Societat

Manuel Bustos: "No pot ser que es faci xantatge polític amb el Quart Cinturó"

Entrevista a l'alcalde de Sabadell: "Tot té un límit i cal preguntar-se quins interessos tenen els partits que bloquegen aquesta inversió"

Arriba amb pres­ses. Acaba de tro­bar-se amb la con­se­llera Cap­de­vila per par­lar d'immi­gració. Asse­gura que és lle­ial al govern, però això no li impe­deix par­lar clar. Molt clar. No està d'acord amb el blo­queig que pateix el Quart Cin­turó des que el 2003 el tri­par­tit va arri­bar al govern de la Gene­ra­li­tat. I no li fa por dir-ho.

Ini­ci­a­tiva i Esquerra asse­gu­ren que hi ha un prin­cipi d'acord per al Pacte Naci­o­nal d'Infra­es­truc­tu­res, que pre­veu el Quart Cin­turó, però sense defi­nir-lo. Com ho veu l'alcalde d'un dels muni­ci­pis més afec­tats?
Des de Saba­dell i altres muni­ci­pis és evi­dent que ens pre­o­cupa que no es defi­nei­xin ni es con­cre­tin infra­es­truc­tu­res impor­tants. Si Cata­lu­nya ha de ser econòmica­ment com­pe­ti­tiva, cal garan­tir el dret a la mobi­li­tat.

¿El Quart Cin­turó és la pedra bàsica d'aquest dret per al Vallès?
Estem par­lant d'una comu­ni­cació entre comar­ques metro­po­li­ta­nes que ha de tenir en compte alguns fac­tors. Tenim dret a la mobi­li­tat trans­ver­sal i no només a cap a Bar­ce­lona. És un dret que no té la capa­ci­tat d'influ­en­ciar en el govern com d'altres.

¿Vol dir que els qui defen­sen impe­dir el Quart Cin­turó són més escol­tats?
Té més capa­ci­tat d'influ­en­ciar el govern un par­tit polític o una sen­si­bi­li­tat deter­mi­nada que la resta. No conec cap enti­tat econòmica o empre­sa­rial que no el defensi. No conec cap ajun­ta­ment o par­tit majo­ri­tari que no el defensi. Si hi ha un clam que rei­vin­dica aquesta comu­ni­cació, el que no pot ser és que hi hagi, per part d'algú, un xan­tatge polític que impe­deixi defi­nir el Quart Cin­turó. Cal pre­gun­tar-se quin interès tenen aques­tes for­ces polítiques a impe­dir aquesta inversió. La pre­o­cu­pació per l'entorn la com­par­tim.

És una via impres­cin­di­ble, segons diuen els estu­dis de mobi­li­tat.
Fins i tot els que hi estan en con­tra ente­nen que tard o d'hora s'haurà de fer. Tenim la xarxa viària col·lap­sada. No hi haurà una­ni­mi­tat, però no pot ser que, perquè no n'hi hagi, no es puguin fer les coses que majo­ritària­ment es defen­sen. Tot té un límit. Estem en temps de des­compte.

Com ho des­blo­que­ja­ria?

S'ha de con­sen­suar una pro­posta com més àmplia millor, però no podem estar eter­na­ment sense defi­nir-nos. S'està gene­rant una tensió inne­cessària al ter­ri­tori. És un debat estèril. Cor­rem el perill que la via quedi des­bor­dada quan la cons­truïm.

¿Vostè coneix alguna pro­posta en ferm del govern?
Només conei­xem volun­tats polítiques i titu­lars de diari. Si volen titu­lars, que no comp­tin amb nosal­tres. Neces­si­tem fets, com diu l'eslògan del pre­si­dent.

Quina capa­ci­tat ha de tenir el Cin­turó?
No dis­cu­tiré sobre el nom­bre de car­rils. Reco­nec l'esforç del govern en tots els àmbits, però no puc dei­xar de dir que no com­par­teixo la inde­fi­nició d'aquest teòric pacte. Hi ha un moment que dius: "Ja n'hi ha prou".

Però el dret a la mobi­li­tat que vostè reclama no es garan­teix amb un car­ril per sen­tit, ni pro­ba­ble­ment amb dos.
Demano al govern que assu­meixi la res­pon­sa­bi­li­tat de pren­dre les deci­si­ons que calen. És sem­blant al que passa amb el túnel d'Horta. Cal una comu­ni­cació fer­roviària directa del Vallès a la Sagrera, però també cal un nou vial. Que sigui de peatge si es vol, però dir que no és un error. Si en lloc de Coll­se­rola hi hagués un riu entre Bar­ce­lona i el Vallès, quants ponts tindríem?


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.