Infraestructures i serveis

infraestructures

L’Aeroport de Lleida-Alguire fa quinze anys especialitzat en formació

És el primer que va promoure la Generalitat, i suma aquest 2024 un 61% més d’operacions

Lleida-Alguaire s’està diversificant cap al sector industrial, tecnològic i com a laboratori de proves

L’Aero­port de Lleida-Alguaire com­pleix 15 anys aquest diven­dres. Una ins­tal·lació que s’ha sabut rein­ven­tar i de l’acti­vi­tat comer­cial que es pre­veia dur a terme als seus ini­cis, s’ha espe­ci­a­lit­zat en fer for­mació. Aquest 2024 va regis­trar un total de 28.112 ope­ra­ci­ons, un 61% més que l’any 2023. I són sobre­tot per l’acti­vi­tat de for­mació de les esco­les BAA Trai­ning i CESDA, però també per la for­mació de pilots de les com­pa­nyies Air France, Vue­ling i Volo­tea. A més a més les ins­tal·laci­ons de Lleida-Alguaire han aco­llit aquest 2024 tres noves empre­ses: Aero­fort, que fa for­mació per apren­dre a pilo­tar drons des­ti­nats usos per a l’agri­cul­tura; Atmake, una star­tup de cons­trucció de peces aeronàuti­ques; i Vallwing, una empresa llei­da­tana d’avi­ació cor­po­ra­tiva.

Gràcies a l’acord de amb BAA hi ha el com­promís per for­mar en tres anys 400 pilots d’avi­ació comer­cial, la mei­tat dels quals seran ori­gi­na­ris de l’Índia. L’empresa litu­ana pre­veu adqui­rir més d’una vin­tena d’avi­o­ne­tes per a les pràcti­ques, que se suma­ran a la desena d’apa­rells de què dis­posa actu­al­ment l’aero­port.

Nous han­gars

A Lleida-Alguaire s’hi estan cons­truint dos nous han­gars, un de 1.200m2, per a BAA Trai­ning i l’altre de 625m2 per a l’empresa llei­da­tana de vols cor­po­ra­tius Vallwings. Els pro­jec­tes euro­peus que estan ubi­cats a l’aero­port també han anat evo­lu­ci­o­nant, i per exem­ple, s’hi ha ins­tal·lat un hidro­lit­za­dor que ha permès fer els pri­mers tes­tos en hidro­gen en el marc del pro­jecte AeroH2ub en el qual també hi par­ti­ci­pen les empre­ses cata­la­nes Evarm i Aldo­ra­tech. També s’està desen­vo­lu­pant el pro­jecte de cor­re­dors aeris de drons ano­me­nat Niu.​link i el pro­jecte de News­pace EU-Best.

Aquest 2024 també ha fina­lit­zat el pro­jecte SAMVA, amb les pro­ves de drons per a tes­tar la gestió del tràfic aeri, i s’avança amb el pro­jecte de U-elcome, que té per objec­tiu la inte­gració dels sis­te­mes U-Space amb con­trol aeri. Per últim s’han ini­ciat les pri­me­res fases del pro­jecte Priam per pla­ni­fi­car xar­xes de trans­port inter­mol­dals inte­grant la mobi­li­tat aeria avançada.

La con­se­llera de Ter­ri­tori, Habi­tatge i Tran­sició Ecològica, Sílvia Pane­que, va anun­ciar el pas­sat mes d’octu­bre que per aco­llir els nous pro­jec­tes pre­vis­tos a l’aero­port cal impul­sar la redacció d’un nou Pla direc­tor urbanístic aero­por­tu­ari (PDUA) per l’Aero­port de Lleida-Alguaire, que tindrà com a objec­tiu defi­nir i pla­ni­fi­car la ins­tal·lació per als pròxims 30 anys.

Rutes comer­ci­als

L’Aero­port de Lleida-Alguaire, és el pri­mer dels aeròdroms que va ser pro­mo­gut per la Gene­ra­li­tat. Va supo­sar una inversió d’uns 100 mili­ons d’euros. Als seus ini­cis es pre­veia que Alguaire trans­por­ta­ria 395.000 pas­sat­gers en deu anys, però l’avi­ació comer­cial no hi ha aca­bat de rut­llar mai per la pro­xi­mi­tat d’aero­ports molt més com­pe­ti­tius com el de Bar­ce­lona. Ara només hi fun­ci­ona una ruta regu­lar anual a Palma, tres cops per set­mana.

L’any pas­sat va moure 39.664 pas­sat­gers i s’hi van fer 28.112 ope­ra­ci­ons. La infra­es­truc­tura llei­da­tana manté un ritme de pujada cons­tant d’ençà de la pandèmia i el 2024 va regis­trar un 27% més de pas­sat­gers i un 61% més d’ope­ra­ci­ons que l’any ante­rior, cosa que l’ha situat com el catorzè aero­port de l’Estat en movi­ments, segons explica el direc­tor de l’Aero­port de Lleida-Alguaire, Antoni Serra, i informa l’ACN.

Serra també avança que fa un any que tre­ba­llen amb l’Agència Espa­nyola de Segu­re­tat Aèria perquè Lleida-Alguaire pugui rebre els avi­ons més grans del mer­cat, l’Air­bus 380 i el Boeing 747-8, que ara no hi poden ater­rar. Segons Serra, s’han fet pros­pec­ci­ons a la pista i altres pro­ves de caràcter tècnic per tal d’obte­nir aquesta cer­ti­fi­cació, i avança que espe­ren tenir-la apro­vada a l’estiu.

L’objec­tiu pri­o­ri­tari és poder rebre a Alguaire l’A-380 perquè aquest és un model d’avió que s’ha dei­xat de cons­truir i s’espera que els pròxims anys les com­pa­nyies els vagin reti­rant. Volen ser una de les ins­tal·laci­ons aptes per a l’emma­gat­ze­matge i el des­ba­lles­ta­ment d’aques­tes grans aero­naus, amb capa­ci­tat per més de 500 pas­sat­gers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia