Societat

Col·lapse recurrent

El fum d'un incendi en una estació de tren fantasma a tocar de l'Arc de Triomf manté aturada rodalies durant set hores

La incidència afecta 100.000 usuaris i obliga a tancar les sis estacions centrals de la xarxa de Barcelona

“A rodalies si no és una cosa és una altra, em resigno”, afirma un usuari

El caos es va tor­nar a apo­de­rar ahir de la xarxa de roda­lies de Bar­ce­lona i, de nou, va tor­nar a cas­ti­gar uns usu­a­ris que cada cop des­con­fien més d'aquest ser­vei fer­ro­vi­ari. L'enèsima jor­nada de col·lapse va tenir l'ori­gen en un incendi que es va pro­duir de mati­nada a l'estació de tren fan­tasma Bifur­cació-Vila­nova, situ­ada entre les d'Arc de Tri­omf i Clot-Aragó. El fum acu­mu­lat a dins dels túnels va obli­gar a inter­rom­pre la cir­cu­lació de trens al cen­tre de Bar­ce­lona durant set hores –des de l'inici del ser­vei– i, com a resul­tat, 210 trens i 72.000 usu­a­ris van que­dar afec­tats, segons Renfe. Una xifra, la de viat­gers, que la Gene­ra­li­tat va ele­var després a 100.000. La línia 1 del metro també va haver de tan­car entre les esta­ci­ons d'Uni­ver­si­tat i Glòries, un tram que va que­dar sense ser­vei entre les sis i les onze del matí.

Els bom­bers de Bar­ce­lona van atri­buir l'ori­gen del foc a “l'acu­mu­lació de dei­xa­lles i altres mate­ri­als” a l'estació aban­do­nada, que no es va arri­bar a inau­gu­rar mai. Alguns veïns asse­gu­ren que han vist movi­ment de per­so­nes a l'inte­rior, tot i que l'Ajun­ta­ment va dir ahir que no té constància que allà hi dormi ningú. El fum va obli­gar a tan­car, en con­cret, les esta­ci­ons de Sagrera-Meri­di­ana, Arc de Tri­omf, Clot-Aragó, Pas­seig de Gràcia, Bar­ce­lona Estació de França i Plaça de Cata­lu­nya. En plena hora punta, doncs, cap tren cir­cu­lava per l'inte­rior de la ciu­tat i totes les línies de roda­lies van que­dar afec­ta­des. L'R1 fina­lit­zava el recor­re­gut a Bada­lona, l'R2 nord l'aca­bava a Sant Andreu Com­tal i l'R2 sud, a Sants. Pel que fa a les línies R3 i R4, fina­lit­za­ven el tra­jecte a Sant Andreu Are­nal si els trens venien des del nord o a Sants si ho feien des del sud.

Un cop extin­git l'incendi, es van fer cir­cu­lar trens buits per ven­ti­lar els túnels i la cir­cu­lació es va res­ta­blir ja cap a les dotze del mig­dia. Els hora­ris, però, es van anar recu­pe­rant de manera pro­gres­siva durant la jor­nada. Les afec­ta­ci­ons deri­va­des del foc es van esten­dre als regi­o­nals –sobre­tot als del cor­re­dor sud– i també als trens de llarga distància, men­tre que les línies d'alta velo­ci­tat van fun­ci­o­nar amb nor­ma­li­tat des de Sants. Per cobrir el tra­jecte entre aquesta estació i l'aero­port, Renfe va habi­li­tar un ser­vei de bus llançadora.

El direc­tor de Roda­lies, Félix Martín, va dema­nar dis­cul­pes als usu­a­ris i va lamen­tar el fet de no haver estat “a l'altura de les expec­ta­ti­ves que el ciu­tadà té en els ser­veis fer­ro­vi­a­ris”. Cer­ta­ment, la vida quo­ti­di­ana dels viat­gers va que­dar afec­tada altre cop ahir i molts van viure una odis­sea per poder des­plaçar-se per la ciu­tat. A l'estació de Sants, tres infor­ma­dors de Renfe van assu­mir la tasca d'aten­dre els usu­a­ris i sug­ge­rir-los alter­na­ti­ves, ja que molts hi arri­ba­ven deso­ri­en­tats. Tot i que els torns esta­ven oberts per faci­li­tar l'entrada i sor­tida dels viat­gers, els vigi­lants de segu­re­tat –que van esde­ve­nir infor­ma­dors impro­vi­sats– adver­tien que calia vali­dar el bit­llet per poder sor­tir a les esta­ci­ons de des­ti­nació. “Si no ho feu, us poden mul­tar”, adver­tien. Alguns se'ls acos­ta­ven des­pis­tats. És el cas de la Meri, que havia arri­bat en metro des de Sagrada Família i no era cons­ci­ent del col·lapse que l'espe­rava a Sants. “Per­dona, hi ha vaga avui?”, va pre­gun­tar sor­presa a una vigi­lant. Havia d'aga­far un tren en direcció a Gavà per anar al den­tista i ja donava per fet que arri­ba­ria tard.

En David tot just bai­xava del tren a dos quarts d'onze i arri­bava tard a classe. Havia aga­fat el tren a l'estació de Sant Sadurní i el tra­jecte havia estat una mica més llarg del que és habi­tual. “A mesura que ens apropàvem a Sants, ens anàvem atu­rant més estona a les para­des; ja em prenc les incidències amb resig­nació perquè a roda­lies, si no és una cosa, és una altra”, deia. És jus­ta­ment el que pen­sen l'Aroa i el Jesús. Ells eren a Sants espe­rant un Talgo per anar de vacan­ces a Sevi­lla i sor­tia amb retard. Viuen a Cen­te­lles i, per arri­bar a Bar­ce­lona, havien aga­fat un tren de roda­lies fins a Torre Baró i, després, el metro. “Hem arri­bat, patint, cinc minuts abans de l'hora en què havia de sor­tir el Talgo i pensàvem que el perdríem; jo agafo roda­lies per anar a tre­ba­llar i cada dos per tres hi ha alguna història”, diu el Jesús.

Fa només dos mesos, de fet, un roba­tori de cable de coure va pro­vo­car el caos a l'R2, l'R8 i l'R11 –amb 200 trens i 60.000 usu­a­ris afec­tats– i les línies van tri­gar set­ma­nes a tor­nar a la nor­ma­li­tat. Una altra jor­nada que que­darà per al record és la del maig de l'any pas­sat, quan el sis­tema informàtic del con­trol cen­tral d'Adif va caure una hora i mitja i unes 80.000 per­so­nes van que­dar atra­pa­des als trens i les anda­nes.

LES XIFRES

6
estacions
es van tancar per la presència de fum, entre les quals Arc de Triomf, Plaça de Catalunya i Passeig de Gràcia.
210
trens
van quedar afectats en la jornada d'ahir, en què el caos es va estendre a les línies R1, R2 nord i sud, R3 i R4.
100.000
usuaris
van resultar afectats pel col·lapse originat per l'incendi, segons la Generalitat. Renfe va dir que eren 72.000.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia