Urbanisme

URBANISME

Campanya per recaptar 17.000 euros i aturar a Europa la B-40 entre Terrassa i la Roca

La Cam­pa­nya Con­tra el Quart Cin­turó (CCQC), que aglu­tina més de 270 enti­tats, seguirà el camí emprès des que es va crear ara fa 32 anys i por­tarà de nou als tri­bu­nals, en con­cret, al Tri­bu­nal de Justícia de la Unió Euro­pea (TJUE), la cons­trucció d’aquesta auto­via pro­jec­tada el 1966, també cone­guda com a B-40 o auto­via orbi­tal. Con­cre­ta­ment, ho vol fer del tram entre Ter­rassa i la Roca del Vallès, ja que fins ara ja estan en fun­ci­o­na­ment els dife­rents trams entre Abrera i Ter­rassa. Per fer-ho, la CCQC ha ini­ciat una cam­pa­nya de micro­me­ce­natge a través de la pla­ta­forma cívica de crow­fun­ding Goteo.​org , amb la qual volen recap­tar en 40 dies un mínim de 17.000 euros.

Després de sis dies de cam­pa­nya, han obtin­gut més de 4.000 euros, amb més d’una vui­tan­tena d’apor­ta­ci­ons. Espe­ci­fi­quen que neces­si­ten 10.000 euros per sufra­gar les cos­tes judi­ci­als, estu­dis de via­bi­li­tat jurídica, redacció de deman­des, peri­tat­ges, pro­cu­ra­dors…; 4.000 euros per fer infor­mes tècnics en matèria de medi ambi­ent i mobi­li­tat per pre­sen­tar al·lega­ci­ons i recur­sos admi­nis­tra­tius, i 3.000 euros per a pan­car­tes, car­tells, samar­re­tes i mate­ri­als infor­ma­tius i de mar­xan­datge.

La ini­ci­a­tiva s’ha arti­cu­lat després que el 8 d’octu­bre el Con­sell de Minis­tres auto­ritzés el Minis­teri de Trans­ports i Mobi­li­tat Sos­te­ni­ble a fir­mar el con­veni pres­su­pos­tat en 200 mili­ons de la ronda Nord dels sis­te­mes urbans entre Ter­rassa, Saba­dell i Cas­te­llar amb la Gene­ra­li­tat, perquè sigui aquest ens el que dis­se­nyi, pres­su­posti i exe­cuti les obres que ara moren en una gran rotonda al barri del Pla del Bon Aire de Ter­rassa, tot i que el vis­ti­plau defi­ni­tiu cor­res­pon al govern espa­nyol, que en retindrà la titu­la­ri­tat. El con­veni estava enca­llat feia mesos després de sig­nar-se un pro­to­col previ i el nou pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Sal­va­dor Illa, es va haver de fer enrere en les pre­ten­si­ons de cons­truir-lo fins a Gra­no­llers per obte­nir el suport dels comuns a la inves­ti­dura. L’acord d’octu­bre des­blo­que­java un paquet d’acci­ons en matèria d’infra­es­truc­tu­res valo­ra­des en 710 mili­ons que afec­ten la con­nec­ti­vi­tat de l’AP-2 i i l’AP-7 i millo­res a l’N-260 (eix piri­nenc).

La pla­ta­forma argu­menta que el Vallès és una de les àrees amb pit­jor qua­li­tat de l’aire d’Europa. L’Informe Mun­dial de la Qua­li­tat de l’Aire cita Mollet del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda i Gra­no­llers com les tres ciu­tats amb pit­jor qua­li­tat de l’aire de l’Estat espa­nyol i que tri­pli­quen la xifra de partícules en sus­pensió reco­ma­nada per l’Orga­nit­zació Mun­dial de la Salut (OMS). Asse­gu­ren que el trànsit de vehi­cles genera el 70% de la con­ta­mi­nació que res­pi­rem i que el model de nova auto­via per­pe­tua.

També asse­gu­ren que el pro­jecte com­por­ta­ria la pèrdua d’espais de gran valor ecològic, cul­tu­ral, econòmic, social i pai­satgístic, com els camps i bos­cos de Ca n’Arne­lla, Ca n’Arge­la­guet, Ca n’Ustrell, Can Mora­gues, Tor­rent de Colo­brers, Togo­res, Torre Marimón, Lle­rona i Marata. I hi afe­gei­xen que cre­a­ria una bar­rera urbanística entre diver­sos eco­sis­te­mes i cor­re­dors com el de Sant Llo­renç i Coll­se­rola; el del Farell i Marina, el de Gallifa i Gallecs i el de Taga­ma­nent i Céllecs.

Altres argu­ments dels opo­si­tors són que la infra­es­truc­tura “seria la porta per urba­nit­zar defi­ni­ti­va­ment tot el Vallès”, que en els últims 40 anys ha per­dut el 47% de les ter­res agrícoles.

La CCQC recorda els pre­ce­dents que van denun­ciar la cadu­ci­tat de la tra­mi­tació ambi­en­tal del pro­jecte –tres vega­des va pres­criure–. I posa com a exem­ple que el desem­bre del 2022 el TJUE va con­dem­nar l’Estat espa­nyol per l’incom­pli­ment sis­temàtic dels límits de con­ta­mi­nació de l’aire al Baix Llo­bre­gat, al Vallès i a les àrees metro­po­li­ta­nes de Bar­ce­lona i Madrid, i que la Pla­ta­forma Atu­rem la C-32 va acon­se­guir atu­rar el per­llon­ga­ment de l’auto­pista C-32 entre Bla­nes i Llo­ret de Mar al Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de Cata­lu­nya (TSJC).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia