Societat

Territori vedat

El túnel del TGV a la zona de la Sagrada Família dificulta la mobilitat dels turistes i dels veïns

Dese­nes d’auto­cars des­car­re­gant i car­re­gant turis­tes noque­jats per la calor, car­rers mig tallats per les obres, con­duc­tors deso­ri­en­tats que inten­ten colar-se al car­ril reser­vat a bus i taxis, vore­res i xam­frans plens de tan­ques i de plan­xes que fan perillós cami­nar, soroll des de les vuit del matí a les deu de la nit de dilluns a diven­dres, para­des de bus anul·lades i pols, molta pols és l’esce­nari amb el qual han de con­viure cada dia des del 14 de juliol pas­sat els veïns del car­rer Mallorca, entre Sicília i Cas­ti­lle­jos, a causa de la cons­trucció del túnel del TGV. I això tot just ha començat.

Els vol­tants del tem­ple de la Sagrada Família han pas­sat de ser un dels racons més tran­quils del barri a con­ver­tir-se en un mal­son per als veïns i, de retruc, també per als turis­tes. Just davant de la plaça de la Sagrada Família, la ins­tal·lació dels pilons que han de pro­te­gir el tem­ple no només pro­voca pro­ble­mes al trànsit, que és des­viat per Cer­de­nya per un tre­ba­lla­dor, no per un guàrdia urbà. Aquesta obra ha con­ver­tit el sen­zill gest de sor­tir al car­rer en un repte, sobre­tot per als més grans.

A les vore­res, les tan­ques es bar­re­gen amb les plan­xes que gai­rebé no tapen els forats a terra fets per des­viar els ser­veis. A això cal afe­gir-hi la invasió del poc espai del via­nant per part dels grups de turis­tes que es diri­gei­xen al tem­ple expi­a­tori i que s’atu­ren en qual­se­vol racó a fer una foto. També rei­vin­di­quen el seu espai les boti­gues de records i les ter­ras­ses dels res­tau­rants, ple­nes a ves­sar cap al mig­dia.

La Isa­bel intenta arri­bar amb el carro de la com­pra fins al super­mer­cat. “Entre les obres i els turis­tes que van badant, anar a com­prar em resulta molt com­pli­cat. No sé què pas­sarà al setem­bre”, afirma.

I a l’altra punta de Mallorca, a l’altura de Padi­lla, l’esce­nari és simi­lar. Tot i que aquí no hi ha tants turis­tes, sí que hi ha un impor­tant tei­xit comer­cial. La majo­ria de boti­gues ara fan vacan­ces, però la cons­trucció del pou per fer el man­te­ni­ment de la tune­la­dora els pre­o­cupa molt per les reper­cus­si­ons econòmiques d’una obra que ja s’ha cobrat les pri­me­res vícti­mes a la zona del Clot i que té una durada de dos anys, com a mínim.
Els pro­pi­e­ta­ris de la pei­xa­te­ria Vicenç, al xamfrà de Mallorca amb Padi­lla, es quei­xen sobre­tot de la falta d’infor­mació. Ells, jun­ta­ment amb altres comer­ci­ants de la zona, han creat una asso­ci­ació d’afec­tats que, de moment, ha acon­se­guit arren­car a l’Ajun­ta­ment el com­promís de man­te­nir l’amplada de les vore­res, de dei­xar un car­ril obert per al trans­port públic i d’inten­tar com­pen­sar les pèrdues amb pro­mo­ci­ons que atre­guin els cli­ents.

La majo­ria coin­ci­deix a quei­xar-se de la falta d’infor­mació. “Fins que no han començat a fora­dar no ens han expli­cat res”, afirma un veí que no vol iden­ti­fi­car-se per poder cri­ti­car l’asso­ci­ació de veïns de la Sagrada Família: “L’asso­ci­ació està com­prada per l’Ajun­ta­ment i ens ha enga­nyat. Ens va asse­gu­rar que les obres de l’AVE no ens afec­ta­rien perquè es farien al subsòl i ara mira”.

Per inten­tar apai­va­gar les crítiques entre el sec­tor, el con­sis­tori ha enge­gat la cam­pa­nya Obert per obres, una ini­ci­a­tiva d’ERC apro­vada al ple del juliol pas­sat per aju­dar el comerç. Inclou senya­lit­zació específica, cam­pa­nyes de pro­moció i asses­so­ra­ment.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.