canvi climàtic
Un estudi afirma que les turbulències a Europa van augmentar notablement pel canvi climàtic
L’informe avisa que els sobrecostos anuals per a les aerolínies causats per les turbulències podrien costar fins a 500 milions d’euros
Les turbulències en l’espai aeri europeu van augmentar “significativament” en els últims 44 anys a causa del canvi climàtic, segons un informe de l’Institut Nacional de Geofísica i Vulcanologia italià (INGV) en el qual es demana millorar les previsions per a reduir riscos i pèrdues econòmiques.
L’augment d’episodis de turbulència moderada o fort és “especialment significatiu” en els cels del Regne Unit, el nord d’Europa i la regió mediterrània i està “estretament relacionat” amb el canvi climàtic.
L’informe, basat en dades de les últimes quatre dècades, apunta que la probabilitat de turbulència moderada o forta (MOG) s’ha triplicat en els cels europeus, passant de l’1,5% al 4%. Això, avisen els experts, pot comportar “greus implicacions” per a la seguretat dels vols.
Els experts han destacat en l’informe la importància d’adaptar les rutes i millorar les previsions de turbulències per a reduir els riscos i les pèrdues econòmiques, assegurant al mateix temps un transport aeri més segur i eficient.
Encara que els episodis de turbulència “rares vegades provoquen accidents”, sí que “poden danyar components de la cabina com els seients i els compartiments superiors”, incidents que “no sols requereixen reparacions, sinó que també provoquen retards en els vols i possibles lesions a passatgers i tripulació”.
Aquests incidents, a més de danys materials, també causen retards anuals per a les aerolínies, a causa dels danys en la cabina i les lesions a passatgers i tripulació.
L’informe avisa que els sobrecostos anuals per a les aerolínies causats per les turbulències podrien costar fins a 500 milions d’euros, basant-se en l’estudi “Turbulències en l’aviació: processos, detecció i predicció” de 2016.