L'autovia d'Aragó continuarà per Morella i Vinaròs, en detriment del Camp i l'Ebre

El PSC hi contraposa el compromís de la Generalitat de desdoblar tant l'N-420 com l'eix de l'Ebre a través de l'Estatut

L'espe­rit de Gan­desa pot con­ti­nuar viu, però des d'ahir com a reacció més que no pas com a rei­vin­di­cació. Dos mesos i mig després que alcal­des i ins­ti­tu­ci­ons de la demar­cació de Tar­ra­gona van abo­nar a la capi­tal de la Terra Alta el clam per la con­tinuïtat cata­lana de l'A-68, el Minis­teri de Foment els ha donat cara­bassa. Unes hores després que es tanqués l'acord de finançament amb Cata­lu­nya, Blanco apro­fi­tava l'ocasió d'ofe­rir un supo­sat gest de com­pli­ci­tat envers el País Valencià. «El govern cen­tral, com és de justícia, ha assu­mit molts dels plan­te­ja­ments de la Gene­ra­li­tat Valen­ci­ana», va valo­rar ahir el con­se­ller de Pre­sidència, el cas­te­llo­nenc Vicent Ram­bla.

El cas és que l'estudi previ per triar una de les dues alter­na­ti­ves a la con­ti­nu­ació de l'A-68 deter­mina que la car­re­tera tindrà una sor­tida al mar per Cas­telló, empa­rant-se en hipotètiques «raons tècni­ques, soci­als o econòmiques», segons va esgri­mir ahir mateix el coor­di­na­dor par­la­men­tari del PSC a Madrid, Fran­cesc Vallès. El dipu­tat reu­senc, abans de plan­te­jar una nova ofen­siva per la via­bi­li­tat de con­ver­tir l'N-420 en auto­via, va dir que el seu par­tit res­pecta la decisió del minis­teri i no entrarà en cap «bata­lla ter­ri­to­rial». «Però per a nosal­tres el des­do­bla­ment de l'N-420 con­ti­nua sent una pri­o­ri­tat i per al govern de la Gene­ra­li­tat, també», va garan­tir. «Una cosa no treu l'altra», va insis­tir. Pot­ser no, però el que sem­bla inqüesti­o­na­ble és que els temps seran dife­rents, i que per a una hipotètica elecció de l'opció cata­lana ja s'hau­ria posat fil a l'agu­lla, un fet que no s'ha produït.

De tota manera, afer­rant-se als motius soci­o­e­conòmics que han donat cober­tura a la recla­mació d'una con­nexió millor entre Tar­ra­gona i Aragó, Vallès no va llançar la tova­llola i va trans­me­tre el «com­promís» inequívoc del con­se­ller de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques (PTOP) de la Gene­ra­li­tat, el també soci­a­lista Joa­quim Nadal, d'incloure com a pri­o­ri­tat cata­lana el des­do­bla­ment de l'N-420 en la futura revisió del pla estratègic d'infra­es­truc­tu­res del Trans­port, docu­ment de pla­ni­fi­cació esta­tal en matèria d'infra­es­truc­tu­res que Blanco mateix pre­veu actu­a­lit­zar abans que s'acabi l'any.

Vallès va anar més enllà i, tot i que ara mateix no té l'aval esta­tal per a la millora de l'N-420, va anun­ciar que el PSC forçarà la inclusió d'una par­tida en el pres­su­post gene­ral de l'Estat del 2010 per encar­re­gar l'estudi infor­ma­tiu sobre el des­do­bla­ment de la car­re­tera –de titu­la­ri­tat esta­tal–, que uneix Gan­desa, Cor­bera, Móra, Fal­set i Reus. «Encara que l'Estat no hi aposti actu­al­ment, gràcies a la dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera de l'Esta­tut [la que esta­bleix la inversió de l'Estat en infra­es­truc­tu­res a Cata­lu­nya en pro­porció al pes del PIB català] la Gene­ra­li­tat pot esta­blir les seves pri­o­ri­tats i incloure-les a les comis­si­ons bila­te­rals [Estat-Gene­ra­li­tat]», va defen­sar. Fins i tot va aven­tu­rar que podria ser el mateix govern català qui fes efec­tiva l'exe­cució del des­do­bla­ment, a través d'un con­veni amb l'Estat. De moment, però, l'única con­tra­par­tida ofe­rida per Foment és, segons el PSC, acce­le­rar les vari­ants pen­dents en el tram català de l'N-420, Cor­bera, Gan­desa i Riu­de­cols, i, d'una manera més abs­tracta, el com­promís de fer que la xarxa esta­tal de car­re­te­res no arra­coni les Ter­res de l'Ebre.

La C-43 i la C-12

En aquest punt, però, també hi té un paper essen­cial la Gene­ra­li­tat, que ja tenia la intenció d'apor­tar un doble accés de l'auto­via d'Aragó al mar català –si l'Estat hagués apos­tat per Fal­set– des­do­blant la C-43 (entre Gan­desa i Beni­fa­llet) i la C-12 (eix de l'Ebre), i habi­li­tant així una sor­tida al port dels Alfacs. Segons els soci­a­lis­tes cata­lans, el govern con­ti­nua apos­tant pel doble des­do­bla­ment de la que seria la Y cata­lana (N-420 i eix de l'Ebre), tot amb càrrec a l'Esta­tut, encara que les obres a la vall de l'Ebre, en ser dues car­re­te­res de titu­la­ri­tat cata­lana, les hau­ria de fer per força el PTOP.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.