos de via­nants, s’ampli­a­ran les vore­res al vol­tant del qua­tre metres i es posarà un enllu­me­nat més ade­quat per als nou usos de la via, que incre­men­ta­ran la segu­re­tat dels via­nants incor­po­rant pavi­ments tàctils. I s’afa­vo­ri­ran les con­ne­xi­ons trans­ver­sals per tal de cosir millor la ciu­tat i es reor­ga­nit­zarà l’esta­ci­o­na­ment de vehi­cles.

Una de les prin­ci­pals carac­terísti­ques és la incor­po­ració d’un car­ril bici cen­tral segre­gat i pro­te­git per garan­tir la segu­re­tat i como­di­tat dels ciclis­tes. D’aquesta manera, es dona com­pli­ment als objec­tius del Pla direc­tor de la bici­cleta i es faci­li­tarà també una mobi­li­tat més sos­te­ni­ble, salu­da­ble i efi­ci­ent, que per­metrà la con­nexió entre el parc de Ca n’Oriol, el tor­rent dels alous i la bibli­o­teca. En total, hi haurà 1.370 metres de car­ril bici.

Es res­ta­blirà una imatge urbana adap­tada a la diver­si­tat de per­so­nes usuàries i d’acti­vi­tats que es desen­vo­lu­pen a l’avin­guda: s’implan­ta­ran vore­res arbra­des i esco­cells cor­re­guts a banda i banda del car­ril bici, amb vege­tació que generi diver­ses colo­ra­ci­ons; es cre­a­ran noves zones d’estada i d’esbarjo al llarg de la via i un nou espai amb àrea infan­til entre la plaça de Agri­cul­tura i el car­rer Flam­ma­rion; es millo­ra­ran les xar­xes de sub­mi­nis­tra­ment amb un nou enllu­me­nat, l’actu­a­lit­zació de la xarxa de cla­ve­gue­ram i d’aigua on hi hagi deficiències, la reno­vació de la xarxa de dre­natge, la intro­ducció del reg sos­te­ni­ble i el soter­ra­ment dels cables aeris, i s’intro­dui­ran vege­tació i ele­ments urbans que afa­vo­rei­xin una imatge menys monòtona d’aquesta via. Està pre­vist plan­tar 150 arbres autòctons amb baix reque­ri­ment hídric –com ara frei­xes, aurons, liquidàmbars i mèlies– en total, a les vore­res i com a pro­tecció del car­ril bici, intro­duir sòl estruc­tu­ral entre esco­cells per afa­vo­rir el crei­xe­ment dels arbres, ins­tal·lar sen­sors plu­viomètrics per al reg i enllu­me­nat led, entre d’altres.

Actu­a­ci­ons des del 2003

La pri­mera gran trans­for­mació de l’avin­guda es va estre­nar amb una festa ciu­ta­dana el 4 de maig del 2003 amb Núria Bue­na­ven­tura (ICV-EUiA) com a alcal­dessa, coin­ci­dint amb una pri­mera fase de les obres del parc de Ca n’Oriol. Es va fer en for­mat ram­bla des del car­rer d’Ari­bau i el camí de Ca n’Oriol.

Des d’ales­ho­res, s’han fet diver­ses actu­a­ci­ons, com ara la col·locació de reduc­tors de velo­ci­tat, l’octu­bre del 2020, la limi­tació de la velo­ci­tat a 30 quilòmetres, el maig del 2021, la pro­hi­bició de cir­cu­lar cami­ons de 3,5 tones, el juny del 2022, i, el juliol pas­sat, es va habi­li­tar un nou pas de via­nants amb semàfor a l’altura del car­rer Múrcia i es va apro­var la cons­trucció d’un nou pas de via­nants ele­vat amb semàfor a l’altura del car­rer Belc­hite.

Trànsit alternatiu
Durant la presentació del projecte i en el ple posterior, l’alcaldessa, Ana María Martínez, va admetre que un dels principals reptes serà oferir alternatives de pas per la via. La intenció és poder parlar amb altres administracions, sobretot amb la Generalitat, perquè ofereixi recorreguts alternatius. Per Martínez, i també és una de les opcions que recull l’avanç del Pla d’Ordenació Municipal, passa per eliminar el peatge a la C-16 i obrir una nova sortida a l’autopista. Durant les obres, també es vol evitar la congestió de la C-1413 que connecta amb Terrassa, i, per als veïns afectats, s’obrirà una oficina específica per atendre dubtes i problemes que sorgeixin.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia