Societat

Societat

Semàfors orfes

Ni des de l'Ajuntament ni Carreteres s'aclareix de qui és la titularitat dels quatre semàfors de la travessera de Llanars

L'alcalde diu que al poble li costen uns 5.000 euros anuals i que això lesiona les arques locals

A Lla­nars hi ha qua­tre punts semafòrics, dos que regu­len el trànsit de vehi­cles i de via­nants a la tra­ves­sera urbana de la car­re­tera gene­ral, i dos més d'aquests, abans, que aler­ten els con­duc­tors que s'apro­pen a un semàfor. El pro­blema és que ningú no sap o no vol saber de qui són i això és espe­ci­al­ment impor­tant perquè el seu man­te­ni­ment és car, i encara és més greu si es té en compte que l'Ajun­ta­ment d'aquest petit poble de la vall de Cam­pro­don té un pres­su­post de poc més de mig milió d'euros. El cost de man­te­ni­ment d'aquests semàfors és d'entre 4.000 i 5.000 euros anu­als, perquè estan equi­pats amb tec­no­lo­gia que, a hores d'ara, ja és vella.

Per això, l'Ajun­ta­ment de Lla­nars ha ini­ciat alguns con­tac­tes amb la direcció gene­ral de Car­re­te­res, que és l'admi­nis­tració pro­pietària de la via, per acla­rir la titu­la­ri­tat d'aquests semàfors. L'alcalde, Esteve Costa (Inde­pen­dents per Lla­nars), manté que tot i que estan situ­ats en una tra­ves­sera urbana, es tracta d'uns senyals lumínics ins­tal·lats en una via pública de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya. I, de moment, Car­re­te­res fa l'orni. De fet, aquests semàfors es van ins­tal·lar quan la car­re­tera, que uneix Cam­pro­don amb Set­ca­ses, era de la Dipu­tació de Girona. Hi havia, per tant, una altra admi­nis­tració pro­pietària de la via i un altre Ajun­ta­ment, i això com­plica el cas.

Es tracta de dos punts semafòrics molt impor­tants per aquest muni­cipi. No tant, els dies fei­ners, en què el trànsit és rela­ti­va­ment limi­tat. Sí, en canvi, els dies fes­tius i les vigílies de fes­tiu, sobre­tot durant la tem­po­rada d'esquí, ja que és l'únic accés a l'estació d'esquí alpí de Vall­ter 2000. Durant la set­mana de la Puríssima, per exem­ple, es cal­cula que per la vall de Cam­pro­don s'hi van moure unes 14.000 per­so­nes. Aquests semàfors, doncs, no només són impor­tants per regu­lar el trànsit, sinó també, i sobre­tot, per a la segu­re­tat dels veïns i dels qui es mouen per Lla­nars i per faci­li­tar la per­me­a­bi­li­tat d'aquesta car­re­tera per als qui van a peu. Cal recor­dar que la tra­ves­sera passa a tocar de la plaça Cata­lu­nya i l'Ajun­ta­ment i de l'església, el cen­tre neuràlgic del poble.

L'alcalde diu que té la solució. Esteve Costa està dis­po­sat a man­te­nir aquests semàfors con­nec­tats a la xarxa elèctrica que depèn de l'Ajun­ta­ment de Lla­nars. Segons ell, can­vi­ant les bom­be­tes actu­als per altres de tec­no­lo­gia LED, el con­sum es reduirà con­si­de­ra­ble­ment. A canvi, vol que Car­re­te­res assu­meixi el seu man­te­ni­ment. A hores d'ara, i men­tre no s'arribi a una solució, el cost ínte­gre –man­te­ni­ment més con­sum– va tot a càrrec del govern local.

L'alcalde de Lla­nars recorda que l'Ajun­ta­ment fa un gest man­te­nint els semàfors con­nec­tats a la xarxa pública muni­ci­pal, sobre­tot si es té en compte que això evita a Car­re­te­res haver de dema­nar una nova esco­mesa pública.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.