El Camp de Tarragona i l'Ebre fan pinya perquè l'autovia A-68 acabe a Catalunya

Un centenar de polítics i empresaris participen en un acte a Gandesa per reclamar el desdoblament de l'N-420

«He vol­gut par­ti­ci­par en aquest acte perquè és un acte de país», va mani­fes­tar el secre­tari per a la Mobi­li­tat del Depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques, Manel Nadal, que ahir va assis­tir a l'acte con­vo­cat per l'Ajun­ta­ment de Gan­desa i les qua­tre cam­bres de comerç de la demar­cació per recla­mar a Foment que l'A-68 acabe a Cata­lu­nya, en lloc del País Valencià (Foment estu­dia totes dues alter­na­ti­ves). Tot i que les cam­bres havien recla­mat la presència de Mon­ti­lla, Nadal va garan­tir que la Gene­ra­li­tat està al cos­tat de la rei­vin­di­cació del Camp i l'Ebre, i que així ho expo­sarà al govern de l'Estat. «El govern escolta el clam de les Ter­res de l'Ebre i del Camp, ens unim a aquest clam i l'ate­nem en allò que ens per­toca», va dir Nadal. «És una demanda justa i necessària», va afe­gir-hi.

Sor­tida a l'Ebre

A més de la rei­vin­di­cació del des­do­bla­ment de l'N-420, els assis­tents al Palau del Cas­tellà van sig­nar un segon docu­ment en què es demana al govern de la Gene­ra­li­tat que el com­ple­mente amb el des­do­bla­ment de la C-43 (entre Gan­desa i Beni­fa­llet) i la C-12 (eix de l'Ebre, fins al port dels Alfacs). «Cata­lu­nya aspira a acon­se­guir un finançament just, un finançament que neces­si­tem per aten­dre les deman­des dels ciu­ta­dans i per poder fer infra­es­truc­tu­res», va asse­nya­lar Nadal, que va vin­cu­lar així el des­do­bla­ment de la C-43 al nou finançament.

Per la seua banda, el pre­si­dent de la Cam­bra de Comerç de Tor­tosa, José Luis Mora, va des­ta­car la importància del segon docu­ment sig­nat, que rei­vin­dica la inter­con­nexió de l'A-68 amb les Ter­res de l'Ebre. «Els governs de l'Estat i Cata­lu­nya tenen una opor­tu­ni­tat perquè l'equi­li­bri ter­ri­to­rial sigui rea­li­tat», va dir Mora, que va lamen­tar que ni el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat ni el con­se­ller de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques no hagues­sen par­ti­ci­pat en l'acte de Gan­desa. Amb tot, Mora va mos­trar-se satis­fet per l'àmplia repre­sen­tació de polítics i empre­sa­ris que van expres­sar ahir el seu suport a l'opció cata­lana de l'A-68.

Suport de tots els par­tits

De fet, la rei­vin­di­cació de les cam­bres de comerç i l'Ajun­ta­ment de Gan­desa va rebre el suport de tots els par­tits polítics amb repre­sen­tació al Par­la­ment de Cata­lu­nya. Així, el por­ta­veu de CiU, Oriol Pujol, va rei­vin­di­car que l'A-68 «és tan necessària com el quart cin­turó». El dipu­tat soci­a­lista Fran­cesc Vallés va expli­ci­tar el suport a la doble sor­tida de l'A-68 pel Camp i l'Ebre «per ser més com­pe­ti­tius» i «per cohesió ter­ri­to­rial». La dipu­tada d'ERC Marta Cid va recor­dar el dèficit en infra­es­truc­tu­res a les Ter­res de l'Ebre i la importància que tindrà aquesta via. Des del PP, Fran­ces Ricomà va des­ta­car la importància d'arri­bar al con­sens de totes les parts. I final­ment, Daniel Pi (ICV) va dir que la pro­posta del Camp i l'Ebre és «raci­o­nal».

MIQUEL AUBÀ
ALCALDE DE GANDESA
«Fa temps que lluito per la unitat que hem aconseguit i ara tenim més força davant el Ministeri de Foment. Amb això, però, no n'hi ha prou hem de seguir treballant per aconseguir l'A-68.»
JOSÉ LUIS MORA
PRESIDENT DE LA CAMBRA DE COMERÇ DE TORTOSA
«Els governs de l'Estat i Catalunya tenen l'oportunitat que l'equilibri territorial sigui realitat. La Generalitat s'ha de posar les piles i fer força davant de Foment.»
ISAAC SANROMÀ
president de la cambra de comerç de reus
«Si no aconseguim l'A-68, la Terra Alta i el Priorat continuaran a la cua del benestar del país. És un tren que no podem deixar passar; serà la justa compensació al territori.»
MANEL NADAL
secretari per A la mobilitat de la generalitat
«Si hem de ser iguals que la resta de l'Estat, a Catalunya necessitem autovies lliures de peatges. És just i necessari el desdoblament de l'N-420 fins a Tarragona.»

Es crearà una comissió de seguiment

L'acte del Palau del Castellà de Gandesa va servir per escenificar la unitat de criteri que existeix al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre sobre l'A-68. Una unanimitat que no ha estat fàcil i que ha costat temps. «Fa temps que lluito per aquesta unitat», va dir l'alcalde de Gandesa, Miquel Aubà, que des del principi s'ha decantat perquè l'A-68 segueixi el traçat de l'N-420 fins a Tarragona. En canvi, a la part sud de les Terres de l'Ebre i a la Cambra de Comerç de Tortosa els ha costat una mica més fer-se pròpia aquesta reivindicació, fins que han aconseguit que s'hi inclogui una interconnexió fins al port dels Alfacs. «Davant de Foment, només podíem presentar-hi una proposta; si no seria com si no juguéssim la partida», va dir el delegat del govern a les Terres de l'Ebre, Lluís Salvadó. És en aquest sentit que els assistents a l'acte d'ahir van signar dos documents, l'un que s'enviarà a Foment i l'altre a la Generalitat.

La lluita dels defensors de l'opció catalana de l'autovia d'Aragó (A-68) continuarà, i és per això que ja han decidit la creació d'una comissió de seguiment que es constituirà la setmana que ve i que a més de l'Ajuntament de Gandesa i les cambres de comerç estarà integrada per representants de totes les formacions polítiques amb representació al Parlament.

Ajuntaments d'Aragó

D'altra banda, Aubà va destacar que hi ha set ajuntaments d'Aragó que s'han adherit al manifest de Gandesa: Calaceit, Arenys de Lledó, Lledó, Queretes, Massalió, Maella i Valdealgorfa. També hi dóna suport el Consell Comarcal del Matarranya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.