Societat

On aparquem?

La qüestió d'on deixar el vehicle és el punt negre de les Fires per a la multitud que arriba de fora

En aquestes dates es fa més evident un problema que Girona té sempre

A Girona hi ha 64.000 places d'aparcament,de les quals 25.600 són al carrer i gratuïtes

Anava cami­nant per la vorera quan un con­duc­tor es va parar a la meva altura i em va pre­gun­tar on podia apar­car. Em vaig posar a riure perquè érem al mig de Girona i era diu­menge pas­sat al mig­dia. Evi­dent­ment, devia ser el pri­mer cop que aquell home visi­tava la ciu­tat en ple­nes fires –això, o és que tenia un sen­tit de l'humor molt desen­vo­lu­pat– i no estava al cas que durant les fes­tes de Sant Narcís o bé et pre­sen­tes a punta de clar o bé et resig­nes a bus­car un racó a la perifèria i a cami­nar més del que hau­ries desit­jat. Hi ha l'opció de pagar per un apar­ca­ment pri­vat, però fins i tot aquesta pos­si­bi­li­tat –gens acon­se­lla­ble per a les mal­pa­ra­des eco­no­mies domèsti­ques– s'ha de des­car­tar a par­tir de mig matí.

Explica el regi­dor de Mobi­li­tat, Joan Alcalà, que mal­grat les apa­ren­ces aquest any no és dels pit­jors. El que no varia –hi afe­geix– són les zones on es detec­ten més infrac­ci­ons d'apar­ca­ment, com ara Pedret i la Devesa. “Però som tole­rants i la grua actua només quan el vehi­cle fa nosa o repre­senta un perill”, acla­reix, refe­rint-se prin­ci­pal­ment a l'obs­trucció de guals i l'ocu­pació de vore­res o pas­sos de via­nants.

De fet, de pla­ces d'apar­ca­ment lliure a la via pública n'hi ha moltíssi­mes (repar­ti­des per tota la ciu­tat, 25.600, un 40% de les 64.000 que hi ha en total, si hi sumem pàrquings par­ti­cu­lars, de paga­ment i zones bla­ves) i aquest any s'han pogut usar per pri­mer cop les del vial obert recent­ment a tocar de les hor­tes de Santa Eugènia. El pro­blema és que l'allau de visi­tants d'aquests dies des­borda tots els espais. A la ciu­tat hi ha regis­trats més de 45.000 turis­mes (prop d'un per cada dos habi­tants, un índex ele­vadíssim), un nom­bre que durant les Fires s'incre­menta de manera nota­ble.

Seria injust cri­ti­car Girona per la manca d'apar­ca­ment basant-nos tan sols en el que passa durant les Fires. Cap ciu­tat del món no dona­ria l'abast, si l'envaïssin com passa aquí aquests dies.

Assig­na­tura pen­dent

El que real­ment hau­ria de pre­o­cu­par és el dèficit d'apar­ca­ment que hi ha la resta de l'any. Segons les dades de l'Ajun­ta­ment, cada dia es pro­du­ei­xen 278.000 des­plaçaments en vehi­cle i es cal­cula que 66.000 vehi­cles d'altres muni­ci­pis entren i sur­ten de la ciu­tat. No n'hi ha prou amb les 25.600 pla­ces d'apar­ca­ment lliure. I siguem rea­lis­tes: que ens ani­mem a usar mas­si­va­ment el trans­port públic per arri­bar a la ciu­tat –a aquesta i a qual­se­vol altra– va per llarg. Si a aquest esce­nari hi afe­gim la legítima aspi­ració de Girona de reti­rar el trànsit del cen­tre, la neces­si­tat de dis­po­sar de més apar­ca­ments a l'exte­rior del nucli resulta evi­dent. De fet, l'equip de govern gironí ho té entre les seves pri­o­ri­tats. En la cam­pa­nya elec­to­ral, CiU va pro­me­tre 1.000 pla­ces noves, i de moment no se n'han pas des­dit. L'estratègia –han expli­cat– serà el con­di­ci­o­na­ment de solars als afo­res perquè el visi­tant hi deixi el vehi­cle. Des d'aquí, es podrà anar cap al cen­tre amb trans­port públic, que pas­sa­ria amb més freqüència. Sona bé. A veure si per les Fires de l'any que ve els podem estre­nar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.