Infraestructures

Municipis del Tarragonès rebutgen la línia i exigeixen la Reus-Roda per a passatgers

Els nuclis afectats no volen que els travessin mercaderies perilloses, i reivindiquen la via com a connexió a l'estació del TAV

Encara por­tarà cua el traçat defi­ni­tiu de la línia de mer­ca­de­ries, sobre­tot al Tar­ra­gonès. «Tra­vessa tota la comarca de punta a punta, inclo­ent-hi alguns nuclis urbans, i no ho veiem clar, perquè molts muni­ci­pis han mani­fes­tat la seva opo­sició que l'antiga línia Reus-Roda es con­ver­teixi només al pas de mer­ca­de­ries», explica el pre­si­dent del Con­sell Comar­cal i alcalde de la Secuita, Eudald Roca. Per això, a més dels ajun­ta­ments afec­tats, el mateix ens supra­mu­ni­ci­pal ha pre­sen­tat les seves pro­pos­tes en el ter­mini de sug­ge­ri­ments que Foment va tan­car tot just a prin­cipi d'agost. Roca, de tota manera, admet: «Sabem que és un tema impor­tantíssim i que la línia per algun lloc ha de pas­sar, així que hi ha una certa resig­nació que s'aca­barà fent, tot i que almenys tenim l'espe­rança que, mal per mal, també hi puguin pas­sar viat­gers.»

El Con­sell Comar­cal havia recla­mat des de feia qua­tre anys que es des­tinés l'antic cor­re­dor fer­ro­vi­ari a via verda turística per l'inte­rior del Tar­ra­gonès, una idea a la qual ja ha renun­ciat. «Almenys si la línia s'adeqüés també per a pas­sat­gers es podria con­ver­tir en una mena de roda­lies que ver­te­bra­rien l'inte­rior de la comarca, perquè ara muni­ci­pis com el Morell, la Pobla de Mafu­met, Pera­fort o la Secuita han per­dut la comu­ni­cació amb Reus», refle­xi­ona.

Auto­no­mia muni­ci­pal

El traçat del cor­re­dor, en qual­se­vol cas, pot ser motiu de des­a­vi­nen­ces també entre muni­ci­pis. Els ajun­ta­ments del Morell i la Pobla, així, han pre­sen­tat pro­pos­tes con­jun­tes per dema­nar que s'opti pel cor­re­dor sud, és a dir, que s'allu­nyi dels seus nuclis urbans i del polígon petroquímic nord, a canvi d'atan­sar-ho, això sí, a altres nuclis com ara Cons­tantí o Sant Sal­va­dor. Les con­si­de­ra­ci­ons de l'Ajun­ta­ment de Tar­ra­gona a l'estudi, en canvi, dema­nen tot el con­trari: que el traçat defi­ni­tiu s'allu­nyi tant com sigui pos­si­ble dels seus nuclis de població. «Cada ajun­ta­ment ha de dir per on la vol, i hem de res­pec­tar l'auto­no­mia muni­ci­pal», sosté Roca, que tan­ma­teix també reclama que «es tin­guin en compte qüesti­ons de segu­re­tat pel que fa a la pro­xi­mi­tat amb la indústria química». La Gene­ra­li­tat, per la seva banda, sem­bla que d'entrada es decan­ta­ria per l'opció de l'antiga Reus-Roda, o almenys això es desprèn de la redacció del Pacte Naci­o­nal per a les Infra­es­truc­tu­res.

«No té cap sen­tit»

«Com a línia de pas­sat­gers hi podem estar d'acord, perquè es podria enten­dre com una ane­lla i seria fàcil de recu­pe­rar, però les mer­ca­de­ries són un tema més com­plex, i no hi estem d'acord de cap manera», explica, ras i curt, l'alcalde de Pera­fort, Joan Martí Pla, que ja pre­diu: «Segur que això por­tarà molt de debat.» «Són com­bois que poden tenir més d'1 km de llarg i que poden pas­sar a velo­ci­tats de 120 km/h pel mig de la petroquímica, del Morell o de la Pobla, i per sota de Puig­delfí; la Gene­ra­li­tat parla en tot moment que no s'ha de cons­truir al cos­tat de zones de perill, i ara resulta que les zones de perill les por­tem a la població; això no té cap sen­tit!», exposa.

Greuge amb la costa

En la mateixa línia s'expressa l'alcalde del Morell, Pere Gui­no­vart, que fa un front comú amb el de la Pobla de Mafu­met. «Ens opo­sa­rem que creuïn pel mig dos nuclis urbans, per les con­seqüències de sorolls o de segu­re­tat que això supo­sa­ria», clama. «Fa anys que defen­sem la línia Reus-Roda com a enllaç de viat­gers entre Reus i el seu aero­port i l'estació del TAV, que seria la via més ràpida i amb el cost més baix perquè ja està feta, i encara no ente­nem per què no s'ha fet», rei­tera. El more­llenc, de fet, va més enllà i denun­cia el greuge que patei­xen els seus muni­ci­pis: «Totes les infra­es­truc­tu­res ens trin­xen el ter­ri­tori de l'inte­rior i no en tra­iem cap avan­tatge, tots els bene­fi­cis es con­cen­tren només en el tri­an­gle Tar­ra­gona-Reus-Cam­brils.» «No hi ha soli­da­ri­tat entre muni­ci­pis», lamenta.

S'alcen veus en contra també al Baix Penedès

La tramesa de l'estudi als ajuntaments ha passat més desapercebuda ara per ara al Baix Penedès, on la qüestió es veu encara «poc madura» i ni tan sols s'ha tractat en el consell d'alcaldes, si bé no es descarta que surti en el proper. Això sí, municipis com ara l'Arboç, un dels més afectats amb tres possibles traçats, ja hi van presentar al juliol suggeriments, i es queixen amargament que una nova infraestructura els parteixi el territori. «Hem demanat que, si ha de passar, ho faci pel corredor de 7 km paral·lel a la via de Renfe i la del TAV, perquè si no haurem d'acabar fent salts», constata l'alcalde, Carles Ribé, que lamenta que «els corredors proposats són molt amples, gairebé més que el terme, i n'hi ha per espantar-se». En tot cas, en la mateixa línia que el seu homòleg del Morell, Ribé va més enllà i reflexiona: «Aquí ja tenim dues vies de tren, l'autopista, gasoductes, oleoductes, torres d'alta tensió... Potser que també es plantegin que aquestes línies de gran trànsit, que a més són de pas, passin per territoris de més amunt amb menys concentració, que aquí també hi ha un poble!»

Tres quilòmetres de via trinxats pel TAV

La proposta que ha generat més queixes, però que també sembla que parteix amb més números pel suport de la Generalitat, és la del corredor de l'antiga línia Reus-Roda. La línia fa almenys dues dècades que està en desús i, de fet, amb la construcció de la línia del TAV, fa uns cinc anys que va quedar materialment trinxada en dos punts, en un tram d'uns 3 km, entre Perafort i el Catllar. El govern català, això sí, també veuria amb bons ulls recuperar-la per a viatgers, com fa anys que reclama, fins i tot amb les competències cedides per l'Estat, de manera semblant a com s'ha fet a la que va de Lleida a la Pobla de Segur. Fonts consultades properes al govern expliquen que «si es prengués la decisió de recuperar-la, n'hi hauria prou de desplaçar-la uns 200 m» per posar-la un altre cop en marxa, si bé admeten que el fet que al seu dia es decidís construir el TAV a sobre «denota certa manca de planificació».

Els alcaldes del Morell i Perafort també veuen factible la reobertura de la línia. «Els drets de via Renfe no els ha perdut, simplement com que la línia del TAV s'hi anava encavalcant i no es volien perdre, s'han anat desplaçant paral·lelament i ara els tenen al costat mateix de Perafort», explica Joan Martí Pla. Guinovart hi coincideix: «Només hi ha un tros molt petit ocupat; el sòl hi és i no cal que l'expropiïn, només cal que s'hi posin les vies.»

La Plataforma de Defensa del Ferrocarril Públic i de Qualitat del Camp, precisament, ja es va mobilitzar a principi de juliol per denunciar la degradació de la línia i reclamar-ne la reobertura en el marc d'una xarxa de rodalies del Camp, si bé en canvi ells veuen bé que també es destini a sortida de mercaderies perilloses. L'entitat considera que la seva proposta tindria «un molt bon encaix dins dels actuals criteris de planificació».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.