Infraestructures i serveis

SERVEIS

Nova incidència a les instal·lacions ferroviàries entre Sant Vicenç de Calders i Torredembarra

Una nova incidència afecta les instal·lacions ferroviàries entre Sant Vicenç de Calders i Torredembarra des de les vuit del vespre d’aquest dimarts, segons ha informat Renfe. Els trens de les línies R14, R15, R16 i R17 en poden resultar afectats. Segons la companyia ferroviària els combois poden romandre aturats i augmentar el temps de recorregut. La incidència es produeix després de la que hi ha hagut aquest matí entre Sant Vicenç de Calders i Cunit. El tall ha afectat els trens de les línies R2 sud i les línies regionals R13, R14, R15, R16 i R17 i s’ha solucionat cap a les quatre de la tarda.

Ahir hi va haver una incidència just en aquest mateix tram que va mantenir la circulació tallada durant dues hores. La falta de tensió elèctrica a les catenàries en un tram prop de l’entrada nord a l’estació de Sant Vicenç va obligar a tallar el pas de combois pel corredor mediterrani a partir de dos quarts de cinc de la tarda, quan encara no feia dues hores que s’havia recuperat el servei després de cinc mesos de talls per les obres al túnel de Roda de Berà.

Precisament els usuaris ebrencs han qualificat el servei de l’R-16 de “caos, desastrós i pèssim” en aquests primers dies de represa després del tall per obres a Roda de Berà. Els passatgers del tren que havia d’arribar a les 8:38 hores a l’estació de Tortosa aquest dimarts han arribat mitja hora tard i corrien per les andanes entre queixes i laments. Aquest mateix comboi ha carregat els passatgers que viatjaven a Barcelona amb el tren previst a les 9:10 hores, que també ha sortit tard i encara ha hagut d’esperar uns minuts més aturat perquè quan acabava d’arrancar s’ha activat el fre d’emergència. La Plataforma Trens Dignes ha celebrat que s’hagin complert els terminis de l’obra, però denuncia que s’han perdut els dos trens semidirectes a Barcelona.

Els primers viatgers del tren Regional Exprés que havia de sortir a les 5:40 hores d’aquest dimarts han marxat de Tortosa amb busos. L’Avant de les 6:35 hores i el Regional de les 7:34 hores han sortit puntuals de l’estació ebrenca, però s’han acumulat retards d’entre vint minuts i mitja hora en els trens del matí per una incidència que afectava la circulació entre Torredembarra i Sant Vicenç de Calders, segons ha informat Renfe.

El viatgers que esperaven a Tortosa per pujar al tren de les 9:10 del matí seguien amb atenció els panells informatius. Confiaven que el tren amb l’arribada prevista a les 8:38 hores, i que venia amb retard, arribaria en hora per fer el relleu. La Míriam Escobar és una de les usuàries habituals d’aquest tren, que fa servir per anar a treballar a l’Ampolla. Aquest dilluns va haver d’esperar molt per tornar a casa, on va arribar més de dues hores més tard del que ho fa habitualment.

“Va ser pèssim perquè el tren que passava a les 18:10 hores, no va passar i pujava al tren a les 20:20 del vespre”, ha contat. Sense cap explicació dels motius de les cancel·lacions, lamenta que li va servir de poc sortir “corrents de la feina”, per trobar-se amb la desagradable “sorpresa” que el tren anava amb retard. Escobar confia que els pròxims dies el servei es vagi adequant i no hagin de continuar amb aquesta incertesa. “Espero que vagin en hora, no vull arribar tard a la feina”, ha insistit.

Aquesta incertesa no és una novetat ni una conseqüència de les obres al túnel de Roda de Berà. Helena Goira fa quatre anys que fa servir l’R-16 per viatjar de Tarragona a Tortosa, també per feina. Ha après “a preveure” i acceptar “més o menys, què pot passar”. “Cada dia t’aixeques i dius a veure a quina hora arribo. És així”, ha lamentat. Aquest dimarts al matí, Goira ha arribat mitja hora tard a Tortosa. No surt de casa amb antelació perquè tampoc s’assegura la puntualitat així. “No hi pots fer res”, ha remarcat. De la represa considera que ha sigut “bastant desastrosa”, però valora prou bé la gestió que s’ha fet del servei durant les obres. “Sí que hi ha hagut canvis d’horari, però ha funcionat força bé”, ha apuntat.

Des de la Plataforma Trens i Transports Dignes de les Terres de l’Ebre i el Priorat, la portaveu Cinta Galiana ha agraït que s’hagi complert amb els terminis de les obres i s’hagin acabat els transbords, “perquè normalment amb les administracions això no és així”. En canvi, lamenta que aquesta sigui l’únic aspecte a reconèixer. Ni s’ha atès la petició de posar més servei de trens de velocitat alta Avant, ni que l’horari de l’Avant de matí s’avanci per a la gent que comença la jornada laboral o els estudis a les vuit del matí.

Per contra, Trens Dignes denuncia que s’han perdut dos trens semidirectes, que entre Tarragona i Barcelona no s’aturaven, i que sortien de Tortosa al matí i a migdia. Galiana ha explicat que Renfe no preveu recuperar-los fins que no s’acabin totes les obres a Sant Vicenç de Calders i això serà després de l’estiu. “Però clar, les Terres de l’Ebre i Tortosa necessiten més trens ràpids, necessiten o un altre Avant, o que parin els Euromed, o que retornin els semidirectes”, ha insistit la portaveu de la plataforma.

De la represa del servei, amb deu trens d’anada i deu de tornada en els quals no s’han de fer transbords en bus entre l’Hospitalet de l’Infant i Sant Vicenç de Calders, Galiana ha assegurat que “ha sigut un autèntic caos” i que els usuaris que han patit retards de més d’una hora, segons els itineraris. “De veritat que el primer dia ha sigut molt, molt problemàtic”, ha lamentat. “Aquest dimarts s’ha començat a recuperar una mica, però no encara del tot”, ha afegit.

Des de Trens Dignes també alerten que a l’R15 no hi ha hagut “cap millora en el servei”. Es mantenen els sis trens diaris i per sentit entre Móra la Nova i Barcelona, però només s’han augmentat les freqüències entre Reus i Barcelona, amb tres nous trens per sentit que reclamen que arribin fins a Móra la Nova. “Considerem que aquest menysteniment és un fet greu, i que afecta greument la mobilitat dels habitants de la Ribera d’Ebre, i de retruc, de la Terra Alta”, han denunciat.

Galiana ha remarcat com a positiu l’anunci que a partir del segon semestre d’enguany, els descomptes que s’apliquen als serveis de Rodalies de l’àrea metropolitana, s’estendran també als trens Regionals amb tarifes i abonaments que suposen una discriminació positiva per a regions com les Terres de l’Ebre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia