Infraestructures

La química s'avindria al pas subterrani pel polígon nord

El govern ho proposa perquè l'antic corredor Reus-Roda sigui compatible per a les mercaderies, com estudia Foment, i els passatgers, com volen els municipis però rebutjava fins ara la indústria

Les mer­ca­de­ries pro­ba­ble­ment com­par­ti­ran amb els pas­sat­gers la nova línia que pla­neja Foment, almenys en el tram que aca­bin uti­lit­zant de l'antic cor­re­dor Reus-Roda de Berà. El govern català, per mitjà dels diver­sos plans sec­to­ri­als i ter­ri­to­ri­als apro­vats aquesta legis­la­tura, manté la idea de recu­pe­rar la línia –per con­nec­tar la capi­tal del Baix Camp amb l'actual estació del TAV i el Baix Penedès– també per a la nova xarxa de roda­lies que pro­jecta al Camp de Tar­ra­gona, ara que li han estat trans­fe­ri­des les com­petències. Les inten­ci­ons, que secun­den els prin­ci­pals muni­ci­pis afec­tats, no les com­par­ti­ria d'entrada el minis­teri, par­ti­dari en prin­cipi d'una línia només per a mer­ca­de­ries, i també han estat rebu­des amb recel per la indústria química, que veu el fet que es pre­ve­gin trens de pas­sat­gers pel mig del polígon petroquímic nord –i els con­di­ci­o­nants que se'n deri­ven, com ara fran­ges mínimes de segu­re­tat– com una pos­si­ble hipo­teca per al seu pre­sent i, sobre­tot, per a expan­si­ons futu­res.

Així ho va al·legar arran de la pri­mera apro­vació ini­cial del pla direc­tor urbanístic de l'àmbit cen­tral del Camp, feta a l'abril, per la qual cosa el govern ha estu­diat una solució que ha incor­po­rat a la segona apro­vació ini­cial del docu­ment, que va fer el 25 de novem­bre. I és que, tal com expli­cava aquell dia el direc­tor gene­ral d'Actu­a­ci­ons Estratègiques i Política de Sòl, Joan Llort, la línia “serà pre­fe­rent­ment per a mer­ca­de­ries, però no es pot obli­dar el seu valor estratègic per a pas­sat­gers”. El govern, també interes­sat a recu­pe­rar la línia per a mer­ca­de­ries per poten­ciar així l'estació de Cons­tantí, admet “un ele­ment con­flic­tiu al polígon nord, si bé hi ha solu­ci­ons que hi farien com­pa­ti­ble els ele­ments de pro­tecció per al pas de pas­sat­gers”. Uns ele­ments que, a grans trets, con­sis­ti­rien a fer sub­terrània la línia en els trams més pro­pers a la química, una solució que, segons Llort, “no és pas com­plexa ni tin­dria un cost inas­su­mi­ble”.

D'acord amb reser­ves

La pro­posta ha estat aco­llida encara amb reser­ves per part de la indústria, que tan­ma­teix està dis­po­sada a accep­tar-la. Ho admet Ramon Font­boté, gerent de l'Asso­ci­ació Empre­sa­rial Química de Tar­ra­gona (AEQT): “La nos­tra pre­ferència seria que la via anés fora del polígon, o, en el seu defecte, que fos només per a mer­ca­de­ries, però ara hi ha una pro­posta ver­bal que garan­ti­ria que no tingués afec­tació sobre els ter­renys dis­po­ni­bles”. L'AEQT, en aquest sen­tit, es man­tindrà a l'expec­ta­tiva de la solució que pugui incloure la segona apro­vació ini­cial –que encara no s'ha publi­cat–, i l'ana­lit­za­ran per pre­sen­tar-hi, si cal, noves al·lega­ci­ons.

En una línia simi­lar, fonts de Rep­sol –la prin­ci­pal empresa afec­tada, on de fet s'acaba ara la línia en un cul-de-sac– asse­gu­ren que no estan pas con­tra la recu­pe­ració del cor­re­dor, però sí que dema­nen que s'hi pre­ve­gin els matei­xos con­di­ci­o­nants de segu­re­tat que han seguit ells quan hi han fet ampli­a­ci­ons: “Només diem que ho tin­guin en compte i, si no té cap reper­cussió en Rep­sol, els tècnics ja deter­mi­na­ran qui­nes solu­ci­ons cal uti­lit­zar”. L'empresa, això sí, també ha recor­dat que l'antic cor­re­dor “és de via única, i en molts trams és molt difícil des­do­blar-la”, per la qual cosa es pre­gunta si té sen­tit recu­pe­rar-lo: “Pot­ser seria més lògic fer una doble via nova per a pas­sat­gers i mer­ca­de­ries paral·lela a l'enllaç del cor­re­dor medi­ter­rani, a tocar de Cons­tantí”, una solució que també havia sug­ge­rit el Port de Tar­ra­gona.

Els ajuntaments no han rebut res

AEQT, Repsol,



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.