Societat

Solidaritat

D'ordinaris a extraordinaris

L'INS Vilatzara, de Vilassar de Mar, té un programa a través del qual els alumnes creen projectes per millorar la vida de nens amb discapacitat

La iniciativa ha rebut la Menció d'Honor d'un premi estatal

De nois ordi­na­ris a nois extra­or­di­na­ris és com es diu el pro­jecte amb què Jesús Arbués, pro­fes­sor de plàstica i dibuix tècnic de l'ins­ti­tut Vilat­zara, de Vilas­sar de Mar, va gua­nyar la Menció d'Honor del Premi a l'Acció Magis­tral 2015 en la cate­go­ria en xarxa. Aquest premi, con­vo­cat per la Fede­ració d'Ajuda con­tra la Dro­go­a­dicció, la Comissió Naci­o­nal de Coo­pe­ració amb la Unesco i el BBVA, reco­neix la labor de pro­fes­sors de tot l'Estat espa­nyol que tre­ba­llen per difon­dre uns valors
a través de l'edu­cació.

El pro­jecte del pro­fes­sor Arbués va néixer fa dos anys i per­se­gueix que joves de l'ins­ti­tut Vilat­zara cons­tru­ei­xin eines per millo­rar la vida d'altres nois molt dife­rents d'ells, que tenen alguna dis­ca­pa­ci­tat. “El premi és un reco­nei­xe­ment de la feina feta, perquè les coses que fem al Vilat­zara es cone­guin
a fora”, res­salta Arbués.

Per por­tar a terme aquest pro­jecte, el Vilat­zara tre­ba­lla amb l'Escola d'Edu­cació Espe­cial Can Vila de Mollet (Vallès Ori­en­tal), l'Escola d'Edu­cació Espe­cial Les Aigües de Mataró i Nexe Fun­dació de Bar­ce­lona. Els pro­fes­sors d'aques­tes esco­les han expli­cat als alum­nes del Vilat­zara qui­nes són les seves neces­si­tats. “Les esco­les d'edu­cació espe­cial reque­rei­xen molta ajuda, qual­se­vol cosa que puguem apor­tar els va bé,”, explica Arbués.

El pro­jecte De nois ordi­na­ris a nois extra­or­di­na­ris es fa a quart d'ESO per al tre­ball de recerca. La Paula Gar­cia el va ela­bo­rar fa dos anys. La seva pro­moció va esco­llir dos con­tes, un de mar­roquí i l'altre de rus, que els van adap­tar per a nens cecs, sords i fins i tot per als que no sabien lle­gir, per als quals es va il·lus­trar la història amb pic­to­gra­mes. Els con­tes tenien diver­sos nivells de lec­tura i, per això, es van crear amb lle­tra de pal, brai­lle o lec­tura com­par­tida. A més, van fer tite­lles. “Els vam adap­tar [els con­tes] amb l'objec­tiu que tot­hom fos capaç d'enten­dre'ls”, des­taca Gar­cia. Ara, aquesta noia està fent el seu tre­ball de recerca de segon de Bat­xi­lle­rat sobre aquest pro­jecte. Ha aga­fat un conte que es diu Bonic peix colo­rit i l'ha adap­tat a la lec­tura com­par­tida, de lec­tura fàcil per a dislèctics, en pic­to­gra­mes, en llen­guatge de sig­nes i un àudio.

Arbués està jubi­lat des d'aquest any, però con­ti­nua anant a l'ins­ti­tut per fer de tutor d'algun tre­ball de recerca, com per exem­ple d'en Pere Valls. Aquest jove va arri­bar
a al cen­tre a Bat­xi­lle­rat, però va que­dar impres­si­o­nat pel tre­ball que havien fet els seus com­panys un any abans que ell hi anés. Per això, Valls, que vol estu­diar alguna engi­nye­ria, ha con­ti­nuat l'espe­rit del De nois ordi­na­ris a nois extra­or­di­na­ris, i en el seu tre­ball de recerca ha ideat una cadira “més agra­da­ble del que és nor­mal”, que es con­ver­teix “d'una manera ràpida i fàcil en un apa­rell per gate­jar, per aju­dar els moni­tors a arros­se­gar els nens”, explica.

“Es va retro­a­li­men­tant, quan [els alum­nes] veuen que la cosa té sen­tit, és útil i que s'aprèn”, des­taca Arbués. Per això, l'ins­ti­tut vol donar sor­tida als pro­jec­tes dels seus alum­nes i que, alhora, puguin aju­dar altres per­so­nes, en aquest cas, nens amb dis­ca­pa­ci­tats.

Encendre llums amb la veu
Aleix Rodríguez també va participar en el projecte ‘De nois ordinaris a nois extraordinaris', fa dos anys. Llavors va idear una placa que tenia molts de fils, cadascun dels quals tenia una lletra que es connectava amb un objecte. “Llavors l'objecte es convertia en un botó”, relata Rodríguez. La filosofia del ‘De nois ordinaris a nois extraordinaris',traspua en el treball de recerca de segon de Batxillerat de Rodríguez. La Fundació Nexe té una sala multisensorial amb objectes amb llums i sorolls i interaccionen amb els nens. Per encendre'ls, fins ara ho havia de fer un adult, però Rodríguez ha creat un aparell amb què el nen pot encendre els objectes a través de la seva veu i d'un polsador adaptat. Reconeix que és una tasca gratificant. “Veus que has fet alguna cosa que realment és útil i serveix als nens”, diu aquest jove, que vol ser informàtic.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia