Societat

Habitatge social assequible per sempre

Els experts aposten per crear un parc de pisos socials per cobrir les necessitats de famílies que destinen més del 40% dels ingressos a l’habitatge

Catalunya no arriba a un 2% de pisos de lloguer assequible, però podria tenir-ne més si no hagués perdut els de protecció oficial fets el segle passat

“Estem enviant a l’escorxador les famílies que destinen més del 40% de la renda al lloguer”
“Des de la demografia cal construir, perquè tenim una cosa tan estructural com la immigració”

L’habitatge, que l’article 47 de la Constitució reconeix com un dret, s’ha convertit en les últimes dècades en una mena de trampa. Uns preus desorbitats i uns salaris a la baixa fan difícil la compra per a una part cada vegada més gran de la població. I l’opció del lloguer, que podria haver estat una bona alternativa si existís un parc de pisos social suficient, esdevé per a molts, especialment per a joves i immigrants, gairebé una quimera. Així, un element que havia donat estabilitat econòmica a generacions anteriors, s’ha convertit en un focus d’inseguretat i incertesa. A Catalunya en els últims 15 anys s’han aprovat sis lleis i una desena de decrets, alguns dels quals ja han estat tombats pel Tribunal Constitucional. La primera llei de l’habitatge aprovada a l’Estat el març passat també ha donat empara a un índex per al control dels preus del lloguer que tampoc acaba de funcionar perquè la mateixa llei té forats que permeten esquivar-lo amb els lloguers de temporada.

Arribats a aquest punt, amb uns preus pels núvols i poca oferta, el clam per una solució a la problemàtica ja ha desbordat els partits polítics i ha calat en l’opinió pública, que ha sortit massivament al carrer a Madrid i a Barcelona per exigir actuacions urgents. El Sindicat de Llogateres, que ha capitalitzat el malestar i acusa l’administració de falta de polítiques públiques, ha amenaçat amb una vaga de lloguers si els preus no baixen un 50%, però tots els experts consultats coincideixen en un mateix diagnòstic: la solució no és fàcil a curt termini perquè falten pisos assequibles. I recorden que durant el segle passat es van construir molts habitatges de protecció oficial que, per falta de previsió, van acabar passant al mercat lliure. La lliçó, diuen, hauria d’estar apresa. Els nous pisos socials que es facin –el president Salvador Illa ja ha promès un primer paquet de 50.000 d’aquí al 2030– hauran de ser per sempre.

José García Montalvo, catedràtic d’economia aplicada de la Universitat Pompeu Fabra, recorda que des dels anys seixanta del segle passat es van construir a Espanya 6,3 milions de pisos de protecció oficial que pràcticament han desaparegut. “Si ara els tinguéssim tindríem la possibilitat de reduir la tensió amb un parc públic que seria gran.” És el mateix que ha denunciat insistentment l’economista Carme Trilla, presidenta de l’Observatori Metropolità de l’Habitatge de Barcelona i de la Fundació Hàbitat 3. “Seria un dels parcs més importants d’Europa. Però hem de recordar que no eren públics, aquests habitatges. De públics, se’n van fer molt pocs”, precisa Trilla.

El que ha passat en els últims quinze anys permet entendre encara millor la situació actual. S’ha intentat legislar amb lleis i decrets, sí, però no només s’ha deixat perdre el gran estoc d’habitatge protegit del segle XX sinó que no s’ha fet habitatge social nou. “Al País Basc ho han tingut clar. Qualsevol habitatge que tingui subvenció pública serà sempre públic, i això ha fet que a Vitòria, per exemple, tinguin un parc d’habitatge brutal”, subratlla García Montalvo, que no té cap problema a mostrar-se contrari al límit als preus del lloguer i diu que el que cal és lloguer assequible. “Políticament és rendible, però el límit no funciona perquè, encara que els preus baixin, la gent que té rendes baixes continua sense poder-hi accedir”, afirma. El problema ara mateix, segons García Montalvo, rau en l’oferta de lloguer al mercat, amb un 39% de famílies que destinen més del 40% de la renda al lloguer. “Si tu tens només un 1,5% o un 2% de lloguer social, quan a Europa la mitjana està per sobre del 8%, el que estàs fent és enviar tota aquesta gent que està destinant un 40% de la seva renda a l’habitatge directament a l’escorxador”, afirma l’economista. A Espanya, segons les seves xifres, serien 1,3 milions de famílies. I aquesta és la gent per a la qual caldria un lloguer social: “Famílies que poden pagar de 400 a 700 euros de lloguer i que no troben aquesta oferta en el mercat lliure.”

Per García Montalvo, només hi ha una manera ara mateix de fer-ho. I és construir. “Hi ha qui diu que hi ha molt habitatge buit, però s’han fet estudis i la proporció és ínfima”, aclareix. Tampoc està d’acord amb les teories que conviden la gent a poblar els espais deshabitats. “El problema és que la gent vol viure a Barcelona i a Madrid, i aquí és molt difícil que, sense construir, es pugui cobrir una demanda que parla ja d’un dèficit de 600.000 habitatges en tres o quatre anys”, declara.

“Una política erràtica”

Sergio Nasarre, catedràtic de dret civil i fundador de la Càtedra Unesco d’Habitatge de la Universitat Rovira i Virgili, responsabilitza les administracions, des de la local fins a l’europea, de la situació actual. “Hi ha hagut centenars de normes i estem pitjor per culpa d’una política erràtica i incoherent d’habitatge des de Brussel·les a la resta d’institucions. Ha estat caòtic i no s’ha escoltat el món acadèmic.”

Nasarre entén que les polítiques s’han fet escoltant només els promotors i els moviments socials, amb interessos aparentment contraposats. “Entre aquests dos pols, que són dos lobbies, hem de trobar un equilibri sensat, tenint en compte la doble naturalesa de l’habitatge, que és un dret però alhora també és tot un actiu financer de gran importància.”

Nasarre recorda que ja es va advertir amb la llei 24/2015 “que aquest no era el camí, i ara les conseqüències seran per als més febles”. Està en contra de la regulació, també de la del lloguer de temporada, “perquè si regules això, com ja va fer Catalunya i va durar un mes, provoques la creació d’un mercat negre i la concentració de la propietat en els rics i els fons”.

Però, a diferència de Montalvo, Nasarre no advoca per pisos de lloguer social, seguint l’exemple de Viena. “El lloguer social crea clientelisme… Això és Viena… 100 anys creant un estoc de lloguer social públic i no ha canviat el partit que governa.” Ell defensa fer habitatge públic en propietat, com els que es van fer el segle passat. I que el lloguer social existeixi “per a gent molt vulnerable i per un temps determinat”.

L’urbanista i assessor en polítiques d’Habitatge Eduard Cabré no creu que les dues posicions que semblen contraposades ho siguin. “Als promotors se’ls ha de dir que facin més habitatge protegit. Als sindicats, que insisteixin que amb els pisos que hi ha (pisos buits, pisos d’ús turístic, etc.) seria suficient, se’ls ha de fer entendre que cal construir habitatge assequible, ja sigui de lloguer o de compra”.

Cabré també lamenta la pèrdua dels habitatges de protecció oficial. “Amb el que estem fent no compensem el que s’ha anat perdent aquests anys”, insisteix l’expert, que veu imprescindible la col·laboració publicoprivada per tirar endavant noves promocions. “El que ha promès Illa amb els pressupostos que té, vol dir 88.000 euros per habitatge; s’hauran de buscar socis privats”, remarca.

Construir per a la immigració

Juan Antonio Módenas, professor del departament de geografia de la UAB, és partidari d’una intervenció pública i de gestionar el parc existent. Però tampoc no hi veu solució sense construir nous habitatges. “Des de la demografia cal construir, perquè tenim una cosa tan estructural com la immigració. Amb una població molt envellida i una emancipació dels joves tardana, és la immigració la que està fent que es constitueixin moltes més llars que es dissolen”, resumeix Módenas, més partidari d’un parc d’habitatge públic de lloguer, que a la llarga “serviria també per regular tot el mercat de lloguer”.

Ara bé, i per evitar males interpretacions, l’expert fa un matís... “No estic dient que cal construir per a l’immigrant, sinó que la immigració té un efecte positiu en les dinàmiques residencials. I que pot permetre que molta gent es pugui vendre el pis i comprar-se’n un de millor.”

Badia: 100% protecció oficial
El fet que fins a l’aprovació del decret 17/2019 tots els habitatges protegits construïts a Catalunya poguessin ser desqualificats al cap de 20, 30 o 50 anys i passar al mercat lliure farà que, dels 72.501 habitatges protegits que hi havia a la demarcació de Barcelona l’any 2021, en quedin només la meitat l’any 2030. I que, amb els anys, gran part dels quals també es vagin perdent. El cas més destacat és el de Badia del Vallès, un municipi on els 5.372 pisos que té són de protecció oficial. Es van construir entre els anys 1973 i 1975 amb un període de vigència de la protecció oficial de 50 anys. Així que una part ja s’han desqualificat i es poden vendre al mercat lliure i els que queden ho podran fer l’any 2025. “Una política que amb els anys beneficia les famílies, però no la societat”, reflexiona l’urbanista Eduard Cabré.
Empresa pública
El president espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat la creació d’una “gran empresa pública d’habitatge” per construir i gestionar pisos socials, una proposta que ha despertat recel perquè podria suposar una invasió competencial.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia