Societat

Pacte pel quart cinturó

L’obra formarà part del Corredor del Mediterrani, segons el Pacte Nacional d’Infraestructures, que signaran ERC i ICV, però no CiU i PP

Serà més estret o més ample, s’acos­tarà més o menys als nuclis urbans, però es farà. El Quart Cin­turó serà una rea­li­tat i for­marà part del Cor­re­dor del Medi­ter­rani, segons es desprèn de l’última versió del Pacte Naci­o­nal d’Infra­es­truc­tu­res, que tant ERC com ICV s’han com­promès a sig­nar. Tot i que el redac­tat és ambigu per no ferir les sus­cep­ti­bi­li­tats dels elec­to­rats de les dues for­ma­ci­ons, les fonts del govern con­sul­ta­des per l’AVUI no dei­xen lloc a dub­tes.

En el text defi­ni­tiu del pacte el Quart Cin­turó és l’única infra­es­truc­tura que té una des­cripció específica. En tres paràgrafs s’inse­reix la car­re­tera –ano­me­nada ronda del Vallès– en el marc d’un pro­grama per a la mobi­li­tat de la comarca que ha de pri­o­rit­zar el trans­port públic, s’asse­gura que “arri­barà fins a Gra­no­llers” i que la Gene­ra­li­tat pro­po­sarà “traçats alter­na­tius a la pro­posta avui vigent del minis­teri de Foment”.

Aquesta defi­nició abso­lu­ta­ment ambi­gua no vol­dria dir res si no anés pre­ce­dida de la defi­nició de les carac­terísti­ques que ha de tenir el Cor­re­dor del Medi­ter­rani. En aquest sen­tit, s’asse­gura que hi haurà una via d’alta capa­ci­tat “lliure de peatge entre la fron­tera fran­cesa i Alge­si­res”. Traduït en el mapa de Cata­lu­nya, això vol dir la unió de la N-2 i la N-340 des­do­bla­des a través del Quart Cin­turó, tal com ja pre­ve­uen els plans d’infra­es­truc­tu­res apro­vats pel minis­teri de Foment i pel depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial. Aquest últim amb el suport d’ERC i ICV en la pas­sada legis­la­tura.

De fet, si no hi hagués hagut aquesta defi­nició del Cor­re­dor del Medi­ter­rani, enti­tats com la Cam­bra de Comerç, Pimec o alguns col·legis pro­fes­si­o­nals no s’hau­rien adhe­rit a l’acord. En canvi, el text del pacte no con­venç ni CiU ni PP ni Foment del Tre­ball. Pre­ci­sa­ment, el res­pon­sa­ble con­ver­gent de la nego­ci­ació del pacte, Josep Rull, va car­re­gar con­tra l’excés d’ambigüitat, perquè “un pacte naci­o­nal no es pot inter­pre­tar de manera dife­rent” segons es miri amb un color polític o un altre. Però amb CiU o sense, el con­se­ller Nadal ja està ulti­mant els detalls perquè se signi el pacte aquest mes de setem­bre. És cons­ci­ent que l’acord arriba tard i, si sor­geix qual­se­vol impe­di­ment d’última hora, ja no se sig­narà, perquè que­darà menys d’un any per a les elec­ci­ons.

Actu­al­ment el Quart Cin­turó només està en obres entre Abrera i Ter­rassa i no hi hau­ria d’haver pro­ble­mes per con­sen­suar un traçat fins a Saba­dell. El tram entre Gra­no­llers i Saba­dell serà el mes com­pli­cat d’acor­dar a causa de la forta con­tes­tació social que hi ha al ter­ri­tori con­ve­ni­ent­ment mobi­lit­zada per ERC i ICV. “Caldrà un gran esforç per part de tots”, indi­cava Nadal en una entre­vista recent a l’AVUI. De Gra­no­llers cap al nord, la via més lògica de con­tinuïtat és el des­do­bla­ment de la C-35 fins a Maçanet.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.