Aprendre donant veu al patrimoni
Els alumnes de 1r d’ESO de l’institut de Vidreres creen una audioguia dels vint punts més destacats del poble
El projecte ha implicat 90 estudiants d’entre 12 i 13 anys, que destaquen que han après molt d’història local
Els professors valoren que s’ha fet un aprenentatge interdisciplinari i ja pensen temes per als propers cursos
Els 90 alumnes de 1r d’ESO de l’institut de Vidreres van rebre a finals de l’any passat un encàrrec molt especial de l’alcalde de la població: fer una audioguia dels principals punts del poble. Després d’uns quants mesos de feina, el resultat, una audioguia trilingüe (en català, castellà i anglès) dels vint punts més destacats de Vidreres, estarà disponible a partir de demà, coincidint amb la presentació que se’n farà a la una al Casino la Unió, un dels indrets inclosos en l’audioguia.
La idea, sorgida de la professora de castellà Natàlia Vallés, que en un principi va pensar-la per a la seva assignatura, va anar creixent en dimensió a través de “converses en passadissos” entre els professors del curs i va acabar implicant les àrees de català, castellà, anglès, socials, plàstica i tecnologia, segons explica la professora de català i coordinadora de 1r d’ESO, Núria Velázquez, que destaca la col·laboració de l’Ajuntament en el projecte. Tant Velázquez com Vallés subratllen l’aprenentatge interdisciplinari que ha suposat per als alumnes i també el fet que han après “d’una altra manera”: “Aprenen sols, només els guiem. Han après molt i no n’han estat conscients.”
Els alumnes, que tenen entre 12 i 13 anys, van afrontar l’encàrrec com un repte: “Em va impressionar bastant, però en tenia moltes ganes”, afirma Júlia Borrell. Valoren sobretot el que han descobert sobre història local –“amb la recerca hem pogut conèixer tot el que amagaven els vint punts triats”, diu, per exemple, Toni Ruiz, mentre que Clàudia Selva assenyala: “Hem après coses passades del poble, com la Pirotècnia Brau; n’havia sentit parlar als avis, però conèixer-la bé és un gran què”–, i també aprenentatges d’altres matèries, com la part tecnològica d’usar la talladora làser de l’escola per fer les plaques de metacrilat amb els codis QR i la part de plàstica de disseny del logo: “Per a mi va ser el millor, la part creativa; hi vam aportar les nostres idees”, diu Kamilla Suleimanova.
I és que l’elaboració del projecte ha inclòs diferents fases i activitats paral·leles de diverses disciplines. El primer de tot va ser, a socials, escollir els punts i buscar-ne informació. Es va fer una pluja d’idees amb els alumnes i se’n van triar vint. “Hi ha des de monuments religiosos fins a paratges naturals i punts curiosos del poble”, indica la ideòloga, Natàlia Vallés. En concret, els vint punts són: búnquer de Can Batllosera, capella de Sant Iscle i Santa Victòria, castell de Sant Iscle, església de Santa Susanna de Caulès, Santa Maria de Vidreres, Mas Flassià, antic camp d’aviació, embassament dels tres llacs i torre d’en Llobet, casa de la vila, Can Mundet, Casino la Unió, antic escorxador, biblioteca municipal, Mas Caulès, Can Xiberta, Sant Esteve de Caulès, Pirotècnia Brau, Monument dels donants de sang, bosc d’en Puig i mirador de Puigventós.
Un cop triats els punts i buscada la informació, a català es van fer les descripcions de cada indret, que després es van traduir al castellà i a l’anglès, i durant les festes de Nadal els alumnes van anar a fer fotografies dels llocs. “Vidreres té molts nuclis de població i va ser una molt bona manera que alguns coneguessin parts del poble que no coneixien”, indica Vallès. Un cops fets els textos, es va fer un càsting de veu i es van gravar els àudios. Paral·lelament, a plàstica es va fer un concurs per dissenyar el logotip –les 90 propostes es van exposar al passadís i hi va haver votacions–, i a tecnologia es va fer la recerca d’una aplicació àgil que permetés introduir totes les dades, la geolocalització dels espais treballats i la creació dels diferents QR.
A partir de demà tots els codis QR ja estaran instal·lats als vint punts –tasca que faran les brigades municipals– i els visitants i veïns de Vidreres podran accedir a l’aplicació, on trobaran els textos, les fotos i els àudios de cada indret. A més de la presentació, es farà difusió amb tríptics i cartells pel poble.
La valoració del projecte és tan positiva que els professors ja es plantegen buscar nous temes per als propers cursos. “Hem pensat en personatges il·lustres, en flora i fauna, també en els comerços..., però encara no ho tenim clar. Tampoc sabem si continuar amb el mateix grup d’alumnes o fer-ho amb els que facin primer el curs que ve.”