URBANISME
Torna el debat dels enllaços de la C-32 a Calella
El debat sobre els nous enllaços previstos a l’autopista C-32 al seu pas per Calella torna a estar sobre la taula. Una moció de la Coordinadora Salvem el Torrent del Raig (Costora), contrària a la proposta, que va ser presentada pels grups de la CUP i Calella en Comú Podem en l’últim ple ordinari, va evidenciar com estan d’allunyades les posicions entre el govern de Junts i el PSC i alguns grups de l’oposició. El text demanava un ampli suport polític per rebutjar de ple la construcció d’uns nous accessos, tant en sentit Girona com en sentit Barcelona, que segons la coordinadora “trinxaran un territori d’alt valor paisatgístic i que encara manté explotació agrícola i el dany que farà serà irreversible”. El grup argumenta que l’obra és del tot innecessària en tant que la ciutat ja disposa d’uns accessos perfectament viables i que la nova proposta, a més a més, està prevista molt a prop dels que ja hi ha ara. A més, denuncien que passi per on passi el traçat definitiu –sigui el torrent del Raig, sigui el de Valldebanador o el de Valldenguli–, que encara està pendent de definir, “tindrà un efecte mediambiental desastrós”. Fonts de la plataforma asseguren que darrere del projecte en realitat s’amaguen interessos urbanístics orientats a construir edificis i equipaments allà on ara no és viable fer-ho. Rebutgen de ple l’argument que els nous enllaços milloraran la mobilitat a les vies actuals, facilitant que el trànsit de la carretera N-2 passi per l’autopista, i asseguren que tindrien l’efecte contrari perquè farien d’efecte crida a gent de l’àrea metropolitana que es desplaçaria a viure a Calella i congestionaria “encara més l’autopista i, de retruc, l’N-2”.
D’altra banda, neguen que el projecte, tal com va defensar el govern local, pugui ajudar a descongestionar una Calella afectada per problemes d’habitatge. Segons Costora, el mateix centre urbà de la ciutat, amb un parc de 700 habitatges buits i un potencial de construcció de 450 més, segons el pla director urbanístic de la Generalitat, podria absorbir el creixement previst sense la necessitat de desenvolupar la zona que envolta els nous accessos.
La coordinadora assegura que el govern de Calella ja s’ha definit a favor del nou enllaç, malgrat que en el mateix ple l’alcalde, Marc Buch, va assegurar que s’havien demanat informes de mobilitat i d’impacte ambiental així com una proposta alternativa a la Generalitat i que “qualsevol decisió seria consensuada amb el territori”.
La moció va ser desestimada per onze vots en contra –de Junts, el PSC i Estimem Calella, que havia anunciat inicialment que s’abstindria–, l’abstenció d’ERC i el PP, i l’únic suport dels dos representants de la CUP i de Calella en Comú Podem.
Sis enllaços anunciats
El novembre del 2023, la llavors consellera de Territori, Ester Capella, va presentar als alcaldes del Maresme una planificació per millorar la mobilitat a la comarca basada en dos eixos principals: la pacificació de la carretera N-2 i la construcció de nous enllaços a l’autopista C-32. Les dues actuacions s’havien de desenvolupar de manera paral·lela i depenien de la transferència de l’Estat d’una partida de 384 milions d’euros, pendents d’un primer acord signat amb la Generalitat l’any 2009, quan Madrid va cedir la titularitat de l’N-II al govern català. Els sis nous enllaços previstos a l’autopista, incloent el de Calella, són Alella-Masnou, Teià, Premià de Mar, Cabrils-Vilassar de Mar i Canet, i es completarà el de Llavaneres en sentit Girona, amb un cost global de 90 milions d’euros.