Societat

societat

Els usuaris de Rodalies es planten: jornada de protestes a tot Catalunya

Hi ha convocades mobilitzacions per exigir la fi del caos a la xarxa i la falta d’inversió crònica a Lleida, Tarragona, Valls, Tortosa, Segur de Calafell, la Garriga i Cardedeu

Farts de la gim­cana que suposa des de fa anys viat­jar en Roda­lies i per fer visi­ble el fort impacte que les contínues incidències a la xarxa tenen en la seva qua­li­tat de vida i fins i tot en la seva feina o deci­si­ons vitals com viure o no fora de Bar­ce­lona, els usu­a­ris de tren han con­vo­cat per demà pro­tes­tes des­cen­tra­lit­za­des a tot Cata­lu­nya. Les pla­ta­for­mes Dig­ni­tat a les Vies, l’Asso­ci­ació per la Pro­moció del Trans­port Públic, Sal­vem l’R2nord, Avant Cata­lu­nya, Perquè no ens fotin el tren i Trens Dig­nes Ebre-Pri­o­rat sos­te­nen que “la mobi­li­tat a Cata­lu­nya està a la UCI”. Exi­gei­xen posar fi al dèficit d’inver­si­ons crònic que té Roda­lies i l’acu­mu­lació d’incidències, endar­re­ri­ments i can­cel·laci­ons que pateix el ser­vei a Cata­lu­nya i per això han fet una crida als ciu­ta­dans perquè par­ti­ci­pin en les mobi­lit­za­ci­ons pro­gra­ma­des a les 12 del mig­dia a Lleida, Tar­ra­gona, Valls, Tor­tosa, Segur de Cala­fell, la Gar­riga i Car­de­deu. “No ens atu­ra­rem fins que es faci justícia amb els usu­a­ris de trens”, adver­tei­xen.

“La mobi­li­tat és defi­ci­ent i als que vivim fora de Bar­ce­lona ens porta pro­ble­mes en sec­tors bàsics com el tre­ball, l’edu­cació i l’habi­tatge, això no és un model de futur, és una con­demna”, argu­menta Anna Gómez, por­ta­veu de la pla­ta­forma Dig­ni­tat a les Vies, informa l’ACN. “És lamen­ta­ble on hem arri­bat, cons­ta­tem que és un col·lapse de sis­tema, d’anys de mala gestió i manca d’inversió”, afe­geix Marc Jane­ras, mem­bre del grup de defensa de l’R3 Perquè no ens fotin el tren, que demana a la soci­e­tat que “empa­titzi i doni suport” a les pro­tes­tes per “rever­tir” la situ­ació. Les orga­nit­za­ci­ons lamen­tat que les admi­nis­tra­ci­ons facin ara i no pas abans “pro­pos­tes que tenen molt sen­tit” però des­ta­quen que no volen espe­rar més a veure resul­tats, les solu­ci­ons han d’arri­bar “ja”.

Les pla­ta­for­mes d’usu­a­ris lamen­ten que l’R2 porta “molts anys de desin­ver­si­ons, trens curts, atu­rats i molta gent que no pot anar a tre­ba­llar” i també que l’R13 a Valls esti­gui “des­con­nec­tada de Bar­ce­lona perquè no té tren directe”. Pel que fa als trens regi­o­nals, els repre­sen­tants dels pas­sat­gers d’Avant que uneix Ponent i Bar­ce­lona denun­cien que la línia “està molt satu­rada” i dema­nen que el tren con­necti Lleida i la resta de capi­tals de la zona. “Cada set­mana ens veiem obli­gats a replan­te­jar-nos el futur labo­ral o estu­di­an­til”, asse­gura Kevin Bru­que, por­ta­veu d’Avant Cata­lu­nya. Son només algu­nes de les deficiències denun­ci­a­des en la pre­sen­tació de la jor­nada de pro­tes­tes, que arri­bava després d’unes quan­tes set­ma­nes espe­ci­al­ment com­pli­ca­des. Les asso­ci­a­ci­ons de viat­gers denun­cien que la xarxa de trens “ni tan sols com­pleix el pri­mer arti­cle del regla­ment” que esta­bleix que s’ha de garan­tir la cir­cu­lació de trens i mani­o­bres, fent-les segu­res, efi­ci­ents i pun­tu­als. Fa pocs dies, recor­den, 900 pas­sat­gers van que­dar atra­pats a l’inte­rior d’un tren que va que­dar sense tensió a prop de l’estació de Bell­vitge-Gor­nal i van haver de sor­tir cami­nat per la via.

“És un crit des­es­pe­rat, és lamen­ta­ble on hem arri­bat”, sos­te­nen les pla­ta­for­mes con­vo­cants de la jor­nada de pro­tes­tes d’avui. Enti­tats com la UGT donen suport a les mobi­lit­za­ci­ons: “La manca d’inversió i de recur­sos neces­sa­ris per a garan­tir un ser­vei de qua­li­tat a Roda­lies de Cata­lu­nya que patei­xen els usu­a­ris també afecta els tre­ba­lla­dors, (...) el pati­ment quo­tidià dels usu­a­ris és com­par­tit pels tre­ba­lla­dors fer­ro­vi­a­ris”, indica el sin­di­cat, que con­si­dera “inac­cep­ta­ble” el “per­ju­dici econòmic, social, de temps i psi­cològic” d’usu­a­ris i plan­ti­lla.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia