Banc Sabadell. Negocis per sempre
Serafí, una aposta per la tecnologia i el coneixement que impressiona
Amb més de seixanta anys d’història, aquesta empresa gràfica de Terrassa ha passat de fer estampes de comunió a ser un referent de la impressió que exporta un terç dels seus treballs
Una plantilla de 25 treballadors i més de seixanta anys d’història donen vida a aquesta empresa, que incorpora l’última tecnologia en impressió gràfica i que ha esdevingut un referent del sector a Catalunya. Serafí Indústria Gràfica va néixer l’any 1964 d’un projecte familiar de Serafí Gázquez i la seva dona, Vicenta Moya. L’objectiu era dedicar-se a imprimir estampes de comunió i targetes de visita i, sense abandonar l’esperit de la petita empresa i fruit de les circumstàncies de cada moment, ha arribat a facturar 3 milions d’euros anuals i envia els seus productes per tot el món. En els últims anys, fins i tot, ha certificat Cool Print, un sistema propi que, basat en reaccions químiques, permet imprimir textures i aromes sobre qualsevol substrat. La innovació sorgeix de l’esperit inquiet de la família: “Ens posem en tots els jardins”, assegura Maite Gázquez, que dirigeix l’empresa familiar juntament amb el seu germà Jaume.
Precisament, l’esperit emprenedor de la família Gázquez ha anat obrint camí al projecte. L’any 1976, l’agència de Madrid que treballava per als Jocs Olímpics de Moscou va aprovar la producció d’un milió de sobres per a Coca-cola amb un color i una tecnologia determinada que no totes les impremtes podien assumir. Avui en dia, l’empresa trigaria unes cinc hores a generar aquesta producció. Però aleshores “els meus pares i els seus treballadors van trigar unes quantes setmanes”, explica Maite Gázquez. Aquell repte els va perseguir com una benedicció i d’aquí ha sorgit el leitmotiv de l’empresa que es basa en l’oferta de solucions personalitzades per als clients.
Abans d’arribar al segle XXI, Serafí ja havia incorporat la tecnologia CTP (Computer to Plate) que els permetia guanyar velocitat i volum d’impressió, i per tant, convertia l’empresa en una de les més competitives del sector a Catalunya. “La màquina ens va costar més de 30 milions de les antigues pessetes, que per l’època era un dineral”, recorden els germans. Per això, en el seu camí, l’empresa ha comptat sempre amb els bancs com a companys de viatge. “Les inversions i reinversions són més amables quan hi ha confiança mútua”, explica Jaume Gázquez. Tant ell com la seva germana estan contents d’haver mantingut l’herència dels seus pares i que ara, les noves generacions familiars ja en formin part, cosa que els permet ser optimistes respecte al futur de l’empresa.
Unes “rara avis”
El màrqueting de Serafí és el tradicional. La feina ben feta els avala i el boca orella funciona de meravella. Els germans Gázquez gestionen una empresa amb 25 treballadors, asseguren que no els falta feina, i no tenen comercials. No els necessiten, de moment. La seva capacitat per personalitzar les produccions i oferir solucions alternatives els ha convertit en una empresa de referència en el sector. Asseguren que el seu model de negoci no ha estat mai el de anar a trucar a porta freda. Són hereus del Serafí que “triomfava com la San Miguel”, tal com li deien els amics, i porten l’esperit guanyador i la passió que es necessita per liderar petits projectes familiars que fan les coses més fàcils als seus clients.
Dels calendaris d’any nou als calendaris d’advent
Per als germans Gázquez, els últims treballs són els més preuats. Entre aquests projectes hi ha les 2.000 unitats del calendari d’advent que els ha encarregat Rocambolesc, la gelateria artesanal de Jordi Roca. Té forma de circ màgic i, si estires la carpa per obrir la caixa, apareix una pista de circ amb tots els detalls i uns calaixets petits per posar-hi la xocolata. Està feta tota amb cartró certificat per a ús alimentari, i pràcticament no té punts de cola. Aquestes petites joies són les que donen sentit a la feina que es fa a Serafí, on l’objectiu és fer realitat els reptes que sorgeixen en les reunions amb el client. Això els ha portat a ser un dels proveïdors de referència del FC Barcelona, per qui envien unes capses amb el carnet de nou soci, que arriben a mig món.