Infraestructures i serveis

infraestructures

El govern espera el primer traspàs de Rodalies “al febrer o en l’horitzó del primer trimestre”

El Consell Executiu aprova demanar que la línia de Mataró, la primera que es va construir a l’estat, sigui exclosa de la xarxa ferroviària d’interès general

L’empresa mixta que l’ha de gestionar estarà operativa “abans que acabi el 2025”

El Govern de la Gene­ra­li­tat ha apro­vat aquest matí en la reunió del Con­sell Exe­cu­tiu dema­nar al govern espa­nyol que un tram de la línia R1, en con­cret la que trans­corre entre les esta­ci­ons de la Sagrera i Maçanet-Mas­sa­nes, sigui exclosa de la xarxa fer­roviària d’interès gene­ral. És el pri­mer pas per acon­se­guir el traspàs de totes les línies de roda­lies que ope­ren en ter­ri­tori català, un dels acords sig­nats entre ERC i el PSOE per fer pos­si­ble la inves­ti­dura de Pedro Sánchez i que ha de ser­vir, segons ha des­ta­cat la por­ta­veu del govern i con­se­llera de Ter­ri­tori, Sílvia Pane­que, tin­gui “el trans­port públic de qua­li­tat que Cata­lu­nya mereix i neces­sita”.

Per fer efec­tiu el traspàs d’aquest pri­mer tram caldrà, però, l’apro­vació de la petició per part del govern espa­nyol. Després de la reunió de govern, Pane­que s’ha mos­trat con­vençuda que l’accep­tació perquè la línia surti de la xarxa gene­ral s’ha de pro­duir pos­si­ble­ment durant la pro­pera reunió bila­te­ral que cele­brarà el pre­si­dent Sal­va­dor Illa i el pre­si­dent espa­nyol, Pedro Sánchez, o com a molt al llarg del pri­mer tri­mes­tre. “En un horitzó d’aquest pri­mer tri­mes­tres aquesta accep­tació hau­ria de que­dar apro­vada per començar la gestió de la Gene­ra­li­tat”, ha afir­mat Pane­que. La gestió con­ti­nuarà un temps en mans d’Adif abans de ser assu­mida per Infra­es­truc­tu­res Fer­roviàries de Cta­lu­nya, Ifer­cat. Pane­que ho ha jus­ti­fi­cat per prudència: “és la pri­mera vegada que es fa un traspàs en un entorn espa­nyol i s’ha de fer amb garan­ties jurídiques”.

95 km i 31 esta­ci­ons

Aquesta línia de Renfe és hereva del pri­mer fer­ro­car­ril que va haver-hi a la península –el tram Bar­ce­lona-Mataró– que es va inau­gu­rar el 28 d’octu­bre de l’any 1848 per cobrir les exigències d’indus­tri­a­lit­zació de Cata­lu­nya. Poste­ri­or­ment la línia es pro­longà fins a Arenys de Mar l’any 1857. Dos més tard va arri­bar fins a Tor­dera i final­ment a Maçanet - Mas­sa­nes l’any 1861. L’any 1948 la línia va cele­brar el cen­te­nari del fer­ro­car­ril i el mateix any es va elec­tri­fi­car el tra­jecte fins a Mataró, una millora que s’esten­dria els següents anys a la tota­li­tat de la línia.

Actu­al­ment con­necta les esta­ci­ons de Mas­sa­net amb Molins de Rei. Un recor­re­gut de 95 quilòmetres i 31 esta­ci­ons on cir­cu­len uns 216 trens dia­ris. Fal­tarà doncs per com­ple­tar la trans­ferència de la línia el tram entre Bar­ce­lona i Molins de Rei.

El calen­dari per fer la trans­ferència de Roda­lies es va fixar en una reunió el juliol pas­sada entre el minis­teri de Trans­ports i la con­se­lle­ria de Ter­ri­tori, lla­vors en mans d’ERC i amb Ester Cape­lla com a con­se­llera. En aquell moment ja es va fixar que el traspàs començaria aquest gener amb la R1 i que les línies de Sant Vicenç de Cal­ders-Bar­ce­lona (R2) i el Papiol-Hos­pi­ta­let-Vic-Puig­cerdà ( R3) no es començaran a trans­fe­rir fins a final d’any. S’ha optat per aques­tes línies perquè els seus ser­veis són de titu­la­ri­tat cata­lana de forma exclu­siva. Que­darà pen­dent, això sí, la cre­ació de l’ope­ra­dora del ser­vei, una empresa mixta par­ti­ci­pada a parts iguals pel govern cen­tral i la Gene­ra­li­tat, que també s’hau­ria d’haver cons­tituït. Avui, la con­se­llera no ha donat cap calen­dari ni pel traspàs de les dues altres línies ni tam­poc per l’empresa mixta, sobre la que s’ha limi­tat a dir que “tin­dran notícies aquest mes de gener, que com va dir el pre­si­dent Illa serà el mes de roda­lies”. I que estarà ope­ra­tiva “abans que acabi el 2025”.

Pane­que ha des­ta­cat avui que aquesta petició “ve a donar com­pli­ments a l’acord d’inves­ti­dura” i ha remar­cat que estan com­plint el calen­dari pre­vist També ha remar­cat “els tre­balls dels últims mesos i la lle­ial­tat ins­ti­tu­ci­o­nal i l’esforç del minis­teri de trans­port”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia