Infraestructures

El TAV relleva el Talgo per anar a París

Avui arriba l'alta velocitat a les comarques gironines

El nou servei ferroviari apropa Catalunya al cor d'Europa

A les 11.06 h d'avui al matí l'alta velo­ci­tat fer­roviària començarà a ope­rar a les comar­ques giro­ni­nes. Serà gai­rebé dos anys més tard del pre­vist, i només en el tram inter­na­ci­o­nal entre Figue­res i Per­pinyà. En l'espera de com­ple­tar les obres entre Girona i Figue­res i les del pas per Bar­ce­lona, la cir­cu­lació del TAV arriba coixa, però, al cap i a la fi, arriba. Per a qui pre­fe­reixi el tren a l'avió, París, Mont­pe­ller, Nimes i Nar­bona que­den ara una mica més a prop.

El ser­vei que avui es posa en marxa té dos grans con­seqüències més enllà de la millora de les con­ne­xi­ons entre l'Alt Empordà i el Ros­selló. Una és sobre­tot de caràcter simbòlic, perquè posa fi a l'aïlla­ment de l'ample de via del sis­tema fer­ro­vi­ari ibèric, dife­rent al dels estàndards euro­peus, i que ha llas­tat la con­nexió inter­na­ci­o­nal de l'Estat espa­nyol. L'altra és la d'apro­par Cata­lu­nya al cor d'Europa en tren. La línia que avui comença i que arriba fins a París per­met un accés més ràpid i directe a esta­ci­ons intermèdies del TGV i faci­lita com­bi­na­ci­ons cap a Lió, Mar­se­lla, Tolosa, Torí, Milà, Zuric i Estras­burg.

Sense con­tinuïtat

El tram del tren d'alta velo­ci­tat que avui arrenca con­necta l'Alt Empordà i el Ros­selló. Però la para­doxa és que no enllaça amb cap via amb les matei­xes pres­ta­ci­ons, perquè els trams imme­di­a­ta­ment ante­rior i poste­rior encara no tenen les carac­terísti­ques de la via d'alta velo­ci­tat. Pel sud, i, fins com a mínim a finals del 2012, no s'haurà enlles­tit l'obra al cen­tre urbà de Girona i entre la ciu­tat i Figue­res. A més, falta també el pas sub­ter­rani de Bar­ce­lona, i la sor­tida fins a Mollet. Entre aquest punt i l'entrada de Girona, l'obra ja està feta i de moment s'uti­lit­zarà per al pas de mer­ca­de­ries.

Pel què fa al nord, entre Per­pinyà i Mont­pe­ller l'alta velo­ci­tat tot just es troba en fase de pro­jecte, i les últi­mes pre­vi­si­ons són que entri en fun­ci­o­na­ment el 2020. I entre Mont­pe­ller i Nimes, amb les res­pec­ti­ves conur­ba­ci­ons fer­roviàries i la pre­visió d'un trànsit mixt de viat­gers i mer­ca­de­ries, el pro­jecte s'ha d'adju­di­car l'any que ve i hau­ria d'estar aca­bat el 2016. Per sor­tir del pas, men­tre ja fun­ci­oni el túnel del Pertús, la línia de tren con­ven­ci­o­nal entre Per­pinyà i Nimes s'ha adap­tat perquè hi puguin pas­sar els com­bois del TGV a una velo­ci­tat supe­rior a la d'un tren nor­mal, però sen­si­ble­ment infe­rior a l'alta velo­ci­tat. L'exe­cució del cor­re­dor medi­ter­rani a l'Estat francès va, doncs, més endar­re­rida que a Cata­lu­nya, però per fer els trams pen­dents no s'haurà de can­viar de fer­ro­car­ril ni s'hau­ran de fer ope­ra­ci­ons de can­vis d'eix.

Con­nexió amb Girona

En tot cas, l'estació de Vila­fant viurà avui un dia històric. En aquesta pri­mera etapa hi haurà qua­tre tra­jec­tes dia­ris en alta velo­ci­tat, que ges­ti­o­narà la com­pa­nyia fran­cesa SNCF. Els trens sor­ti­ran de Vila­fant en direcció nord a les 11.06 h i a les 15.02 h, i arri­ba­ran a París en poc més de cinc hores i mitja. En sen­tit invers, sor­ti­ran de l'estació de Lyon de París a les 7.20 h i a les 15.20 h, per arri­bar a Figue­res tres minuts després de les tres del mig­dia i les nou de la nit res­pec­ti­va­ment. Els temps de recor­re­gut repre­sen­ten un estalvi d'una mica més de cinc hores res­pecte el tren noc­turn actual. Els preus oscil·laran entre els 54,50 i els 108,90 euros per anar fins a París, en funció del tipus de bit­llet i del fet de si es com­pra amb dret a can­viar-lo o reem­bor­sar-lo.

A l'estació de Figue­res-Vila­fant, Renfe ofe­rirà un ser­vei per con­nec­tar el TAV amb les ciu­tats de Girona i Bar­ce­lona. El tren cir­cu­larà per la via con­ven­ci­o­nal i no farà cap altra atu­rada al mig, amb un tra­jecte que durarà 32 minuts fins a Girona i 1 hora i 40 minuts fins a l'estació de Sants. Aquests bit­llets s'hau­ran de com­prar a les taqui­lles de Renfe, men­tre que per al TAV ja es pot fer Inter­net.

LES XIFRES

2020
és l'any
en què l'Estat francès ha previst acabar les vies noves de Perpinyà a Montpeller
70,8
euros
és el preu que s'haurà de pagar per anar de Figueres a París

LES DATES

4
trens
diaris del TAV pararan a Vilafant, dos d'anada a París, i dos de tornada
2012
és quan
hauria d'entrar en servei la línia sencera del TAV entre Barcelona i Perpinyà


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.