Societat

Setmana en blanc

La majoria dels alumnes no tindran un record especial de la primera, i possiblement l'última, setmana de vacances d'hivern ja que no faran cap activitat de lleure

La minoria d'escolars que fan un veritable descans surten a la neu

El curs esco­lar 2010-2011 començava el 7 de setem­bre pas­sat amb una gran nove­tat: la set­mana de vacan­ces d'hivern, la pri­mera, i segu­ra­ment l'última, que se cele­bra en l'història recent del sis­tema edu­ca­tiu català. El nou període fes­tiu s'ha bate­jat com a set­mana blanca, ins­pi­rant-se en el model francès en què l'alum­nat des­tine aquests dies a la pràctica de l'esquí. En el cas català, els infants a qui les famílies els poden pagar una acti­vi­tat de lleure, sí que ani­ran a la neu. No obs­tant això, la major part de l'alum­nat es que­darà a casa, a cura dels avis.

Per tant, aquest des­cans ideat per fer períodes de tre­ball més regu­lars –que es farà aquesta set­mana o la pròxima, segons el ter­ri­tori– tindrà color blanc per a aque­lla mino­ria d'infants que ani­ran a esquiar. La resta es que­da­ran en blanc, sense cap acti­vi­tat extra­or­dinària: can­gurs a càrrec d'avis, fami­li­ars o amics, o casals al mateix espai de l'escola.

“Al final, s'ha con­ver­tit en una set­mana en què tot­hom ha tram­pe­jat com ha pogut”, explica Imma Fuyà, pre­si­denta de la Fede­ració d'Asso­ci­a­ci­ons de Pares d'Alum­nes de Cata­lu­nya (FAPAC). Els pares que, ja sigui per l'efecte psi­cològic de la crisi o per una neces­si­tat econòmica real, han deci­dit no pagar per una acti­vi­tat de lleure han recor­re­gut als avis. “També hi ha casos en què diver­ses famílies s'han posat d'acord per aga­far-se cadas­cuna d'elles un dia lliure i, per torns, anar-se fent càrrec dels nens de tots”, des­taca Fuyà.

Toc d'alerta

La Fun­dació Cata­lana de l'Esplai i la Pere Tarrés asse­gu­ren que l'oferta d'acti­vi­tats ha superat la demanda. “La crisi, la inde­fi­nició sobre la set­mana de vacan­ces, la reducció dels ajuts...”, són algu­nes cau­ses apun­ta­des per Marc Gui­lera, res­pon­sa­ble d'acti­vi­tats de vacan­ces de la Fun­dació Cata­lana de l'Esplai. No obs­tant això, l'acti­vi­tat que sí ha tin­gut èxit és la sor­tida a la neu. En el cas de la Pere Tarrés, Oriol Sama­ranch, cap de vacan­ces i lleure, explica que durant la set­mana del 7 a l'11 de març s'han hagut de doblar pla­ces. Davant d'això, Gui­lera alerta de la pola­rit­zació que s'està pro­duint: “Mol­tes famílies no han pogut apun­tar els infants a cap acti­vi­tat, però les que ho han pogut fer han optat per l'esquí. Hi ha el perill que l'edu­cació en el lleure es con­ver­teixi en una acti­vi­tat d'exclusió”.

Pel que fa a la reducció dels ajuts ini­ci­al­ment pla­ni­fi­cats, des de la FAPAC subrat­llen que la reta­llada no ha tin­gut una incidència sig­ni­fi­ca­tiva. “Era una con­vo­catòria d'ajuts per a tot­hom, fins i tot per a qui no ho neces­si­tava”, recorda Fuyà. També insis­teix que abans de la tiso­rada se sub­ven­ci­o­nava el 10% de l'acti­vi­tat i ara només el 5%, quan l'ideal hau­ria estat al vol­tant del 40%.

Debat serè sobre el calendari

La Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes de Catalunya (FAPAC) reclama que el debat sobre el calendari escolar es torni a posar sobre la taula després del canvi fallit d'aquest curs 2010-2011. “La FAPAC va donar suport a un calendari que començava abans al setembre i que durant tot el curs mantenia la jornada partida de matí i tarda, amb algunes excepcions”, recorda la presidenta, Imma Fuyà. La realitat ha estat que en les acaballes del mandat de l'exconseller Ernest Maragall es va tirar enrere amb l'eliminació de la jornada intensiva a l'estiu.

Des de la FAPAC, també consideren un fracàs la nova setmana de vacances d'hivern per la falta de conciliació laboral i familiar, així com dels ajuts. “Volíem esponjar el curs i que els infants gaudissin d'unes vacances, amb els pares o ells sols, però d'un descans real, no el que realment passarà en la majoria dels casos”, insisteix Fuyà.

En opinió de la presidenta de la FAPAC, no hi ha pressa per tornar a posar aquesta qüestió sobre una taula de negociació en què Fuyà reclama hi hagi representació de les famílies, l'administració, els sindicats del professorat i les entitats de lleure. “Hem de fer les coses pensades i sense pressa perquè de tant esborrar i escriure de nou, els quaderns s'acaben fent malbé”, subratlla Fuyà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.