Societat

Societat

Es registren prop de 500 accidents amb ferits a l’AP-7 fins a l’agost

Suposa un 28% més que abans de la fi dels peatges i un 3% més que en el mateix període de 2023

La sinis­tra­li­tat a l’AP-7 va a l’alça. Entre el gener i l’agost d’aquest any, s’han regis­trat 462 acci­dents amb ferits, el que suposa un 3% més que en el mateix període del 2023 i un 28% més que en els pri­mers vuit mesos de 2019, l’últim any no pandèmic abans de la fi dels peat­ges. Segons les dades del Ser­vei Català de Trànsit obtin­gu­des per l’ACN via trans­parència, els acci­dents amb morts han cai­gut de nou a qua­tre en l’últim lus­tre. Pel que fa a les hores de reten­ci­ons, aquest 2024 ja sumen més de 5.000, superant així en un 50% les de tot el 2019. Des del Ser­vei Català del Trànsit cre­uen que les xifres es deuen a l’aug­ment del trànsit deri­vat de la gratuïtat de les auto­pis­tes. Segons apun­ten una part dels con­duc­tors que cir­cu­la­ven per altres vies ara ho fan per l’AP-7 i la C-33, que estan “espe­ci­al­ment afec­ta­des” per aquests can­vis de ruta. Tant és així que la mit­jana de vehi­cles lleu­gers que pas­sen per la via en el punt qui­lomètric 169,2, a l’alçada de Mar­to­rell, era d’uns 80.000 cada dia el 2019, una xifra que no ha parat de pujar des de l’inici de la gratuïtat, fins als 106.196 de mit­jana diària. Tot i aques­tes xifres, indi­quen que els inci­dents pro­vo­cat per l’aug­ment del trànsit “són de menys gra­ve­tat que si pas­ses­sin a alguna de les vies alter­na­ti­ves”.

Si s’ana­lit­zen les dades es veu com les xifres de sinis­tra­li­tat amb ferits han anat aug­ment de forma esgla­o­nada en els dar­rers tres anys després d’una cai­guda pro­vo­cada per la pandèmia. Si ens remun­ten a l’any 2019, el nom­bre d’acci­dents amb vícti­mes de qual­se­vol grau van ser 370. Va caure fins a 185, l’any 2020 i a 276 l’any 2021. El 2022, ja amb l’auto­pista gratuïta, va res­sor­gir fins als 451 sinis­tres en el mateix període, i la xifra s’ha esta­bi­lit­zat a l’alça tant l’any pas­sat (457) com el 2024 (466). Si bé l’any 2019 la sinis­tra­li­tat a aquesta via supo­sava el 18% del con­junt de la xarxa viària, la pro­porció ha superat el 20% coin­ci­dint amb la fi dels peat­ges.

Si s’ana­lit­zen les dades amb casos d’acci­dents greus, també es mos­tra un repunt res­pecte 2019 quan es van regis­trar 21 en els pri­mers vuit mesos de l’any. En els tres anys des de la fi dels peat­ges sem­pre n’hi ha hagut més –aquest any la xifra ha arri­bat a 30. Cal des­ta­car, però, que en cas dels sinis­tres amb morts, el resul­tat és dife­rent. L’any 2018, van ser 9, es van ele­var fins a 17 l’any 2022 però han cai­gut fins als 4 de gener a agost d’aquest any, el que suposa el valor mínim en l’últim lus­tre.

En els dar­rers anys, també han aug­men­tat les hores de reten­ci­ons i les cues són més llar­gues. En el total de l’any 2019, les cara­va­nes es van allar­gar durant 3.776 hores a l’AP-7. El 2022 la xifra s’ele­vava a 5.918 hores, crei­xia l’any següent fins a les 6.473 hores i tot apunta que enguany encara en seran més perquè fins l’agost, l’auto­pista ja sumava 5.622 hores. La llar­gada mit­jana de cada retenció també ha cres­cut els últims anys, ja que dels 3,28 quilòmetres fa cinc anys s’ha pas­sat als 3,53 quilòmetres enguany, en la línia de tot el període poste­rior a la fi del paga­ment per fer ser­vir la via.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia